Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maapiirin pintakerroksesta?  (Luettu 1074 kertaa)

Poissa Heikki75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Maapiirin pintakerroksesta?
« : 08.01.22 - klo:14:02 »
Nyt on 7. talvi menossa tuon maapiirin kanssa ja homma pelaa ihan hienosti. Kuitenkin aina alkaa pohtia kaikenlaisia mahdollisuuksia tekemisen puutteessa.
Mulla on maapiiri 2x250m. kaivettuna tonttiin kuuluvalle 120x20m.vanhalle peltosaranpätkälle. Olen huoltanut sitä tähän saakka niin, että olen vetänyt sen joka toinen kevät raivaussahan laikalla matalaksi, tahtoo työntää osalla aluetta melkolailla pajukkoa.
Nyt on käynyt mielessä, että olisikohan mitään lisäarvoa tai haittaa, jos ajaisi sen joka kevät jyrsimellä aina lumien lähdettyä mullalle. Kustannuksia siitä ei minun tapauksessani tulisi kuin ehkä 10l polttoöljyä, kun koneet on omasta takaa.
Mahtaako maan lämpenemisen kannalta olla mitään merkitystä? Siinähän olisi sanottavaa kasvustoa tuon toimenpiteen jälkeen vasta juhannuksen jälkeen ja syksyllä todennäköisesti sellainen harva puolimetrinen sekaheinikko?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Maapiirin pintakerroksesta?
« Vastaus #1 : 08.01.22 - klo:14:16 »
...
olisikohan mitään lisäarvoa tai haittaa, jos ajaisi sen joka kevät jyrsimellä aina lumien lähdettyä mullalle.
Voisi ajatella olevan hyötyä.
Alkukesästä jyrsitty maanpinta on musta ja sitoo hyvin lämpöä maahan.
Syksyllä kuiva heinikko muodostaa pienoisen lämpöeristekerroksen, joka sitoo hyvin luntakin.
Lämpöeristys paranee. Pakkasilma jäähdyttää maaperää vähemmän.