Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: High Pressure  (Luettu 4154 kertaa)

Poissa VPA

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
High Pressure
« : 03.09.12 - klo:16:11 »
Morjens ,
meillä on 12 vuotta vanha IVT 5 , sisäisellä varaajalla.  Viimeisen vuoden aikana on satunnaisesti sytyttänyt  varoitusvalon "high pressure" mutta on kuittaantunut pois itsestään ja kone käynnistynyt normaalisti .  
Pari kuukautta sitten ei enään kuittaantunut itsestään ja jokin anturi vaihdetiin koneeseen. Huollonkin jälkeen "high pressure" valo sytyy silloin tälläin ja pitää kuitata pois käyttämällä sulaketta pois , sekä satunnaisesti ongelmia käyttöveden riittävyydessä , mitä ei aiemmin ole ollut, vaihto ventiili on vaihdettu uudempaan/toimivaan malliin pari vuotta sitten.
Saman aikaisesti hultoliike arveli että ohjainkortti alkaa "hajoamaan" eikä varaosakorttia enään saa -> vaihtoehtona 12 vuotta vanhan koneen korvaaminen uudella ...
Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisesta satunnaisesta "high pressure" ongelmasta  ? tai tuosta ohjainkortista , eletroniikka näyttää melko yksinkertaiselta , eli mitä sieltä särkyy ?

justus01

  • Vieras
Re: High Pressure
« Vastaus #1 : 03.09.12 - klo:18:28 »
Lainaus
Morjens ,
meillä on 12 vuotta vanha IVT 5 , sisäisellä varaajalla.  Viimeisen vuoden aikana on satunnaisesti sytyttänyt  varoitusvalon "high pressure" mutta on kuittaantunut pois itsestään ja kone käynnistynyt normaalisti .  
Pari kuukautta sitten ei enään kuittaantunut itsestään ja jokin anturi vaihdetiin koneeseen. Huollonkin jälkeen "high pressure" valo sytyy silloin tälläin ja pitää kuitata pois käyttämällä sulaketta pois , sekä satunnaisesti ongelmia käyttöveden riittävyydessä , mitä ei aiemmin ole ollut, vaihto ventiili on vaihdettu uudempaan/toimivaan malliin pari vuotta sitten.
Saman aikaisesti hultoliike arveli että ohjainkortti alkaa "hajoamaan" eikä varaosakorttia enään saa -> vaihtoehtona 12 vuotta vanhan koneen korvaaminen uudella ...
Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisesta satunnaisesta "high pressure" ongelmasta  ? tai tuosta ohjainkortista , eletroniikka näyttää melko yksinkertaiselta , eli mitä sieltä särkyy ?

Jos paineet/lämmöt on mitattu ja kaikki anturit todettu toimiviksi eikä varaosakortteja ole saatavilla, niin kiikuttaisin ko. kortin jollekin kokeneelle RTV-korjaajalle. Ellei vikaa löydy pyytäisin tutkimaan onnistuisi ko. mittaus poistaa toiminnasta. Sehän on täysin tarpeeton silloin kun kylmäkkö on kunnossa ja kaikki säädöt kohdallaan.  ;)

Minusta tuollaisen vian takia pumppua ei kyllä kannata hävittää...

Välttämättä asiansa osaavalta ammattimiehelle ei olisi ylitse pääsemätön homma vaihtaa tuohon IVT:en  jokin toinen ohjausyksikkö. (esim. Team-Control)
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:20:16 kirjoittanut justus01 »

justus01

  • Vieras
Re: High Pressure
« Vastaus #2 : 03.09.12 - klo:20:28 »
Lainaus
mitä sieltä särkyy ?

Yleisimpiä vian syitä (ja korjaus menetelmät):
- Ukkosen aiheuttama ylijännitepiikki rikkonut jonkin komponentin. (rikkoutuneet komponentit etsittävä ja vaihdetta, välillä mission impossible. Ko. tapauksessa voi onnistuakin, varsinkin jos saa skemat ja bommit valmistajalta)
- Konkat kuivut vanhuuttaa (konkat vaihdetaan ja taas toimii, yleensä)
- Puuttuvu juotos (lisätään juotos, toimii)
- Kylmä juotos (lämmitetään kaikki huonon näköiset juotokset, toimii. Samalla poistetaan tehtaan jäljiltä olevat ylimääräiset oikosulut  ;D)