Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Home Assistant - Raspberry PI - tiedon keruu ja kotiautomaatio  (Luettu 9571 kertaa)

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Avasin tähän uuden aiheen Home Assistant softalla tehtävästä tiedon keruusta ja kotiautomaatiosta.
Olen tyytyväisenä käyttänyt HA softaa niin, että se loggaa Husdatan H60:n avulla Boschin tietoja.
Lisäksi siinä on asennettuna Node Red, jolla olen ohjelmoinut joitain yksinkertaisia automaatiojuttuja käyttäen TP-Linkin smart plugeja.
Nyt olen lisäämässä 1-wire lämpötila-antureita, jotka kytketty suoraan Raspin gpio-pinneihin.
Tieto siirtyy hienosti näihin laitetiedostoihin.
Varsinainen tiedon keruu tarkoitus toteuttaa Node Redillä ohjelmoiden Home Assistantin sisällä.
sjobbe tästä jo keväällä neuvoi viestissä
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=9711.msg132290#msg132290

Jäin kuitenkin täysin jumiin tähän ohjeeseen "Lopuksi asennat NodeRed 1-wire moduulin".
Mikä moduuli pitäisi ladata ja miten?

Tämän löysin verkosta, mutta vaikuttaa, ettei ylläpidetä
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-ds18b20-sensor

Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Muutaman yrityksen jälkeen lähti tämä 1-wire sensoreiden luku pelittämään ja pääsääntöisesti toimii hyvin.
Sellainen ongelma on kuitenkin jäänyt, että Raspi kadottaa sensorit jonkin ajan päästä. Aika vaihtelee, viimeisimmällä värityksellä pysyi päällä noin 30 h.
Mulla on 11 sensoria, olen kokeillut myös yhdellä ja about sama ongelma.
Kaapeleiden pituudet maltilliset, yhteensä noin 15 m.
Sensorit suoraan kiinni Raspin GPIO pinneissä.
Viimeisimmässä ja parhaiten toimivassa virityksessä niin, että sensoreille menee 5V jännite, pullup vastus on
1Kohm ja se on kytketty 3.3V ja data johdon väliin.
Sensorit löytyvät uudestaan ja luku alkaa, jos irroitan niiden jännitteen syötön eli 5V pinnin hetkeksi.

Onko ideoita missä vika?
Vai onko vain niin, että tämä kytkentä GPIO pinnien kautta on vähän epävakaa ja pitäisi hankkia joku lisäpiiri 1-wire sensoreiden lukuun?
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa Uppanen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Mututuntumaa: 5V (pieni) jännitteellä ja 15m (pitkä) kaapelipituudella saat jo aikaiseksi sellaisia radiokaapeleita että en ihmettele outoja ongelmia. Koita rakentaa viritystä pala kerrallaan jotta saat selville missä vika. Eli jos vaan pystyt niin kytke yksi anturi lyhyellä kaapelilla ja testaa kestääkö pidempään kuin 30 tuntia.
Toki jos nopean ratkaisun haluat niin laita kiinni joku Raspin GPIO pinnillä ohjattava rele ja "buuttaile" 1Wire-jännitteensyötön vaikka kerran vuorokaudessa.
Olen yhden teollisuuteen tehdyn dataloggerin tehnyt 1wire antureilla ja siellä tilanne ratkaistiin erillisellä shieldillä ja kierretyillä parikaapeleilla häiriöiden minimoimiseksi.

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Olen kyllä testannut myös yhden sensorin viritelmää muutaman metrin kaapelilla ja silloinkin häiriöitä tuli.
No joka tapauksessa ostin tänään tuollaisen 1 Wire Pi Plus kortin, josta sanotaan
"The 1-Wire® port on the 1 Wire Pi Plus is based around a DS2482-100 I2C to 1-Wire® bridge device."
https://www.abelectronics.co.uk/p/60/1-wire-pi-plus

Tavoitteena on, ettei tiedonkeruuta Home Assistant puolella tarvitse muuttaa.
Siellä käytän node-red-contrib-ds18b20-sensor modulia, joka löytää automaattisesti kaikki 1-wire sensorit.

Vielä pitäisi ymmärtää, mitä asetuksia Raspissa tarvitaan, että alkaa pelittämään.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
kyllä ne kaikki pelaa mutta yksi on ylitse muiden
jos sarjaportti on vapaana niin DS2480 on ylivoimainen, häiriösietoisin ja lukee eniten antureita samassa vitjassa
raspi lukee hyvin myös ilman mitään lutikkaa suoraan sarjaportista, diodi rx tx väliin digitempillä tai owfs ja myös windowsilla jos läppä kyseessä
tuossa kuvaa 1-wire verkostani

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
En saanut vielä tuota "1 Wire Pi Plus" mokkulaa pelaamaan, saatoin jopa pilata sen tökeröllä juottamisella.
Myös sen vaatima I2C integrointi Home Assistant ympäristöön on mulle ns. haastavaa, suoria ohjeita kun ei näytä löytyvän mistään.

kyllä ne kaikki pelaa mutta yksi on ylitse muiden
jos sarjaportti on vapaana niin DS2480 on ylivoimainen, häiriösietoisin ja lukee eniten antureita samassa vitjassa
raspi lukee hyvin myös ilman mitään lutikkaa suoraan sarjaportista, diodi rx tx väliin digitempillä tai owfs ja myös windowsilla jos läppä kyseessä
tuossa kuvaa 1-wire verkostani

Osaatko antaa linkin, mistä tuon DS2480 voisi ostaa Suomessa?
Ja sellainen mokkula, jossa ei juottamista tarvittais, olis paras.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
.............
Myös sen vaatima I2C integrointi Home Assistant ympäristöön on mulle ns. haastavaa, suoria ohjeita kun ei näytä löytyvän mistään.
.......

mittaus/logitaminen on käsittääkseni eri asia kun Home Assistant, ei se 1-wirellä mittaa mitään
kyllä se data pitää olla mitattuna ja sitten se komeus vasta tuodaan esiin

tuo sinun i2c on ihan pätevä ja pelittää hyvin esmes taloLoggerin kanssa mikä hoitaa logittamisen ja tietokannat
on siihen muitakin mutta miksi keksiä pyörää uudelleen
siitä data menee esmes mqtt kanssa kätevästi Home Assistant' iin tai minne vain


raspiconfig issa pitää laittaa i2c päälle
sitten
apt install i2c-tools
taloLoggerissa
ln -s /home/talo/service/owfs /etc/service/owfs
nano /home/talo/service/owfs/run
ja tuonne riviin se i2c esmes seuraavasti
exec /usr/bin/owfs -C  --i2c=/dev/i2c-2:ALL -m /home/talo/owfs --foreground --allow_other --error_print 1

jos ei taloLoggeria niin kaikki tarvittava pitää sitten asentaa erikseen tarpeen mukaan
kyllä siihen scriptejä löytyy kuukkelilla mitä erilaisimpia


Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
mittaus/logitaminen on käsittääkseni eri asia kun Home Assistant, ei se 1-wirellä mittaa mitään
kyllä se data pitää olla mitattuna ja sitten se komeus vasta tuodaan esiin
Olen kuitenkin ihan onnistuneesti logittanut 1-wire antureista Home Assistantin sisälle asennetun Node Red systeemin avulla.
Node Red solmusta datat on julkaistu Mqtt:n avulla, jota kautta se sitten siirtyy "varsinaisen" Home Assistant systeemin puolelle.
1-wire sensorit on ollut suoraan kiinni GPIO-pinneissä, luku on tässä tapahtunut käyttäen
tätä 1-wire systeemiä:
https://www.home-assistant.io/integrations/onewire/
Ja toimii muuten hyvin, paisti tulee häiriöitä muutaman tunnin - muutaman kymmenen tunnin jälkeen.
Johtuu kai pitkähkön kaapeloinnin aiheuttamista häiriöistä.
Tuolla "1 Wire Pi Plus" sivuilla on kyllä ohjeet myös tämän 1-wire SubSystem käyttöönottoon:
https://www.abelectronics.co.uk/kb/article/1096/using-the-1-wire-w1-subsystem-with-the-1-wire-pi

Ja tässä tulee sitten eka ongelma. Esim. kun yritän ajaa
sudo i2cdetect -y 1
tulee ilmoitus
sudo: i2cdetect: command not found
Minun Linux / Raspberry / Home Assistant taidot sen verran vajaat, etten keksi miten edetä.
Ja lisäksi tuo kysymys: toimiiko tuo "1 Wire Pi Plus" kortti minulla ollenkaan, onko mitään keinoa tsekata sitä.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
sudo i2cdetect -y 1
tulee ilmoitus
sudo: i2cdetect: command not found

Pari vinkkiä:
- helpottaa asennustöitä kun kirjaudut pääkäyttäjäksi (tai käyttäjäksi jolla on pääkäyttäjän oikeudet). Olikos se raspilla "pi" -käyttäjä oletuksena. Jotain tällaista siis:
Koodia: [Valitse]
sudo su - pi

Riippuen mikä käyttis sulla on raspberryllä (itse olen tykännyt Ubuntusta), asennus voisi olla jotain tällaista:
Koodia: [Valitse]
apt-get update
apt-get install i2c-tools

Mukava että täällä on muitakin Raspberry -käyttäjiä.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
"i2cdetect -y 1"
eihän sitä tiedä, raspissa on muistaakseni
i2cdetect -y 2
kuten tuolla taloLogger ohjeessani laitoin --i2c=/dev/i2c-2:ALL

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
<Olen kuitenkin ihan onnistuneesti logittanut 1-wire antureista Home Assistantin sisälle asennetun Node Red systeemin avulla.>

et ole homeassistantilla vaan raspin w1 modulilla, toimii ilman homeassistanttiakin

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
No kyselin myös valmistajalta tästä Home Assistant integroinnista, vastaus seuraava:
Lainaus
Unfortunately, I do not know of a way to use our 1 Wire Pi Plus with Home
Assistant when it is running inside its own operating system.  The ds2482
1-wire chip used on the 1 Wire Pi Plus does not appear to be included in the
Home Assistant Linux kernel so it is not possible to load the module in the
same way as you would in Raspberry Pi OS.

One possible solution to the problem would be to use a second Raspberry Pi
running the Raspberry Pi OS with the 1 Wire Pi Plus installed and use MQTT
to send the sensor values from the DS18S20 to the Raspberry Pi running Home
Assistant

Kun tuo alkuperäinen kytkentä GPIO-pinnien kautta toimi lähes täydellisesti, ajattelin nyt vielä testata
miten toimii, kun muutan 1-wire kaapeloinnin lyhyemmäksi ja selvään runkolinjaan perustuvaksi.
Nykyinen tehty Bilteman 4*0,2 mm2 puhelinkaapelilla (kuparinväristä).
Onko käsitystä, mikä on ns. "paras mahdollinen" kaapeli 1-wire toteutuksille?
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
no jo olet vastauksen saanut.....2 raspia

nuo toimii kaikki samassa yhdessä raspissa vuorenvarmasti

https://www.abelectronics.co.uk/kb/article/1096/using-the-1-wire-w1-subsystem-with-the-1-wire-pi

homeassistant on minusta helpoin laittaa kun käyttää mqtt

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
"i2cdetect -y 1"
eihän sitä tiedä, raspissa on muistaakseni
i2cdetect -y 2
kuten tuolla taloLogger ohjeessani laitoin --i2c=/dev/i2c-2:ALL

en ole raspia käpistellyt pitkiin aikoihin niin pitihän sitä testailla

sehän lähtee usb levyltä (pi4) suoraan nykyisin käyntiinkin ilman sdcard, hieno juttu

apt install i2c-tools
ja onkin muuttunut sikäli että
root@raspberrypi:/home/pi# i2cdetect -y 1
     0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  a  b  c  d  e  f
00:          -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
10: -- -- -- -- -- -- -- -- 18 -- -- -- -- -- -- --
20: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
30: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
40: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
50: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
60: -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
70: -- -- -- -- -- -- -- --

löytyy ds2482

raspin w1 moduli toimii myös hienosti, ainoastaan raspi-config ja w1 päälle, ja reboot
root@raspberrypi:/home/pi# ls /sys/bus/w1/devices/
28-031554b2bdff  w1_bus_master1
root@raspberrypi:/home/pi# cat /sys/bus/w1/devices/28*/w1_slave
78 01 80 80 1f ff 80 80 50 : crc=50 YES
78 01 80 80 1f ff 80 80 50 t=23500

ja ds2482 w1 modulilla
root@raspberrypi:/home/pi# echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
root@raspberrypi:/home/pi# ls /sys/bus/w1/devices/
28-031554b2bdff  28-031554b352ff  w1_bus_master1  w1_bus_master2
root@raspberrypi:/home/pi# cat /sys/bus/w1/devices/28-031554b352ff/w1_slave
78 01 80 80 1f ff 80 80 50 : crc=50 YES
78 01 80 80 1f ff 80 80 50 t=24000

ds2482 ja ds2480 ei tarvitse mitään pulluppeja
raspin io't on 3v eikä 5v, et voi syöttää 5v anturille ja ?v pullup....ei toimi
minulla nuo yllämainitut testaukset on levelshifterin kanssa ja kytkennät 5 v.....toimii myös 3v mutta ei niitä sekaisin voi


Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Hienoa, että olet lähtenyt tätä selvittämään.

Täytyy viikonloppuna vielä yrittää, jos saisin tuon 1 Wire Pi Plus kortin toimimaan

Entä muuttuuko tilanne, jos on tehty Home Assistant asennus näiden mukaan:
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Näitten mukaan olen itse tehnyt asennuksen.

ds2482 ja ds2480 ei tarvitse mitään pulluppeja
raspin io't on 3v eikä 5v, et voi syöttää 5v anturille ja ?v pullup....ei toimi
minulla nuo yllämainitut testaukset on levelshifterin kanssa ja kytkennät 5 v.....toimii myös 3v mutta ei niitä sekaisin voi
Olen itse näissä ihan maallikko, mutta googlettamalla löysin seuraavan, jossa suositellaan 5V syöttöä ja 3V pullup:
https://electronics.stackexchange.com/questions/541860/debugging-long-1-wire-line-with-raspberry-pi
Ja kyllä tuo mullakin toimii - en ole tainnut huomata juuri eroa onko 5V vai 3V.
Kummallakin sitten lopettaa toimimaan muutaman tunnin - muutaman kymmenen tunnin päästä.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia

Näitten mukaan olen itse tehnyt asennuksen.
Olen itse näissä ihan maallikko, mutta googlettamalla löysin seuraavan, jossa suositellaan 5V syöttöä ja 3V pullup:
https://electronics.stackexchange.com/questions/541860/debugging-long-1-wire-line-with-raspberry-pi
Ja kyllä tuo mullakin toimii - en ole tainnut huomata juuri eroa onko 5V vai 3V.
Kummallakin sitten lopettaa toimimaan muutaman tunnin - muutaman kymmenen tunnin päästä.

tulkitset väärin, siellä on ihan selkeästi
"Another problem is that the pull-up resistor for the GPIO can't be connected to 5V, the Raspberry Pi IO pin is not 5V tolerant,"

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
tulkitset väärin, siellä on ihan selkeästi
"Another problem is that the pull-up resistor for the GPIO can't be connected to 5V, the Raspberry Pi IO pin is not 5V tolerant,"
Kyllä, mutta lopussa sanotaan:
"So simply change the pull-up to be stronger, and connect the pull-up to 3.3V. Keep the sensor supply voltage at 5V like it is."
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
Kyllä, mutta lopussa sanotaan:
"So simply change the pull-up to be stronger, and connect the pull-up to 3.3V. Keep the sensor supply voltage at 5V like it is."

kyllä, se on kuitenkin "väärin" , jonkun vastaus, ei varma tieto ja koskee ainoastaan DS1820B anturia, kyllä se osuu hyvällä tuurilla kohilleen mutta sinullahan on ds2482, se ei tarvitse mitään ylösvetovastuksia ja toimii 3v sekä 5v
edit:
tilaamasi laite on speksien mukaan 5 volttinen, katso kuva, ei sinne mitään 3v jännitteitä syötetä, se ei tarvitse mitään muuta kun anturit kiinni
eikö se mene raspiinkin ihan vain painamalla

edit:
minulla node-red ei lähtenyt toimimaan vuosi sitten, kaatoi aina bananapi3 satunnaisesti, jouduin poistamaan
raspin kanssa en ole myöhemmin kokeillut kun ei oikein tuntunut lupaavalle eikä sille ole ollut käyttöä

« Viimeksi muokattu: 11.01.22 - klo:08:57 kirjoittanut jolla »

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
pari päivää loggaillu, kylläkin vain 3 anturia, testin vuoksi kolmella eri tyylillä, ds2480+, ds2482, gpio pin
ei ongelmia

heitä se node-red mäkeen niin näet johtuuko siitä

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Viikonloppuna tein 1-wire kaapeloinnit uusiksi niin, että kaapelien yhteenlaskettu pituus n 6m, aikaisemmin lähemmäs 15m.
Ei ollut positiivista vaikutusta, pysyi päällä reilun 24 h. Aikaisemmin oli pysynyt päällä yli 48 h.
Tässä systeemissä siis 10 anturia, suoraan GPIO pinneihin.
Ja jumittumisen jälkeen nousee heti pystyyn, kun katkaisee antureille menevän jännitteen hetkeksi.
Luku siis tapahtuu tuon Linuxin 1-wire Subsystemin avulla, jonka tekemistä tiedostoista Node Red poimii lämpötilalukemat.

Mulla on testissä myös toinen raspberry 4, jossa 3 kpl 1-wire anturia suoraan GPIO pinneissä.
Se on pysynyt päällä jo noin 5 vrk.

En lähde tätä Home Assistant / Red Node systeemiä muuttamaan radikaalisti, se kun on toiminut muuten hienosti jo pari vuotta ja jotain pieniä automaatiojuttuja pyörii sen varassa.

Kun tämä on tämmöinen harrastusprojekti, ehkä kokeilen jatkossa ESP32/Arduino pohjaista 1-wire tiedonkeruuta, jospa sillä pääsisi noista häriöistä eroon.

Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa rsaarela

  • Eläkeläinen, Elektroniikan mittaus-, säätö-, ja testausteknikko
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 913
  • 62 vuotta ekan oman radion rakentamisesta !
Viikonloppuna tein 1-wire kaapeloinnit uusiksi niin, että kaapelien yhteenlaskettu pituus n 6m, aikaisemmin lähemmäs 15m.
Ei ollut positiivista vaikutusta, pysyi päällä reilun 24 h. Aikaisemmin oli pysynyt päällä yli 48 h.
Tässä systeemissä siis 10 anturia, suoraan GPIO pinneihin.
Ja jumittumisen jälkeen nousee heti pystyyn, kun katkaisee antureille menevän jännitteen hetkeksi.
Luku siis tapahtuu tuon Linuxin 1-wire Subsystemin avulla, jonka tekemistä tiedostoista Node Red poimii lämpötilalukemat.

Mulla on testissä myös toinen raspberry 4, jossa 3 kpl 1-wire anturia suoraan GPIO pinneissä.
Se on pysynyt päällä jo noin 5 vrk.

En lähde tätä Home Assistant / Red Node systeemiä muuttamaan radikaalisti, se kun on toiminut muuten hienosti jo pari vuotta ja jotain pieniä automaatiojuttuja pyörii sen varassa.

Kun tämä on tämmöinen harrastusprojekti, ehkä kokeilen jatkossa ESP32/Arduino pohjaista 1-wire tiedonkeruuta, jospa sillä pääsisi noista häriöistä eroon.

Mulla on jotain 12 anturia, MRSoftin ohjelman perässä, Win7:lla.
Toimii ok., palikkoina on joko USB tai RS232, molemmat toimii.

Toki 1Wire verkko on oltava SARJA verkko.
Ei toimi kunnolla kauaa, jos on epämääräinen tähtiverkko...

Jotain 3 - 5 haaraa ei enää toiminut täällä.
Nibe F1345 /60kW ja /40kW. 8 x 250m reijät, yht. 400m pintavedot, Oilon öljykattila 55/85 kW, Jäspi sähkökattila 70 kW.
48 asuntoa, 3 eri taloa, 2 kerroks. pienkerrostaloja, 1972 rakennettu, 1769 m2/6610m3

-RaS-

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
raspberryn w1 toteutuksella voit laittaa myös sen ds2482 pulikan,
echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
silloin voit käyttää 5v ow

suoraan gpio antureiden määrä ja linjan pituus vaikuttaa ylösvetovastukseen,
ja vieläpä niin paljon että siinäpä haastetta löytääkseen sopivan

kokeilin tuota node-rediä ensinnäkin asennuksessa jumitti ja teetti ylimääräistä
en paljoa kylläkään pyöritellyt kun tuntui niin tahmaiselle ja en kun osaa eikä toistaiseksi tarvetta opetella niin olkoon

esp' it on toimineet minulla muuten hyvin, niissä taasen wlan on se heikoin lenkki luotettavuuden suhteen
arduino on luotettava kuin dieselmoottori kun vielä datan saa langalla niin kyllä pelaa

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Toki 1Wire verkko on oltava SARJA verkko.
Ei toimi kunnolla kauaa, jos on epämääräinen tähtiverkko...

Jotain 3 - 5 haaraa ei enää toiminut täällä.
Eli mulla anturit kytketty "runkokaapeliin" n. 30 cm haaroilla.
Jos katsoo raspilta päin, kaapelointi seuraava:
- liitäntä, jossa pullup vastus
- 2 m runkokaapeli
- haara yhdelle anturille
- jatkuu 1.5 m runkokaapelilla
- haara 4 anturille
- jatkuu 0,5 m runkokaapelilla
- haara yhdelle anturille
- jatkuu 0,3 m runkokaapelilla
- haara 4 anturille
Kaapelina on Bilteman puhelinkaapeli, 4* 0,2 mm2 (kolme käytössä)

Tarkoittaako tuo SARJA verkko, ettei noita 30 cm haaroja antureille saisi olla?

Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 935
  • Maalämpöfoorumi
Saahan tuolla olla vaikka minkälaista ja paljon pidempää. Joku muu vika nyt on. Alhainen jännite tietysti voi haitata.
https://www.maximintegrated.com/en/design/technical-documents/tutorials/1/148.html
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
raspberryn w1 toteutuksella voit laittaa myös sen ds2482 pulikan,
echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
silloin voit käyttää 5v ow
Mulla on tuo Home Assistant Raspberry vakioasetus, jonka käyttiksenä on Home Assistant OS 7.1.
En ole vielä keksinyt, millä saisin tähän asennettua nuo i2c tools jutuu ja ds2482:n vaatimat palikat.
Eli tämän haaran kanssa olen jumissa - täytyisi syventyä paremmin näihin.

Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
ei sitä tarvitse keksiä, se on keksitty jo
laitoin esmes taloLoggerin asennus ehdotuksen, hitto kun en osaa laittaa tähän ikkunaan, no laitan joksikin aikaa
sillä menee homeassistanttiin suoraan, jotkut homeassistantit lukee tekemättä mitään jos se "prefix" on päällä

Lainaus käyttäjältä: ISKI - 07.01.22 - klo:12:44
............
Kummallakin sitten lopettaa toimimaan muutaman tunnin - muutaman kymmenen tunnin päästä.

en ole koskaan käyttänyt desktop versioita koska niissä on kaikenlaisia virransäästö yms. juttuja jotka ovat logittamiseen täysin tarpeettomia ja aiheuttavat juurikin mainitsemiasi ongelmia

tänään testasin tällä
2021-12-02-raspios-buster-armhf-lite
balenalla suoraan ssd levylle mikä usb' ssä

DOCKER
curl -fsSL https://get.docker.com -o get-docker.sh
sh get-docker.sh
usermod -aG docker pi
docker version
docker info

Homeassistant
docker run --init -d --name="home-assistant" -e "TZ=Europe/Helsinki" -v /home/pi/homeassistant:/config --net=host homeassistant/home-assistant:stable

docker restart home-assistant

nopea tuo usb vs sdcad....taloLogger asennus 4 minuuttia

taloLogger

https://olammi.iki.fi/sw/taloLoggerPi/howto.php

owfs käynnistymään taloLoggerin kanssa samaan aikaan
ln -s /home/talo/service/owfs /etc/service/owfs

anturit lukuun talologgerissa
nano /home/talo/service/owfs/run

#!/bin/sh
/sbin/modprobe fuse
exec /usr/bin/owfs -C -d /dev/ttyS0 --i2c=/dev/i2c-1:ALL -m /home/talo/owfs --foreground --allow_other --error_print 1

taloLoggerin conffiin sitten mitä luetaan ja minne data laitetaan
nano home/talo/etc/taloLogger.conf

CONSOLE_LOGGING = false
VERBOSE_LOGGING = false
DAEMON_MODE = false
LOGFILE = /home/talo/log/taloLogger.log
LOG_INTERVAL = 120
LOG_INTERVAL_LIMIT = 5
PERSISTENT_STATE_DIRECTORY = /home/talo/var/taloLogger/state

#############################################################################
# data sources
#############################################################################
@DATASOURCE=OWFS:OWFS

@DATASTORE=FILESTORE:JSONFILE
#############################################################################
# data stores
#############################################################################
JSONFILE:NAME = /home/talo/log/last.json
JSONFILE:OVERWRITE = true
JSONFILE:TIMESTAMP = %d.%m.%Y %H:%M:%S
JSONFILE:HEADER = [%N%
JSONFILE:DATAVALUE = %S%%S%{"%KEY%":"%VALUE%"},%N%
JSONFILE:FOOTER = %S%%S%{"LogTime":"%TIME%"}%N%]
@DATASTORE=SQLITEDB:SQLITEDB
@DATASTORE=MQTT:MQTT
#############################################################################
# SQLite Database data store configuration
#############################################################################
SQLITEDB:NAME = /home/talo/data/talo.db
SQLITEDB:DB_SCHEMA_VERSION = 1

@OWFS:OWFS = eka_anturi:1:/home/talo/owfs/28.FF52B3541503/temperature
@OWFS:OWFS = toka_anturi:1:/home/talo/owfs/28.FF064F731603/temperature

MQTT:HOST = localhost
MQTT:PORT = 1883
MQTT:CLIENT_ID = taloLogger
MQTT:USERNAME =
MQTT:PASSWORD =
MQTT:PROTOCOL = 1
MQTT:TOPIC = homeassistant/taloLogger
#############################################################################
# Logged measurement points and data store key configuration
#############################################################################
@MEASURE = eka_anturi:OWFS.eka_anturi
@MEASURE = toka_anturi:OWFS.toka_anturi

taloLoggerin käynnistys jotta astukset tulee voimaan
svc -d /etc/service/taloLogger
svc -u /etc/service/taloLogger

sitten jos haluaa katsella mitä se hyttynen hyrisee
apt install mosquitto mosquitto-clients

mosquitto_sub -t "#" -v
homeassistant/taloLogger/eka_anturi 22.937500
homeassistant/taloLogger/toka_anturi 22.750000
homeassistant/taloLogger/eka_anturi 23.000000
homeassistant/taloLogger/toka_anturi 22.750000


siis valmista kauraa homeassistanttiin

minulla homeassistantissa configuration.yaml tyyliin
sensor:
  - platform: mqtt
    name: "toka_anturi"
    unit_of_measurement: ""
    state_topic: "homeassistant/taloLogger/toka_anturi"


kunhan kokeilin.......kyllä se toimii parilla anturilla testattuna
toinen ds2482 lutikassa ja toinen ds2480+
tuolla rimpsulla ne menee sqlite kantaan myös ja json tiedostoon ja homeassistantilla voi sitten hakee tuolta mqtt

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
alko sillee vähä niinku kiinnostaa
mihin node-red' iä tarvitaan? kun ihan yksinkertaisesti
- data loggataan antureista > muistiin > tiedostoon > tietokantaan (sqlite, mysql, influx, postrgre...jne)
se on siellä luettavissa numeroina ja mittauspuoli on valmis
- homeassistant ulostaa sen kauniina visualisointeina ja jos haluaa grafanaa niin se sitten visualisoi datan vaikkapa influxista
kaikki näkyy kauniina
mitä ja mihin tulee node-redillä lisää

kuukkeli kertoo seuraavaa

"Node-RED on vuonopohjainen visuaalisen ohjelmoinnin kehitystyökalu, jonka IBM on kehittänyt alun perin laitteisto-, sovellusliittymien ja verkkopalvelujen johdotukseen osana esineiden Internetiä."

no en ihmettele etten ymmärrä, on ilmeiseti korkeamman tason käyttäjille ja kehittäjille

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
alko sillee vähä niinku kiinnostaa
mihin node-red' iä tarvitaan? kun ihan yksinkertaisesti
- data loggataan antureista > muistiin > tiedostoon > tietokantaan (sqlite, mysql, influx, postrgre...jne)
Kaiken mitä tekee Node-Redillä voi tietty toteuttaa muutenkin.
Itse tykkään näistä visuaalisista ohjelmointi jutuista.

Liitteenä kuvakaappaus siitä, millaisella kaaviolla luen 1-wire dataa ja lähetän sen mqtt viesteinä tuonne varsinaisen Home Assistant softan puolelle.
Kaavio tekee seuraavaa
- käynnistää luvun mituutin välein
- hakee lämpötilat ja sensoreiden id:t tuolta 1-wire subsystem tiedostoista
- tekee kalibrointikorjaukset lämpötiloiihin (kalibroin nuo sensorit eri lämpötiloissa)
     tämä kalibrointikorjausten teko on ohjelmoitu javascriptillä tuon noodin sisälle
- pyöristää lukemat kahteen desimaaliin
- lähettää tiedot mqtt serverille (käytän topic-arvoina noita sensoreiden id-arvoja)

Node-Red puolella on mielestäni todella paljon valmiiksi tehtyjä juttuja, tässä ei ole tarvinnut varsinaisesti koodata muuta kuin tuo kalibrointikorjausten teko.
Node-Red kaavioiden debuggaus on mielestäni aika kätevää.

Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
ei sitä tarvitse keksiä, se on keksitty jo
laitoin esmes taloLoggerin asennus ehdotuksen, hitto kun en osaa laittaa tähän ikkunaan, no laitan joksikin aikaa
sillä menee homeassistanttiin suoraan, jotkut homeassistantit lukee tekemättä mitään jos se "prefix" on päällä

Mun pointti tossa aikaisemmin oli se, että oma Home Assistant asennus perustuu tähän sivuilla olevaan ohjeeseen:
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

On toiminut hienosti pari vuotta enkä halua lähteä rikkomaan sitä.

Tuon 1-wire gpio luvun sai toteutettu yksinkertaisesti lisäämällä boottauksen config.txx tiedostoon
dtoverlay=w1-gpio

Mutta tuota "1 Wire Pi Plus" korttia en ole saanut toimimaan.
Ja ongelmana näyttää olevan tuo DS2482-100:n vaatima modulien asennus yms.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
^
ok
en tiedä, mutta oletan että tuo node-red ei oletuksena lue muuta kuin
/sys/bus/w1/devices/28*/w1_slave

ehkä siihen pitäisi jotenkin lisätä, että lukee muutkin
w1_bus_master1  w1_bus_master2

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Tuo ongelma ei kuitenkaan ole Node-Red tasolla vaan syvemmällä.
Eli kai tuo 1-wire subsystem pitäisi saada lukemaan tuota mun kortilta tulevaa tietoa.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
jos oikein ymmärsin, tarkoitat i2c ds2480 korttia

- laitat kortin raspiin ja korttiin anturi
menet komentokehotteeseen ja kopioi tämä siihen ja enter
echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
sitten tämä
ls /sys/bus/w1/devices/
pitäisi näkyä jotain seuraavaa
28-031554b2bdff  28-031554b352ff  w1_bus_master1  w1_bus_master2

pääsetkö tähän saakka?

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Kokeilen illalla.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
jos oikein ymmärsin, tarkoitat i2c ds2480 korttia

- laitat kortin raspiin ja korttiin anturi
menet komentokehotteeseen ja kopioi tämä siihen ja enter
echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
sitten tämä
ls /sys/bus/w1/devices/
pitäisi näkyä jotain seuraavaa
28-031554b2bdff  28-031554b352ff  w1_bus_master1  w1_bus_master2

pääsetkö tähän saakka?
Toimii! Suuret kiitokset, jolla!
Kuva liitteenä.

Toimii myös niin, että samanaikaisesti antureita suoraan GPIO-pinneissä.
Node Red osaa myös poimia sensorin id:n ja lämpötila-arvon hienosti.
Huomenna laitan nuo 10 kpl antureita kiinni tähän ds2480 1-wire to i2c bridge korttiin, täytyy tehdä muutama uusi liitos.

Olisiko vielä vinkkiä siitä, mihin laittaisin tämän
echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
että se suoritettaisiin automaattisesti raspin bootatessa?
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
^

komentoriville
crontab -e
ja rivin loppuun....siis sinne vimoselle riville
@reboot echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
ja tallenna

bootissa sekä rebootissa näyttäs toimivan

Poissa rsaarela

  • Eläkeläinen, Elektroniikan mittaus-, säätö-, ja testausteknikko
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 913
  • 62 vuotta ekan oman radion rakentamisesta !
Eli mulla anturit kytketty "runkokaapeliin" n. 30 cm haaroilla.
Jos katsoo raspilta päin, kaapelointi seuraava:
- liitäntä, jossa pullup vastus
- 2 m runkokaapeli
- haara yhdelle anturille
- jatkuu 1.5 m runkokaapelilla
- haara 4 anturille
- jatkuu 0,5 m runkokaapelilla
- haara yhdelle anturille
- jatkuu 0,3 m runkokaapelilla
- haara 4 anturille
Kaapelina on Bilteman puhelinkaapeli, 4* 0,2 mm2 (kolme käytössä)

Tarkoittaako tuo SARJA verkko, ettei noita 30 cm haaroja antureille saisi olla?

Ilmeisesti ei noin lyhyt 30cm haara mitään vaikuta, ainakaan täällä.
Mutta joku yli 2 - 3 metriä alkaa arpomaan satunnaisia vikoja lukemisessa, täällä.

Täällä kokeilin tähtiverkkoa ensin, useita haaroja Raspille, 3m - 20 metriä, ei luotettava.
Nibe F1345 /60kW ja /40kW. 8 x 250m reijät, yht. 400m pintavedot, Oilon öljykattila 55/85 kW, Jäspi sähkökattila 70 kW.
48 asuntoa, 3 eri taloa, 2 kerroks. pienkerrostaloja, 1972 rakennettu, 1769 m2/6610m3

-RaS-

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Saan kyllä lisättyä tuon rivin crontabiin, lisäyksen jälkeen näyttää tältä:
Lainaus
~ crontab -l
# do daily/weekly/monthly maintenance
# min   hour   day   month   weekday   command
*/15   *   *   *   *   run-parts /etc/periodic/15min
0   *   *   *   *   run-parts /etc/periodic/hourly
0   2   *   *   *   run-parts /etc/periodic/daily
0   3   *   *   6   run-parts /etc/periodic/weekly
0   5   1   *   *   run-parts /etc/periodic/monthly
@reboot echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device

Mutta kun teen rebootin, on tuo viimeinen rivi hävinnyt.
Eikä ds2482 tietenkään tule peliin mukaan.
Jos ajan nyt
echo ds2482 0x18 > /sys/bus/i2c/devices/i2c-1/new_device
kaikki pelaa hienosti.

Eli miksi crontabista häviää tuo @reboot rivi?
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
^

muistitko tallentaa sen lopuksi

näppäimet
control ja x
ja sitten hyväksyt
y

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
^

muistitko tallentaa sen lopuksi

näppäimet
control ja x
ja sitten hyväksyt
y
Mulla käynnistyy vi-editori tuosta crontab -e komennosta.
Ja vi-editorista poistutaan Shift+zz – Save the file and quit
Ja kyllähän tuo lisäys näyttää tallentuneen, kun sen näkyy crontab -l listauksessa.

Oisko nyt jotenkin niin, että tämä Home Assistant käyttis HAOS jotenkin alustaa tuon crontab tiedoston uudestaan?
Tämä siis arvailua vain.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa jolla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Maalämpöfoorumi
    • mittauksia
se pitää tehdä root' tina

sudo su

ei millään ohjelmilla käsittääkseni ole vaikutusta