Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ulkoporeamme ja maalämmön käyttö  (Luettu 1353 kertaa)

Poissa MS77

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Ulkoporeamme ja maalämmön käyttö
« : 22.11.21 - klo:16:08 »
Hei,

Tästä ei kauheasti löydy keskustelua ja kun poreammeiden valmistajien kanssa juttelee niin eivät innoissaan ole tätä ehdottamassa. Aikaisemmin oli Dropilla myynissä tämä vaihtoehto suoraan, mutta nyt vastaus on että hyöty on heikko ja kustannukset kovat.

Miten on porukalla toiminut ja onko kustannukset niin kovia olleet?

Uudisrakennuksen yhteydessä tätä miettinyt ja nyt kun putket vetää jo altaalle valmiiksi niin kustannuksiin sähkärin/putkarin mahdolliset työt ja tietysti esim. nibe pool 40.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 938
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ulkoporeamme ja maalämmön käyttö
« Vastaus #1 : 22.11.21 - klo:17:34 »
Jos ostaa hyvin eristetyn, on kulutus aika maltillista. Taitaa olla 1500-4000 kWh suuruusluokkaa. MLP-kytkennällä voisi siis säästää 100-300 €/v. Miten paljon maksaa laitteet ja kytkennät? Jos ei itse asenna tuskin kannattaa. Itse asennettuna tietysti voi tulla hyvinkin halvaksi.

Itsellä on tarkoitus kytkeä sisäuima-allas maalämpöpumppuun. Ei sekään luultavasti tuota enempää vie, vaikka kokoa on sentään 23 m3. Itse asentaen ja soveltaen kustannus tullee olemaan n. 300 €, josta levylämmönvaihdin puolet. Pool-korttia ei ole tarkoitus käyttää, vaan kytkeä tuo suoraan lämmönjakoon.

Porealtaan korkeampi lämpötila vaatii ehdottomasti pool-kortin ja oman lämmitysjakson.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2