Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpimän veden paine heikentynyt / QI6  (Luettu 1907 kertaa)

Poissa Ukkomirjo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Lämpimän veden paine heikentynyt / QI6
« : 04.11.21 - klo:19:27 »
Terve,

Meillä on käytössä 04/2020 käyttöönotettu Gebwellin Qi6. Lämmitys pelaa ongelmitta, mutta lämpimän veden paine on heikentynyt oleellisesti joitain viikkoja sitten. Ongelma koskee kaikkia talon viittä hanaa ja vain lämmintä vettä. Paine riittää edelleen arkikäytössä, mutta esim. kahden suihkun käyttö samanaikaisesti on mahdotonta ja esim. kylpyvettä laskiessa paineen aleneman huomaa selvästi. Kylmän veden paine on ennallaan.

Ongelmaa on selvitelty ammattilaisten toimesta jonkin verran:

Urakoitsija veikkasi ongelman aiheuttajaksi putkiin rakennusvaiheessa päässeitä epäpuhtauksia ja ei suostunut tutkimaan asiaa vielä sen tarkemmin. Sen jälkeen Paikan päällä asiaa tutkimassa käynyt LVI-asentaja sanoi että KAIKKI talon hanat olisivat noista epäpuhtauksista rikki ja kehotti vaihtamaan kaikki hanat. Urakoitsija uusikin sen myötä yhden Oraksen hanan, mutta sillä ei arvattavasti ollut asiaan vaikutusta.

Oletan itse että vika on jossain lämminvesivaraajan ja hanojemme välillä, ei itse Hanoissa. En ymmärrä itse tekniikasta mitään, joten en osaa edes lähteä etsimän vikaa. Mikään venttiili kalkkeutumakaam ei pitäisi olla kyseessä, koska kyseessä vasta reilun vuoden ikäinen talo.

Onko muilla kokemusta vastaavasta tai aavistuksia ongelman aiheuttajasta?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 211
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpimän veden paine heikentynyt / QI6
« Vastaus #1 : 04.11.21 - klo:20:11 »
Kannattaisi tarkastaa ja puhdistaa syöttösekotusventtiili.
Tässä kyseisessä venttiilissä sekotetaan lämpöpumpulta lähtevään kuumaan veteen kylmää vettä jolla rajoitetaan kuuman veden lämpötila sallitun lämpöiseksi.
Venttiili sijaitsee heti lämpöpumpun jälkeen kuumavesilinjassa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa MP2023

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lämpimän veden paine heikentynyt / QI6
« Vastaus #2 : 17.11.23 - klo:13:16 »
Minulla tuli eteen hyvin samanlainen tilanne oktalossa Helsingin kaukolämmön piirissä. Gebwellin tekninen tuki ohjeisti testaamaan, saako takaiskuventtiiliä pyöriteltyä täysin auki ja kiinni. Musta pyöreä muovinen nuppi jossa + ja - suunnat painemittarin takana. Se olikin juntturassa ja lämpimän veden juostessa hanasta, kun venttiilin ensin sulki täysin ja sitten avasi täysin, paineet nousivat alle 1 barista yli 3:een. Tilasin vielä putkimiehen purkamaan venttiilin auki, jolloin sen sisällä oleva jousi ja lautanen saadaan puhdistettua. Syynä oli luultavasti se, että kun lämmin vesi oli ollut remontin aikana pois käytöstä pitkään, oli tuohon lautaseen kertynyt sakkaa, joka esti lautasen aseman muutoksen lämpimän veden kytkeytessä päälle ja pois.