Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Patterilämmitys ja termostaatit  (Luettu 1326 kertaa)

Poissa Kumikarhu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Patterilämmitys ja termostaatit
« : 29.08.21 - klo:00:51 »
Vääntäisikö joku viisaampi mulle rautalangasta :D kokematon maalämmön kanssa.

Vanha okt, pattereita kolmessa kerroksessa ja pumppu kellarissa. Olen ymmärtänyt että paras hyötysuhde saadaan, kun otetaan termostaatit pois/täysille ja tarvittaessa rajoitetaan jonkun huoneen lämpötilaa jos tulee liian kuuma.. Kysymys kuuluukin, vaikuttaako se millä tavalla pumpun sähkönkulutukseen jos esimerkiksi 15 patterista 4 on rajoitettu versus kaikki patterit täysillä?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Patterilämmitys ja termostaatit
« Vastaus #1 : 29.08.21 - klo:07:47 »
Maalämpökoneen hötysuhteeseen vaikuttavat muunmuassa keruupiirin lämpötila ja lämmönjakoon lähtevän lämpötila.
Keruupiirin lämpötilaan tuskin pystyt vaikuttamaan.
Lämmöjakoonkin vaikuttamismahdollisuudet ovat aika pienet.
Tässä alla graafinen esitys siitä, kuinka maalämpökoneen tuotoksen lämpötila vaikuttaa hyötysuhteeseen.
Käyrä on vain yleisluonteinen malli ja tarkoitettu selventämään asiaa.



Sinulla on jo suurin osa radiaattoreista täysillä, joten se asia on kunnossa.
Jos noiden neljän lämpöpatterin kuristaminen ei vaikuta kiertoveden lämpötilaan mitään, ei niiden kuristamisella ole taloudellista merkitystä.

Poissa realii

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: Patterilämmitys ja termostaatit
« Vastaus #2 : 29.08.21 - klo:10:43 »
Minulla on täällä 10 patteria 1-putkijärjestelmänä, jotka ovat 4 patterilinjan toteutuksella, eli tulee 2-3 patteria per patterilinja. Olen nuo patterilinjat selvittänyt, mitkä patterit ovat minkäkin linjan perässä.

Noista 10 patterista 8 on ilman termostaattia ja 2 on termostaatilla (aikuisten makuuhuone sekä minun työhuone). Tässäkin kun olen oman työhuoneeni patterin termostaatin kiertänyt täysin kiinni, niin saan tuonne viereiseen lapsen makuuhuoneeseen (1 patteri, 13m2 huone) vähän lämpöisempää vettä patterille. Sama homma tuossa oman makuuhuoneen rajoittamisen kanssa. Mukavampi nukkua vähän viileämmässä sekä samalla saa tuonne toisen lapsen makuuhuoneeseen (2 patteria, 18m2) vähän lämpöä lisää. :)
Thermia Atlas 3-12 + 100l puskuri 4-putkias. 230m kaivo (224m) + TurboCollector 45mm.
2-kerros rinnetalo rv. 89-90, huoneistoala 252m2 (795m3). 1-lehtiset alkup. patterit 121m2 + lattialämmitys 131m2.
Vallox 121 SE

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Patterilämmitys ja termostaatit
« Vastaus #3 : 29.08.21 - klo:14:23 »
Yksiputkijärjestelmä onkin ihan oma lukunsa, kun siinä on ketjutettu sarjaan pattereita.
Tavallisessa lämmönjaossa, jonka tuossa viestissä oletin "Kumikarhu" llakin olevan kyseessä, ovat kaikki patterit rinnakkainkytekettyinä meno- ja paluujohdon välissä.
Yksiputkjärjestelmä on vähän hankala maalämpökoneelle.