Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maaviileä IVT Greenline  (Luettu 1205 kertaa)

Poissa PikeE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Maaviileä IVT Greenline
« : 21.06.21 - klo:14:38 »
Apua: Uusi talo minulle, tosin lämpöpumppu on 20 vuotta vanha. Pitääkö tehdä jotain erityistä, että pumppu alkaa viilentää? Tiedän, että tuossa on maaviileä, mutta lattia tuntuu lämpöiseltä. Luulin, että kaikki tapahtuu automaattisesti ulkolämpötilan mukaan. Lämpökäyrät ovat aivan hepreaa.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #1 : 21.06.21 - klo:15:32 »
Tokkopa on 20-v sitten ollut maaviileää joka viilentää lattian, ainakaan sisäänrakennettuna missään maalämpöpumpussa. Mistä päättelet että semmoinen olisi?

Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa PikeE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #2 : 21.06.21 - klo:18:13 »
Siitä päättelen, että myyntiesitteessä sanotaan maaviileä ja ex-omistaja myös sanoin samaa. No tutkitaan asiaa.

Poissa PikeE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #3 : 22.06.21 - klo:08:36 »
Oikeassa olit. Jotenkin luulin, että maaviileä on aina lattiassa :-) Se viileä tuleekin tuon ilmastointilaitteen kautta, eikä se jaksa päiväsaikaan kuumalla niin paljoa viilentää. Yöllä kun ulkoilma on viileämpää talo alkaa viiletä ja päivällä taas lämpenee. Tosin vielä ollaan useampi aste alle ulkolämpötilojen (ulkona 31. sisällä 27), joten ei voi kai valittaa.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #4 : 22.06.21 - klo:09:11 »
Perehdypä vielä että järjestelmässä on ns. kaikki pelissä. Eli että maalämpöliuoksen virtaus sinne viilennyskennoon on niin iso kun mahdollista ja että ilmanvaihto puhaltaa sitten sitä mahdollisimman viileätä mahdollisimman paljon sisään.
Monestihan noissa järjestelmissä kannattaa laittaa se ilmanvaihto täysille että saa sitä kylmää helteellä siirtymään sisätiloihin paremmin.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Kysymys

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #5 : 22.06.21 - klo:12:58 »
Kannattaa samalla perehtyä, että iv kanavat ei ala kondessoimaan vettä eristeisiin. Eli kanavat on eristetty solukumilla. Tuohon foliolla käärittyyn villaan en itse luottaisi, ellen itse olisi sitä tehnyt tai nähnyt kokonaan.

Taitaa kastepisteet ulkona pyöriä nyt isossa osassa maata 20 asteen lähettyvillä  ::)

Poissa PikeE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #6 : 22.06.21 - klo:21:24 »
Perehdypä vielä että järjestelmässä on ns. kaikki pelissä. Eli että maalämpöliuoksen virtaus sinne viilennyskennoon on niin iso kun mahdollista ja että ilmanvaihto puhaltaa sitten sitä mahdollisimman viileätä mahdollisimman paljon sisään.
Monestihan noissa järjestelmissä kannattaa laittaa se ilmanvaihto täysille että saa sitä kylmää helteellä siirtymään sisätiloihin paremmin.

Tästä näkee miten pihalla olen, eli en edes tiedä miten sen voi tarkistaa, että maalämpöliuosta virtaa viilennyskennoon. Taitaa olla parasta kutsua huoltomies paikalle. Kiitos vinkistä kuitenkin!

Poissa PikeE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maaviileä IVT Greenline
« Vastaus #7 : 22.06.21 - klo:21:24 »
Kannattaa samalla perehtyä, että iv kanavat ei ala kondessoimaan vettä eristeisiin. Eli kanavat on eristetty solukumilla. Tuohon foliolla käärittyyn villaan en itse luottaisi, ellen itse olisi sitä tehnyt tai nähnyt kokonaan.

Taitaa kastepisteet ulkona pyöriä nyt isossa osassa maata 20 asteen lähettyvillä  ::)

Juu foliota näkyy olevan. :-(