Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö + maalämpö + sähköauton lataus --> optimointi?  (Luettu 3686 kertaa)

Poissa leppalam

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Koitin etsiä aiheesta jotain fiksua, mutta en löytänyt. Joten kysytään joukkovoimalta.

Lähtökohtana 7kW maalämpöpumppu. Siihen kaveriksi voisi ottaa (esim!) 7kW aurinkosähköpanelit + 11kW latauspisteen sähköautolle.

Miten tämä kannattaisi optimoida, ja onko tähän mitään tunnettua ratkaisua, jos

-haluaa käyttää aurinkosähköä ensisijaisesti maalämmön (lämmitys + lämmin vesi) käyttöön ja toissijaisesti auton lataukseen --> kun muuten sähkö menisi verkkoon?
-kun kumpikaan ei riitä, käytettäisiin mieluiten yösähköä (pörssisähkö)

Pelkkä kello ei oikein pelitä, koska kesällä aurinko paistaa ja lämmitystä ei niin kauheasti tarvita. Talvella taas toisinpäin, ja yöllä sähkö olisi halvempaa.

Tämä vaatisi lämpöpumpulle erilaisia raja-arvoja; esim niin että talven aikana päivällä talon lämpö sisällä saa laskea 16C:een mutta yöllä se pitää olla min 22C.
Mutta kesällä just toisinpäin, koska silloin aurinkosähköä on saatavilla.

Ja sitten kun pumppu ei käy, mutta sähköä tulee, ladataan auton akkua. Ja jos sekin on täynnä, sitten vasta myydään verkkoon.

Onko tähän olemassa mitään järjellistä ratkaisua markkinoilta? En ajatellut ohjelmointia opetella, vaan luotan että tämän joku pian jo ratkaisee...
Aika monet "fiksut" vehkeet ovat 1-vaihevehkeitä, mutta maalämpöpumppu ja auton lataus vaativat 3-vaihetta. Viimeksi kun jotain aiheesta löysin, laitteet olivat 1-vaiheisia, eikä näinollen täysin ratkaise tätä asiaa, jota ongelmaksi nyt luulen.

Käytännössä tuo varmaan tehdään ajastimilla, mutta haluaisin jotain hiukan fiksumpaa kuin pelkän kellon...



Poissa froniukselleKaveri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Maalämpöfoorumi
Hei!
Tätä sama optimointi on meilläkin meneillään. Etenemme vain siinä järjestyksessä että aurinkopaneelit ovat jo katolla ja öljy olisi tarkoitus nyt kesällä vaihtaa maalämpöön.

Fronius invertterissä on kuulemma ModBus väylä. Pystyisikö invertteri yhdessä maalämpöpumpun kanssa toimimaan niin että 1+1 > 2?

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Alkupään ajatuksia kun kannattaa ajatella:
-Onko joku paikka mihin saa energiaa talteen ja kuinka paljon...jos ei oo optimointi aika turhaa.
-Tuntinetottaako verkkoyhtiö jo...vaikkakin tämä on väliaikaista kun tulee tuntijakson tilalle varttijakso tai oikeastaan 'Varttitase'.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/markkinoiden-yhtenaisyys/pohjoismainen-tasehallinta/varttitase/#taustaa
-Mistä tiedot saa ohjauksiin
-Mitä voi ohjata

Fissio.fi palvelussa on jotain tuntijakoista ohjausta.

Poissa leppalam

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Hyviä pointteja.

-sähköä varastoidaan siihen sähköautoon (kun muualle ei tarvita)
-tuntinetotus on, vaiheiden netotus tulossa
-Maalämpöpumppua voidaan ohjata joko vanhalla Regolla tai sitten pitää ostaa uusi ohjain jolla tämä onnistuu. Tämä oli aika ratkaiseva kysymys, eli pystyykö maalämpöpumppua ohjaamaan ulkoapäin? Jos ei muuta, niin huoneanturia voidaan käyttää tähän tietoon (eli kerrotaan että nyt on liian kuuma --> mene tauolle).
-En tiedä missä tuo logiikka tähän kaikkeen sitten pitäisi olla. Aurinkopanelien inventterin ja sähköauton latauksen ainakin pitäisi olla jotenkin yhteydessä keskenään.

Tämä kaikki on arvailua, koska en tiedä aiheesta yhtään mitään enkä löytänyt että missään olisi itseohjautuvaa systeemia.

Voi olla että koko optimointi on turhaa. Pitänee tyytyä pörssisähkön ohjaamiseen, siinäkin on jo tekemistä.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Hyviä pointteja.

-sähköä varastoidaan siihen sähköautoon (kun muualle ei tarvita)
-tuntinetotus on, vaiheiden netotus tulossa
-Maalämpöpumppua voidaan ohjata joko vanhalla Regolla tai sitten pitää ostaa uusi ohjain jolla tämä onnistuu. Tämä oli aika ratkaiseva kysymys, eli pystyykö maalämpöpumppua ohjaamaan ulkoapäin? Jos ei muuta, niin huoneanturia voidaan käyttää tähän tietoon (eli kerrotaan että nyt on liian kuuma --> mene tauolle).
-En tiedä missä tuo logiikka tähän kaikkeen sitten pitäisi olla. Aurinkopanelien inventterin ja sähköauton latauksen ainakin pitäisi olla jotenkin yhteydessä keskenään.

Tämä kaikki on arvailua, koska en tiedä aiheesta yhtään mitään enkä löytänyt että missään olisi itseohjautuvaa systeemia.

Voi olla että koko optimointi on turhaa. Pitänee tyytyä pörssisähkön ohjaamiseen, siinäkin on jo tekemistä.
Sähköautossa on siis tilaa, sitä tilaa sinne pitää syntyä päivittäin ja auto pitäisi olla päivällä latauspaikalla... tuo yhtälö toteutuu harvoin. Jos tuo toteutuu sitten älykäs laturi tarvitaan joka tietää tuotannosta/ylijäämästä.
Fortumilla on 'ChargeDrive' virtuaaliakku jonne voi tallettaa ylijäämän kertoimella 2x, sitten pitää olla niiden lataustankkausasema jossa voi tuota talletettua imuroida autoon, tuon hyvyys on sitten kiinni miten elämä soljuu eli osuuko päivittäiset rutiinit tuohon latausaseman käyttöön, eikä ole ihan päivistäkään kiinni jos autossa on tilava akku.

Jos ei ole vaihenetotusta niin ei kyllä ole tuntinetotustakaan! Ehkä ajattelet nyt sitä tunnin tasejaksoo, mutta se ei tarkoita tuntinetotusta. Jos on tuntinetotus niin silloin yhden tunnin aikana voi olla vain ostoa tai myyntiä ei molempia. Uskoisin ettei sitten ole mitään netotusta jos on sanottu että kohta tulee 'vaihe netotus'. Kyseessä siis viimeseen asti viivyttelevästä verkkoyhtiöistä.

Maalämmössä ei siis varaajaa...eli pitäisi varata betoniin, vai?  Mahtaako tuo lisätä mukavuuttaa, luulen että ei...
Huoneanturilla ehkä juu sitä konetta voi huijata jos siinä ei ole vanhastaan mitään PV valmiuksia, ohjaimen vaihto modernimpaa tuskin onnistuu...

Sitten on näitä 'virtuaaliakun' tarjoajia joista muutaman laskeneena kaikki on osoittautuneet kalliiksi tavaksi liikutella sähköä, markkinointimateriaali näyttää hyvältä mutta kun sen oikein laskee vaikka ecxelillä niin totuus paljastuu.  Ehkä yksi niistä vois kannattaa (minimaalisesti) jos kaikki taivaanmerkit osuu kohdalle ts. akun käyttö osuu juuri siihen lukemaan mikä on sen koko, riski on kuitenkin ettei osu. Sitten vois kysyä miksi nämä 'virtuaaliakku' tarjoajat maksaisivat kuluttajille rahaa ylimäärin? eivät tietystikkään maksa, niidenhän pitäis tuottaa voittoa omistajilleen eikä se onnistu jos maksetaan asiakkaille ylimääräistä. Ei tuokaan ekosysteemi voi oikein toimia.

Poissa jpk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Meillä ovat paneelit olleet käytössä vuoden verran maalämmön kaverina ja mitään mullistavia optimointihyötyjä juuri maalämmön kanssa ei oikein helpolla löydy: silloin kun aurinko paistaa parhaiten, siis kesällä, niin silloin ei juurikaan lämmitetä (ei ainakaan päivällä) muuta kuin käyttövettä ja siihen ei saa uppoamaan kovinkaan paljon kilowattitunteja. Lämpimän veden varastointi pitkiksi ajoiksi ei sekään onnistu ihan pienillä investoinneilla.

Silloin kun maalämpö voisi käyttää enemmänkin kilowattitunteja, siis talvella, niin aurinko ei paista ja paneelit ovat ehkäpä lumen peitossa, eivät siis tuota.

Eli edelleen pitäisi löytää isompi varasto tai käyttö ylijäämäkilowattitunneille. Autoon saa kyllä ladattua paljon kilowattitunteja mutta useimmiten auton käyttö ja latausajat eivät ole synkronoituja auringon paisteen maksimien kanssa, pikimmiten ovat vastakkaisessa vaiheissa: työssäkäyvät lataavat autojaan iltaisin ja öisin.

Aurinkopaneeleiden yhteyteen on kyllä tarjolla omia akkusysteemejä, mutta hinta on kova: luokkaa 10 kWh ja 10.000 euroa. Tuolla 10 kWh energialla saattaisi moni talo selvitä ainakin yön yli, mutta varastoitujen kilowattituntien hinta pompsahtaa isojen investointikustannuksen johdosta  liian korkeaksi vähänkin järkevillä takaisinmaksuajoilla laskettuna.

Toistaiseksi joutuu ehkä tyytymään siihen, että ylijäämäkilowattitunnit myy sähköyhtiölle (aika pieneen hintaan), mutta saapa edes jotain.
Espoo, 2-tasoinen 215m2, patterilämmitys (märkätiloissa sähkölattialämmitys)
04/17- Nibe F1255-12, 100 litr puskurivaraaja, kaivo 200m