Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa  (Luettu 2834 kertaa)

Poissa froniukselleKaveri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Maalämpöfoorumi
Hei!
Olemme vaihtamassa öljylämmitystä maalämpöön. Meillä on viime kesänä hankitut aurinkopaneelit ja niissä Froniuksen invertteri.

Olen vähän tutkaillut tuota Niben S-sarjaa. Mahtaisiko kenelläkään olla kokemusta sellaisen kytkemisestä Fronius invertteriin. Myyntimiehen mukaan se onnistuu EME 20 laitteella.
Haluaisin tietää miten se käytännössä onnistuu ja toimiiko se.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #1 : 25.03.21 - klo:22:26 »
Kuulemma keskustelevat, eli EME käy hakkeroimassa tietoa Froniukselta.
Sitten se että miten osaa tuota tietoa käyttää...ei mitään hajua eikä dokutkaan mitään kerro jos tilanne ei ole parantunut... ???

Poissa osku1619

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #2 : 14.04.21 - klo:13:47 »
Kyllähän tuo on hieman arpapeliä jos ei keltään muulta asiakkaalta kuule käyttökokemuksia onko toiminut.

Jos joku näplää jollakin modbus-master laitteella ohjelman tehdä väliin niin ei tarttee tuota EME 20 ja voidaan itse määritellä mitä sillä halutaan tehdä.

Ja Froniuksestahan saa potentiaalivapaan kärjen että kun x-kilowattia on tuottoa, senhän voi kytkeä myös suoraan Nibeen että tekee vaikka 2°C korotuksen lämmitysjärjestelmään. Sitähän voi kokeilla ensin tuolla ennenkuin laittaa mitään modbussia välille.

Poissa kaol

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #3 : 23.04.21 - klo:09:08 »
Niben S-sarjan ilmavesilämpöpumppu asennettu joulukuussa 2020 ja samalla hankin EME 20 purkin, jolla oli tarkoitus yhdistää Nibe SMA:n invertteriin aurinkoenergia optimaaliseksi käyttämiseksi.
Neljä kuukautta on etsitty ratkaisua ja eilen ilmeni että SMA Tripower 5000 TL-20-mallissa ei ole Sunspec Modbusia, jolla EME 20:n saisi suoraan (?) kytkettyä. Modbus on. Eli nähtävästi tarvitaan jokin purkki väliin.
Osaamista ei näihin yhdistämisiin tunnu löytyvän. Mikäli jollakin on tietoa osaajista niin kertokaa!
EME 20 tuki Nibeltä ja SMA:n tekninen tuki on olematonta - valitettavasti. Laitteet on hyviä, mutta niistä pitää saada kunnon hyöty irti!

Poissa froniukselleKaveri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #4 : 18.04.22 - klo:21:04 »

Palaisin tähän aiheeseen nyt kun lopulta on saatu Nibe S1255 toimittajalta ja asennettua. Lähtötilanne on se että Niben kaverina on Fronius invertteri ja toiveena olisi saada ne molemmat keskustelemaan Modbus väylän välityksellä keskenään. Laitteiden käyttöohjeita lueskelemalla kytkentä Modbus kautta näyttäisi olevan mahdollista EME20 lisälaitteen avulla. Kytkentää en ole vielä kuitenkaan uskaltanut tehdä.

Olisiko foorumilaisilla jo käytännön kokemuksia Modbus väylän käytöstä tällaisessa tapauksessa? Itse en ole alan ammattilainen ja siksi nämä asiat ovat vähän vieraita.

Kiitokset!

Poissa h3x

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #5 : 22.09.22 - klo:16:54 »
Palaisin tähän aiheeseen nyt kun lopulta on saatu Nibe S1255 toimittajalta ja asennettua. Lähtötilanne on se että Niben kaverina on Fronius invertteri ja toiveena olisi saada ne molemmat keskustelemaan Modbus väylän välityksellä keskenään. Laitteiden käyttöohjeita lueskelemalla kytkentä Modbus kautta näyttäisi olevan mahdollista EME20 lisälaitteen avulla. Kytkentää en ole vielä kuitenkaan uskaltanut tehdä.

Olisiko foorumilaisilla jo käytännön kokemuksia Modbus väylän käytöstä tällaisessa tapauksessa? Itse en ole alan ammattilainen ja siksi nämä asiat ovat vähän vieraita.

Kiitokset!
Minä luen Raspberry pi & Home Assistantintilla modbusilla tiedot sekä Solarmanin invertteristä ja Niben S1255:sta. Sinänsä molemmat on aika yksinkertaisia toteuttaa, mutta koko Home Assistant platformin ja Rasperryn konfigurointi vei taas todella paljon aikaa. Itse en ole toteuttanut mitään säätöä vielä noiden välille, nykyisillä hinnoilla taitaa olla järkevintä ladata autoa ja tuottaa lämpöä aina yöllä, ja myydä päivällä paneelien tuotto pörssiin. Kun hinnat normalisoituu pitää ehkä kehittää tuota eteenpäin. Luen myös Home Assistanttiin Nordpoolin sähköhinnat ja ennusteen, mutta toistaiseksi olen käyttänyt Niben omaa Smart Price Adaptationia lämmityksen ohjaukseen.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #6 : 22.09.22 - klo:19:26 »
Minä luen Raspberry pi & Home Assistantintilla modbusilla tiedot sekä Solarmanin invertteristä ja Niben S1255:sta. Sinänsä molemmat on aika yksinkertaisia toteuttaa, mutta koko Home Assistant platformin ja Rasperryn konfigurointi vei taas todella paljon aikaa. Itse en ole toteuttanut mitään säätöä vielä noiden välille, nykyisillä hinnoilla taitaa olla järkevintä ladata autoa ja tuottaa lämpöä aina yöllä, ja myydä päivällä paneelien tuotto pörssiin. Kun hinnat normalisoituu pitää ehkä kehittää tuota eteenpäin. Luen myös Home Assistanttiin Nordpoolin sähköhinnat ja ennusteen, mutta toistaiseksi olen käyttänyt Niben omaa Smart Price Adaptationia lämmityksen ohjaukseen.
Solarman invertteri?
Onko se Sofar solar ja tarjooko se ModbusTcp vai RTU?

Poissa holzhaus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S-sarjan yhteensopivuus Fronius invertterin kanssa
« Vastaus #7 : 24.09.22 - klo:20:14 »
Meillä on asennettu pari vuotta sitten NIBE S1255 talon kellariin ja tänä kesänä tuli asennettua pellolle 10 Kw paneeleita Fronius Symo invertterillä.

Hankin myös NIBE EME 20 komponentin, mutta olisiko jollain teknisemmällä henkilöllä ideaa miten saisi Niben EME20 ja Fronius Symon keskustelemaan keskenään koska invertteri asennettiin paneelien alle pellolle josta on 65 metriä talolle

+ Fronius Symo & Nibe S1255 on yhteydessä internettiin itsenäisesti talon wifin kautta.