Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpökaivon lämpöjen seuranta, digitaalimittari.  (Luettu 1589 kertaa)

Poissa Vompatti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • Maalämpöfoorumi
Minkälaisia on käytössä?
Suoraan nesteeseen vaiko putken päälle?

Ako electromecanicalta löytyy suht edullisia näyttöjä ja myös antureita, onko kellään käytössä?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpökaivon lämpöjen seuranta, digitaalimittari.
« Vastaus #1 : 21.03.21 - klo:10:51 »
Haluatko mitata itse kaivon veden lämpötilaa vai keruunesteen lämpötilaa?

Olen testannut anturien erilaisten kiinnitystapojen ja lämpöeristämisen vaikutusta mittaustulokseen.
Antureina oli 1-Wire anrurit ja mittausten seurannassa LogTemp
Lankahäkkyrän sisällä oleva anturi mittaa kaivon veden lämpötilaa. Lankahäkkyrä sen vuoksi että itse anturi ei olisi suorassa kosketuksessa kallion eikä keruuputken kanssa.
Minulla oli kokeissa viisi erilaista kiinnitystapaa
- Rautalankahäkkyrä oli vesitilassa keskellä putkea. Tätä käytin referenssinä verratessa muiden näyttämiä.
- Kuvassa siniraitaisen päällä oleva konstruktio antoi kupariputkesta mitattuna lähes saman kuin putken sisältä mitattu. On hyvä kiinnitystapa.

Keruupiirin anturien tulee kestää märkiä olosuhteissa, koska kondenssivettä ei juurikaan voi välttää.
Anturi tulee lämpöeristää hyvin ottaen huomioon että kondenssiveden kastelemat eristeet eivät toimi hyvin.

Usein "lämpöisten" kaivojen "erinomaisuus" johtuu huonosti asennetuista ja lämpöeristetyistä mittausantureista.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Vompatti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lämpökaivon lämpöjen seuranta, digitaalimittari.
« Vastaus #2 : 22.03.21 - klo:19:19 »
Liuoksen lämpötiloja. Itse lämpöpumppu näyttää käynnissä ollessaan lämpötilat. Mutta esilämmitys patterin on erillään, joten pumppu ei tätä huomioi.