Meillä autotallille lämmitysvesi viedään Ecoflex Quattrolla (33m). Tallissa on 4 eri piiriä, jotka ovat kaikki käsisäätöisiä.
Mietiskelin itsekin erillistä suljettua lämmönsiirrinperiaatteella toimivaa glykolipiiriä, mutta eräs asiakkaaseen päin kallellaan oleva putkari palautti maan pinnalle: jos et saa hommattua jostain halpaa käytettyä tms levylämmönsiirrintä ja pellepelottoman luonnetta,niin hylkää glykolipiiriajatus. Tavis maksaa itsensä kipeäksi tälläisistä virityksistä, jos teettää putkareilla näitä juttuja. Eri asia on jos itse pystyy kokastelemaan. Tavallinen jakotukkisysteemi vain ja hiukka ajatusta piirien vienteihin ja virtaussäätöön, niin hyvin menee.
Ja toiseksi: jos minulla on maalämpö, niin miksi pitää tallia "puolilämpöisenä" (n.15 astetta)? Kun ajat kaksi loskaista autoa talvella sisään 15 asteiseen talliin, niin lattialämpö ei riitä haihduttamaan kosteutta tarpeeksi nopeasti pois ja auto ruostuu yhtä nopeasti kuin foordin ovet tätänykyä. Fysiikan lait ovat voimassa täälläkin.
Tallissa on 2 Crawfordilaista 2500mm leveää ovea ja ovien puolella yksi piireistä, joka on mitaltaan fyysisesti lyhin (takaa riittävän kierron jos vaikka ei ole osattu säätää virtauksia ihan prikulleen). Lisäturvana on 12m termostaatillinen sähkökaapeli nippusiteillä kiinni ovia lähinnä olevassa lenkissä (jäätymissuoja). Voi olla hifistelyä, talvella en huomannut, että olisi mennyt ollenkaan päälle...
Asennuksen aikaan ajattelin, että laitan myöhemmin termostaatin (-tit) ohjaamaan lämmitystä, mutta olen huomannut, että sain wirsbon ohjeilla itse säädettyä virtaukset sellaisiksi (en ole putkimies vaan tavis), että lämpötila on pysynyt talvellakin 18-20 asteessa tallin sisällä. Ei tartte siis termareita ainakaan minun systeemi.
Pitkä ecoflex näemmä hukkaa hiukka lämpöä 33m matkalla, sillä tallin sisälämpö oli pari astetta viileämpi kuin talossa, kun kokeilin viime talvena kuukauden ajan ajaa piirejä täydellä virtauksella ilman kuristamisia. Tallissa on samanpaksuiset eristeet joka puolella kuin talossakin (kastellirunko,150mm+50mmvillat,alapohja150mm styrox,yläpohja300mm puhallusvilla).
Suosittelen lämpimästi autotallia rakentamaan alkaville laittamaan katolle esim Vilpeläisen huippuimurin (pienin malli), ja IV-putkittamaan kattoon yksi poistoilmaräppänä per auto. Tuloilmaräppänän voi laittaa jos haluaa, mutta katselin firman lämpökameralla, että kyllä niistä lamellioven tiivisteiden raoista varmasti riittävä korvausilmamäärä saadaan

Poistoilmahuipparia ohjataan tyristorisäätimellä (minulla meptekkiläinen), jossa on liitäntä erilliselle kosteusanturille (meptek). On muuten vallan mainio vehje jos sinulla on lattialämmitys: Märkä auto sisään->Lattialämmitys alkaa haihduttaa autosta valuvaa vettä pois->jos huipparin kaiken aikaa päällä oleva pikku "normaalihönkä" ei riitä niin tyristorisäädin laittaa tehostuksen päälle-> kosteustason palattua säädetylle normaalitasolle tehostus loppuu ja "normaalihönkä" jää taas päälle. Tallin lattia kuivuu noin tunnissa kokonaan ja tallin ilma on aina raikasta. Hinnat noin: tyristorisäädin250€,kosteusanturi80€,huippari150€,IV-putket ja räppänät 50€, eli ilman sähkökytkentöjä 500-600€. Toimii kuin junan vessa. Huipparin "perushönkä" on muistaakseni luokkaa n.10l/s.
Kosteudenpoistokoneiden kanssa sählääminen ei mielestäni ole relevanttia. Koneellinen kosteusohjattu poisto on ollut minulla oikea ratkaisu ja maalämpö pitää "harakoille" imetyt lämmöt täysin kohtuullisina. IV-kone tai ILP olisivat olleet joka tapauksessa hankintana kalliimpia.
Talli ollut nyt lämpimänä hiukka yli vuoden päivät ja maalämpöpumpun kWh-nousu autotallin päälle kytkemisen jälkeen on ollut luokkaa 1500-2000kWh vuositasolla (pa n.60m2, erillinen kWh-mittari MLP:lle), niin mielestäni kyllä maalämmittäjän kannattaa pitää talli parinkympin asteen huitteilla. Vai mitä mieltä muut?