Niin tuo LämpöÄssä V13 on tulistinpumppu ja siinä lämpiää yhtäaikaa ylä- ja alavaraaja.
Ylävaraaja vaan lämpiää pienemmällä tulistinteholla (2-3kw) ja tulistintehoa tulee aina kun kompressori käy
Alavaraaja taas lämpiää suuremmalla (10kw) lauhdutinteholla.
Nämä kumpikin,tulistin ja lauhdutin lämmittää siis samanaikaisesti mutta varaajan eri osia.
eli onko näin että jos pumppu käynnistyy alavaraajan ohjaamana niin se myös pysähtyy sen ohjaamana?
Näin sen normaalisti kuuluisi tehdä.
Kun teillä on lämpökäyrän -20 kohdalla 32 astetta asetusarvo niin pumppu käynnistyy lämpökäyrän/alamin ohjaamana vasta kun alavaraajan vesi on jäähtynyt 30 asteiseksi.Alamin 30 käynnistää silloin pumpun.
Kirjoitit tuossa aiemmin että pumppu käynnistyy kun alavaraajassa on 32 astetta.Silloin se kyllä todelisuudessa käynnistyykin ylämin (46) ohjaamana ja kun pumppu käynnistyy ylämin ohjaamana niin se ei pysähdy ennenkuin ylävaraajan lämpö on noussut ylämin arvon yläpuolelle
Tuossa teillä tulee nyt sellainen tilanne että jostain syystä ylävaraajaan ei tule tarpeeksi lämpötehoa ja pumppu pysähtyy tilanteessa että alavaraaja reilusti kuumempi( 45 astetta) kuin lämpökäyrän käynnistysraja (30 astetta).
Mutta ylävaraajan lämpö on vain 4-5 astetta korkeampi kuin ylämin käynnistysraja.Eli ylävaraaja ehtii jäähtyä nopeammin käynnistysrajalle (ylämin) kuin alavaraaja niin pumppu käynnistyy taas ylävaraajan (ylämin) ohjaamana ja sama toistuu.
Putkenlämpö jossa sellainen kuristusventtiili nousee 5min:ssa n.70 asteeseen (kuristettu hiukan lisää mitä oli tehtaanjäljiltä)
Käännä tuota venttiiliä takaisin siihen mitä se oli tehtaan jäljiltä.
Putkenlämpö pitäisi hieman pienentyä tuosta 70 asteesta ,jotain 55- 60 astetta voisi olla sopiva.
Anna olla noin vuorokausi säädön jälkeen ja kerro mitä tapahtui.