Aiemmasta ymmärsin, että tämä ei ole ainoa tapaus vaan on myös muita samanlaisia tukkeentumisia.
Onko maahantuoja tietoinen ongelmasta?
Onko lämpöpumpputehdasta informoitu ongelmasta.
ATS
Kohdalleni tulleita tukkeutumisia on useita eli valitettavasti tämä ei ole ainutkertainen.
Maahantuoja ja valmistaja ovat toki tietoisia tukkeutumisista. Alussa tehdas halusi tukkeutuneet vaihtimet tehtaalle palautuksina tutkimuksiin, mutta eivät enää. Tapaukset ovat tehtaalle jo tuttuja ja suosittelevatkin laittamaan verkostoon läpivirtaavan suodattimen, jotta tukkeutumat voidaan ehkäistä. Vaihtimeen jäävät partikkelit ovat niin pieniä, että ne eivät jää lianerottimeen.
Valmistaja ei enää hyväksy tukkeutuneita vaihtimia takuuseen, koska "aiheuttaja" ei heidän tulkinnan mukaan johdu valmistajatahosta vaan lämmönjakojärjestelmän ominaisuudesta. Toistaiseksi maahantuoja on ainakin hyväksynyt tukkeutumat takuuseen, toivottavasti myös jatkossakin.
Mainitsemani mangetiitti on vain oma vahvistamaton arvaukseni, ei valmistajan virallinen tieto. Valmistaja ei ole virallisesti informoinut ainakaan minua ongelman aiheuttajasta.
Samaisen valmistajan taajuusohjattujen lämpöjohtopumppujen (Wilo) vikaantuminen johtunee mielestäni samasta asiasta. Niitä olen vaihtanut kymmeniä (koskee vain Optimum/G2 lämpöpumppuja). Avatessa k.o. pumppuja, on staattorin ympärille kertynyt "hiukkaskertymä", joka estää kiertovesipumpun käynnistymisen ja halvaannuttaa lämpöpumpun. Ongelma lienee myös Sami68:lle tuttu?
Haluan korostaa, että tämän tyyppisettyyppiviat eivät vain/ainoastaan kohdistu Thermiaan. Kaikkien valmistajien lämpöpumpuissa on omat tyyppiviat. Käyttäjän kannalta on ehdottoman tärkeää, että maahantuojalla-/valmistajalla on riittävän laaja ja oikeasti asiantunteva huoltoverkosto ja ennen kaikkea tuki!! Thermialla asia on tuen kannalta poikkeuksellisen hyvin organisoitu tuoreiden jälleenmyyjien osalta ja mielestäni huonoiten IVT:llä ja Oilonilla.
Joku mainitsi täällä, että varaosien saanti saattaa kestää tehtaalta pitkän aikaa. Ei mielestäni pidä paikkaansa!! Arvikasta tulee varaosat kahdessa- kolmessa arkipäivässä kun väliin ei sotke maahantuojaa. Tiettyjen osien saanti Arvikasta kestää, mutta kun ne osat jo entuudesta tietää, niin olen ne tilannut Danfossin Kööpenhaminan varastosta. Minkään osan saapuminen ei kestä yli viittä arkipäivää! Tietenkään kaikilla ei ole mahdollista saada valmistajan kanssa suoratoimitussopimusta aikaiseksi ja asiakkaat valitettavasti joutuvat siitä kärsimään. Tästä syystä johtuen asikkaani joutuvat "kärsimään" myös minun selvästi kalliimmista huoltoveloituksista verrattuna tavallisiin toimijoihin.
P.S. Jos joku arvoisista foorumilaisista osaa neuvoa seikkaperäiset, täydelliset "kädestäpitäen" ohjeet valokuvan lataamisesta foorumille, vaikka yksärina, niin lataan tänne kuvan "teurastamistani" vaihtimista joita tehdas ei enää ole halunnut takaisin tutkimuksiin.