Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Yleistä => Aiheen aloitti: Matias - 06.02.17 - klo:21:25
-
Jos Grunfossin kiertopumpusta irroittaa tai löysää ilmanpoistoruuvin kiertopumpun päästä niin pitäisikö kiertopumpun pyöriä sähköllä ko ruuvi irti?
Vai toimiiko ilmanpoistoruuvin keskiosa roottorin laakerina?
Jouduin avaamaan ilmanpoistoruuvin kun aioin tarkistaa että kiertopumppu pyörii mutta ilmanpoistoruuvi irroitettuna kiertopumppu on jumissa kuin "venskin ruuna" eikä lähde sähköllä pyörimään ennenkuin ilmanpoistoruuvi on paikoillaan ja kiristetty,silloin kiertopumppu pyörii normaalin oloisesti mutta jos esim löysää ko ruuvia hiukan niin alkaa kuulua kolinaa pumpusta ja kohta ankkuri jumittuu.
Että miten tuon kanssa oikein on? :-[
Ilmanpoistoruuvi kiertopumpussa (http://aijaa.com/F5v4tR)
-
Jos Grunfossin kiertopumpusta irroittaa tai löysää ilmanpoistoruuvin kiertopumpun päästä niin pitäisikö kiertopumpun pyöriä sähköllä ko ruuvi irti?
Vai toimiiko ilmanpoistoruuvin keskiosa roottorin laakerina?
Jouduin avaamaan ilmanpoistoruuvin kun aioin tarkistaa että kiertopumppu pyörii mutta ilmanpoistoruuvi irroitettuna kiertopumppu on jumissa kuin "venskin ruuna" eikä lähde sähköllä pyörimään ennenkuin ilmanpoistoruuvi on paikoillaan ja kiristetty,silloin kiertopumppu pyörii normaalin oloisesti mutta jos esim löysää ko ruuvia hiukan niin alkaa kuulua kolinaa pumpusta ja kohta ankkuri jumittuu.
Että miten tuon kanssa oikein on? :-[
Ilmanpoistoruuvi kiertopumpussa (http://aijaa.com/F5v4tR)
Viasta en osaa sanoa, mutta eikö tuo ole aika tuhnu patteritaloon?
-
Tarkoitin että onko ankkurin toinen(takapään) laakerin ulkokehä moottorin laipassa vai ilmausruuvissa?
-
En tiedä mutta arvaan.
Toimisiko ilmausruuvi aksiaalilaakerina ?
Ruuvin ollessa irti painaa paine roottoria ruuvin suuntaan ja sitten ottaa jostain kiinni.
Ruuvin ollessa kiinni, nousee paine myös ruuvin puolella samaksi kuin roottorin puolella ja tämä tasapainottaa roottorin aksiaaliasennon juoksupyörän hydraulisten ja roottorin sähköisten voimien kanssa.
Eli ruuvi ei toimi varsinaisena aksiaalilaakerina vaan ruuvin takana oleva paine.
ATS
-
Ruuvin ollessa irti painaa paine roottoria ruuvin suuntaan ja sitten ottaa jostain kiinni
Noin näyttää olevan,kun moottorissa on sähkö päällä ja ilmausruuvi irti niin jumissa on mutta kun puikolla painaa akselia hiukan sisäänpäin niin alkaa pyöriä ja kun puikon irroittaa akselista niin jumittuu.
Akselin suuntainen liikevara näyttää oleva 3-4mm ja akseli on ilmausruuvin puoleiseen päätyyn painuneena kun ilmausruuvi on irti.
Näköjään ilmausruuvin keskella oleva holkki toimii myös laakerina koska holkin lieriön sisähalkaisija on 8mm ,sama kuin akselin halkaisija.
Akselin pään ympärillä moottorissa ei ole mitaan tukea,päätylaipassa on keskellä ilmausruuvin kierteet.
Eli jos ilmausruuvi irroitettuna moottori ei pyöri sähköllä niin se ei ole vika vaan ominaisuus ;)
Kiertopumpun laakeri (http://aijaa.com/DSKXDk)
-
Viasta en osaa sanoa, mutta eikö tuo ole aika tuhnu patteritaloon?
Ai, miten? Eikös tuo ole ulkoinen pumppu ja onhan siellä MLP:n sisällä tällöin oma lämmityspiirin kiertopumppu?
Meillä about samantehoinen ulkoisena pumppuna. Sopiva kiertonopeus löytyi kun sisäinen on pienimmällä ja ulkoinen suurimmalla teholla.
-
Ai, miten? Eikös tuo ole ulkoinen pumppu ja onhan siellä MLP:n sisällä tällöin oma lämmityspiirin kiertopumppu?
Meillä about samantehoinen ulkoisena pumppuna. Sopiva kiertonopeus löytyi kun sisäinen on pienimmällä ja ulkoinen suurimmalla teholla.
Itsellä on Matiaksen pumpun isoveli ulkosena ja on ns. sopiva. Varmaan varaajan kanssa ulkonen
on järkevämpi ratkaisu laittaa pienempi tehoinen kuin sisäinen.
Itsellä juuri toisinpäin, ulkonen ykkösellä, sisäinen kolmosella. Tosin piirejä on suljettuna aika monta.