Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Jakotukki  (Luettu 7843 kertaa)

Poissa sampe1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Jakotukki
« : 31.07.18 - klo:17:52 »
Moi. Tarvitsisin hiukan neuvoa. Olen muuttanut omakotitaloon, jossa maalämpö (danfoss) ja koneellinen ilmanvaihto. Huonekohtaiset termostaatit on ja vesikiertoinen lattialämmitys. Maalämpö on uusi alue minulle. Liitteenä muutama kuva, joita saa kommentoida jos jotain huomautettavaa on. Lähinnnä tuo jakotukin säätämien on ongelma että saisin esim. suihkutilan lattian lämpöiseksi. Liitteenä olevassa jakotukkikuvassa on alarivillä mustia "venttiileitä", joita olen yrittänyt käännellä, koska niistä käsittääkseni lähtee lattialämmitys suihkuun ja välillä jotain sihinää alkaa kuulumaan, mutta suihkun lattia ei lämpene. Ja vielä että kumpi jakotukkikuvassa olevista linjoita mahtaa olla tulo ja paluulinja, ylempi vai alempi? Ja mitä nuo kaksi lämpömittaria tuossa jakotukissa mahtavat kertoa? Kiitos jos joku osaa valaista tätä asiaa.





Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Vs: Jakotukki
« Vastaus #1 : 01.08.18 - klo:12:11 »
Nyt kun on kesä ja helteet, maalämpöpumppu ei lämmitä kuin käyttövettä.

Onko kyse siitä, että haluaisit lämmittää pesuhuoneen lattiaa kesälläkin?

Vai eikö lattia lämpene tarpeeksi talvellakaan?

Kosteiden tilojen lattioita ei ole mitään syytä lämmittää kesällä nykyaikaisessa talossa, jossa on vedeneristys lattiassa. Eikä se todennäköisesti oikein edes onnistu nykyisellä asennuksella, vaikka haluaisikin.

Talvella voit säätää eri huoneiden lämmityksen suhdetta tuolla jakotukilla. Muutokset pitää tehdä maltillisesti ja seurata niiden vaikutusta useampi vuorokausi ennen uusia muutoksia.
Lisäksi saattaa tarvita muuttaa maalämpöpumpun lämmityskäyrää.

Talvellakaan kosteita tiloja ei kannata lämmittää kovin paljon muita tiloja lämpimämmäksi, koska se heikentää maalämpöpumpun hyötysuhdetta. Lämmityskäyrä kannattaa pitää mahdollisimman loivana, jotta saisi parhaan hyötysuhteen.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa sampe1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Jakotukki
« Vastaus #2 : 01.08.18 - klo:22:02 »
Nyt kun on kesä ja helteet, maalämpöpumppu ei lämmitä kuin käyttövettä.

Onko kyse siitä, että haluaisit lämmittää pesuhuoneen lattiaa kesälläkin?

Vai eikö lattia lämpene tarpeeksi talvellakaan?

Kosteiden tilojen lattioita ei ole mitään syytä lämmittää kesällä nykyaikaisessa talossa, jossa on vedeneristys lattiassa. Eikä se todennäköisesti oikein edes onnistu nykyisellä asennuksella, vaikka haluaisikin.

Talvella voit säätää eri huoneiden lämmityksen suhdetta tuolla jakotukilla. Muutokset pitää tehdä maltillisesti ja seurata niiden vaikutusta useampi vuorokausi ennen uusia muutoksia.
Lisäksi saattaa tarvita muuttaa maalämpöpumpun lämmityskäyrää.

Talvellakaan kosteita tiloja ei kannata lämmittää kovin paljon muita tiloja lämpimämmäksi, koska se heikentää maalämpöpumpun hyötysuhdetta. Lämmityskäyrä kannattaa pitää mahdollisimman loivana, jotta saisi parhaan hyötysuhteen.

Muutettiin vasta nyt kesällä uuteen asuntoon niin talvesta ei ole vielä kokemuksia. Näkyyköhän minun laittamani kuvat tuossa alkuperäisessä viestissä kaikille? Kännykän kautta näkyy, mutta tietokoneen kautta en ainakaan minä jostain syystä niitä näe?

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Jakotukki
« Vastaus #3 : 01.08.18 - klo:23:14 »
Muutettiin vasta nyt kesällä uuteen asuntoon niin talvesta ei ole vielä kokemuksia. Näkyyköhän minun laittamani kuvat tuossa alkuperäisessä viestissä kaikille? Kännykän kautta näkyy, mutta tietokoneen kautta en ainakaan minä jostain syystä niitä näe?

Näkyy ainakin 4 pientä kuvaa.

Termotaattien toimilaitteet lienevät paluukierrossa eli alemmassa tukissa. Lämpömittarit kertovat lattiassa kiertävän veden lämpötilan. Kuumempi on menoveden lämpötila ja matalempi paluuveden lämpötila. Todennäköisesti nyt sinun pumppusi on todennut että lämmitystarvetta ei enää ole. Tällöin myös kiertovesipumppu pysähtyy. Koneessasi lienee joku asetus esim "lämmitysraja" minkä jälkeen kone lakkaa lämmittämästä lattiaa. "Puuttuva" lämpö taloon tulee asumisesta sekä auringosta. Mulla lämmitysraja on 15 astetta eli jos lämpötila on tuota korkeampi niin tällöin lattioita ei lämmitetä ollenkaan.

Kun MLP ei käy niin tällöin sieltä katsotut arvot eivät kerro juuri mitään. Huonoin tilanne on juuri nyt kun kone ei lämmitä ja vesi ei edes kierrä lattiassa. Tällöin meno ja paluuveden lämpötilat tasaatuvat huonelämpötilaan (sulla 26 näköjään). Samoin liuoksen lämpötilat kertovat jotain vain silloin kuin mlp käy. Muuten ne tasaantuvat pikkuhiljaa kohti huonelämpötilaa. Sulla ne näyttää olevan 14 astetta eli kone on hiljattain tehnyt joko lattiaan lämpöä tai sitten käyttövettä.

Ja niin... jos ruuvailet jakotukkien esisäätöjä niin pidä huoli että tiedät missä asennoissa ne on ollut tai että ll-suunnitelmissa on arvot jossain.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa sampe1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Jakotukki
« Vastaus #4 : 02.08.18 - klo:16:07 »
Näkyy ainakin 4 pientä kuvaa.

Termotaattien toimilaitteet lienevät paluukierrossa eli alemmassa tukissa. Lämpömittarit kertovat lattiassa kiertävän veden lämpötilan. Kuumempi on menoveden lämpötila ja matalempi paluuveden lämpötila. Todennäköisesti nyt sinun pumppusi on todennut että lämmitystarvetta ei enää ole. Tällöin myös kiertovesipumppu pysähtyy. Koneessasi lienee joku asetus esim "lämmitysraja" minkä jälkeen kone lakkaa lämmittämästä lattiaa. "Puuttuva" lämpö taloon tulee asumisesta sekä auringosta. Mulla lämmitysraja on 15 astetta eli jos lämpötila on tuota korkeampi niin tällöin lattioita ei lämmitetä ollenkaan.

Kun MLP ei käy niin tällöin sieltä katsotut arvot eivät kerro juuri mitään. Huonoin tilanne on juuri nyt kun kone ei lämmitä ja vesi ei edes kierrä lattiassa. Tällöin meno ja paluuveden lämpötilat tasaatuvat huonelämpötilaan (sulla 26 näköjään). Samoin liuoksen lämpötilat kertovat jotain vain silloin kuin mlp käy. Muuten ne tasaantuvat pikkuhiljaa kohti huonelämpötilaa. Sulla ne näyttää olevan 14 astetta eli kone on hiljattain tehnyt joko lattiaan lämpöä tai sitten käyttövettä.

Ja niin... jos ruuvailet jakotukkien esisäätöjä niin pidä huoli että tiedät missä asennoissa ne on ollut tai että ll-suunnitelmissa on arvot jossain.



Tuollainen valikko minulla on. Lämpöpumppu käy aina välillä ja sitten pysähtyy. Ja mielestäni kiertovesipumppu on päällä koko ajan? Silloin kun kuukausi takaperin muutettiin oli tuo homma käyttöveden perässä ja laitoin sen auto valintaan kun ajattelin että saan kosteiden tilojen lattian lämpöiseksi. Entä onkohan toi lämpökäyräasetus minulla huono 30 astetta?

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Jakotukki
« Vastaus #5 : 04.08.18 - klo:09:27 »

Tuollainen valikko minulla on. Lämpöpumppu käy aina välillä ja sitten pysähtyy. Ja mielestäni kiertovesipumppu on päällä koko ajan? Silloin kun kuukausi takaperin muutettiin oli tuo homma käyttöveden perässä ja laitoin sen auto valintaan kun ajattelin että saan kosteiden tilojen lattian lämpöiseksi. Entä onkohan toi lämpökäyräasetus minulla huono 30 astetta?

Samanlainen valikko löytyy myös täältä. Tosin meillä on patterilämmitys, joten noihin lattialämmityksen kuvioihin en ota kantaa.

Pumppu käy välillä ja seisoo suurimman osan aikaa. Tällaista pumppua kutsutaan on-off-pumpuksi ja näitä on toistaiseksi vielä suurin osa, arviolta 80 % käytössä olevista pumpuista. Toimintatapa johtuu siitä, että käydessään pumppu on aina "täysillä" eli mitään "pintakaasua tai puolitehoa" ei löydy niinkuin invertteripumpusta, joka osaa säätää tehoaan. Kiertovesipumppu on lämmityspiirissä (vesipatterit / lattiapiiri)  yleensä aina päällä koska voi muuten jumittua seistessään pitkään kesäkaudella kun lämmitystä ei tarvita.

Odottele nyt sen aikaa kun ilmat viilenee ja se lämmitysmoodikin astuu kehiin. Eli pidä vaan auto-asennossa.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73