Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: CTC Ecoheat 7,5 vuosimallia 2010  (Luettu 584 kertaa)

Poissa Kylmärinki

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
CTC Ecoheat 7,5 vuosimallia 2010
« : 22.03.18 - klo:20:37 »
Olen nyt vasta tutustunut tähän foorumiin, vaikka CTC on ollut käytössäni 8 vuotta. Pumppu toimi 6,5 vuotta moitteettomasti, kunnes se pudotti kaikkien kolmen vaiheen vipusulakkeet alas ja ulkorasian 2:n vaiheen tulppasulakeet. Oletan, että syy tuohon oli kondensiovesi keruuliuospumpun kytkinrasiassa. Keruuputket kaivosta tulevat ko. pumpun päältä ja keväällä ja syksyllä putket hikoilevat, kun putkia ei oltu eristetty asennusvaiheessa pumpun sisäpuolelta. Nyt maaliskuussa pumppu on pysähtynyt kaksi kertaa. Kuittasin vian ja pummpu lähti käyntiin. Hälyilmoitus molemmilla kerroilla oli "liian matala liuoslämpötila". Tilasin maahantuojalta molemmat 15 euron anturit ja asensin ne itse keruuliuosputkiin. Laitoin piitahnaa reilusti antureihin ja työnsin ne niille tarkoitettuihin holkkeihin. Kannattaa laittaa kontaktiliimaa tai 2-komponentti Epoxia anturin ja kaapelin liitoskohtaa, ettei kondensiovettä pääse anturiin. Anturiviat lienevät aika yleisiä vikoja näissäkin pumpuissa. Anturien vaihdon jälkeen pumppu on pelannut häiriöttä 2-3 viikkoa, mutta silti on kylmän hiki otsalla, mitä seuraavana. Asialliset kommentit keskustelufoorumeissa ovat paikallaan, mutta joissakin foorumeissa esiintyy ylinerokkaita, kaiken tietäviä neuvojia kommentteineen, että "heitä ikkunasta ulos tai et ymmärrä koko asiaa, jne.".

Poissa Kylmärinki

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Vs: CTC Ecoheat 7,5 vuosimallia 2010
« Vastaus #1 : 10.07.18 - klo:01:12 »
Vastaan itselleni jatkokertomuksen muodossa. (Ecoheat 7,5 vuosimallia 2010).
7.7.2018 pumppu jälleen pysähtyi valittaen "liian alhainen liuoslämpötila". Kevättalvella vaihdoin molemmat keruuliuokseen liittyvät anturit. Pumppu valittaa tuollaista, vaikka sisääntulevan liuoksen lämpötila on +4°C ja paluuliuoksen lämpötila on 0°C. Mitä ihmettä tämä Ecoheat 7,5 oikein houraa! Taitavat Ecoheat´it on kaikki maanantaipäivän tuotteita. Nyt alkaa ajatukseni kääntyä aivo-osastoon päin. Aivojen pääorganisaattori on PIC-piiri. Sitä tuskin saanee erikseen tälle pumpulle ohjelmoituna. Enkä usko, että kukaan huoltoliike edes alkaa piiriä erikseen vaihtamaankaan, vaan tilalle vaihdetaan koko se piirikortti. Nykyisin korjaaminen on sellaista. Tuskin tätä vikaa kukaan huoltoliike tunnistaa, vaan omistaja pannaan koekaniiniksi ja vaihdellaan moduuli kerrallaan, kunnes koko koneisto on näin uusittu. Vielä tuosta PIC-piiristä sen verran, että siinä ohjelmassa on muutamia käännösvirheitä sekä sanoja pätkitty liikaa.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • Vanha pieru!
« Vastaus #2 : 10.07.18 - klo:11:37 »
Pumppu valittaa tuollaista, vaikka sisääntulevan liuoksen lämpötila on +4°C ja paluuliuoksen lämpötila on 0°C.

Jos nuo ovat pumpun itsensä ilmoittamia lukemia, täytyy pumpun softassa olla jotain mätää!
Jos kuitenkin nuo arvot ovat sinun itse mittaamiasi arvoja, voi pumpun mittaustekniikka olla viallinen.

7.7.2018 pumppu jälleen pysähtyi valittaen "liian alhainen liuoslämpötila".
- olisiko kuitenkin termoanturissa silloin ollut kostetutta.?

Poissa Kylmärinki

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 31.07.18 - klo:19:47 »
Olen itse mitannut kahdella ulkopuolisella digimittarilla keruuliuoksen lämmöt ja samoissa lukemissa on myös CTC:n näyttämä. Taas viikolla 30 pumppu alkoi herjata alhaista liuoslämpötilaa. Kuittasin vian useasti saman viikon aikana. Loppuviikosta tuli uusi häly: PRESS MATALA. Annoin myllyn "levätä" yön yli ja avasin liuospumpun päästä tulpan ja kokeilin ruuvitaltalla lakselin päässä olevasta hahlosta pyöräyttää ankkuri. Ankkuri ei ollut jumissa. Suljin tulpan ja kuittasin hälyn ja niin vain pumppu lähti pyörimään ja koko laitos on nyt käynyt yli vrk:n. Mikä ihme tuota oikein vaivaa  :-\   :-[.  Vikavirtasuojien ja kahden tulppasulakkeen palamisen syy on edelleen selvittämättä. Samoin nyt edellä kertomani alhainen liuoslämpötila sekä press matala. SANOISIN, että myynti ja asennukset pelaa kovalla vauhdilla, mutta HUOLTOTIETO laahaa kovasti jäljessä.

Poissa Kylmärinki

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 03.08.18 - klo:10:56 »
Kylmärinki "korjasi"
Kuten edellä olen kirjoittanut, pumppu alkoi oikutella 6,5 vuoden kuluttua asennuksesta. Viimeiset hälyt ovat olleet: matala liuoslämpötila sekä press matala. Viimein hoksasin missä se maaliuoksen sakkakuppi sijaitsee. Avasin sen ja kupista löytyi pieni, n. kahden tulitikun pään kokoinen nk. lumppusykerö. Huuhtelin sihdin ja muutkin paikat huolellisesti. Nyt oikkuilu taisi loppua. Koputanpa kuitenkin pää.... puuta kop, kop, kop, enkä vielä päästä riemunkiljahdusta. Pitää odotella mitä jatko tuo tullessaan. Kun olen lukenut muidenkin huolia, niistä voisi päätellä että myynti ja asennus toimivat loistavasti, MUTTA huolto on jäänyt retuperälle jokaisella pumppumerkillä[/b][/u]. Tuon pienen lumppusykeron takia minulle esitettiin 400-500 euron liuospumpun vaihtoa+ työ, eikä alkuperäistä edes enää saakkaan, vaan tilalle laitettaisiin Grundforsin pumppu ilman suojakoteloita. P.S. Ennen sakkakupin puhdistusta lisäsin tehoa ko. pumppuun ja ainakin vuorokauden pumppu toimi katkoitta. Putsauksen jälkeen palautun tehon keskiasentoon, jossa se oli tehtaalla asennettu. Tästä voisi päätellä, että alkuperäisen pumpun teho nipin napin on riittänyt kierrättämään liuosta meidän 150 metrin kaivosta.