Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: SH11 ihmettelyä  (Luettu 44182 kertaa)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #40 : 27.01.16 - klo:22:45 »
Nyt en kumminkaan ole varma asiasta.!!
Se saattaa kuitenkin olla niin, että karaa pitäisi kiertää tuon kuvan asennosta vastapäivään 70 astetta.
Voisit kokeilla asiaa.


Jätä moottori irti.
Käännä karaa noin 70 astetta vastapäivään ja jätä kara siihen.
Kun pumppu käy, seuraa alkaako tulituslämpötila nousemaan varaajan keskiosan lämpötilaa korkeammaksi.
Nyt voit hyvin pienellä liikkeellä säätää tulistuksen sopivaksi.
Laita moottori liikealueensa puoliväliin ja aseta se paikalleen.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #41 : 27.01.16 - klo:23:32 »
Minua kiinnostaisi tietää onko tuo kara oikein. Se siis sulkee täysin tulistuslähdön myötäpäivä ääriasennossa ja myös täysin varaajan keskilähdön vastapäivään ääriasennossa. Tässä ketjussa mainittu aivan toisin.

Oletetaan että nuo edelläkuvatut ääriasennot saadaan säätömoottorin normaalilla liikealueella kompressorin käydessä (?)

Jos kara sulkee täysin tulistinlähdön niin se on varmasti väärin koska silloin tulistinvaihtimen virtaus pysähtyy ja jos kuumakaasun lämpötila ylittää 100C niin tulistinvaihdin alkaa kiehumaan.

Jos kara sulkee täysin varaajan keskikohtaan menevän lähdön niin silloin kaikki lauhdutinvirtaus menee tulistinvaihtimen kautta varaajan yläosaan eikä tämä voi olla oikea toiminta.

Sellainen käsitys tuosta karan liikealueesta että lauhdutin ja varaajan keskiosaan menevät lähdöt on aina täysin auki ja kara suurentaa tai pienentää tulistivaihtimen lähtöä(virtausta) ylävaraajan lämmöntarpeen mukaan
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #42 : 28.01.16 - klo:08:42 »
Jos kara sulkee täysin varaajan keskikohtaan menevän lähdön niin silloin kaikki lauhdutinvirtaus menee tulistinvaihtimen kautta varaajan yläosaan eikä tämä voi olla oikea toiminta.
Sinnehän se ei ajaudu, jos säätö toimii.

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #43 : 28.01.16 - klo:17:07 »
Mun pumpussa on myös samalla tavalla venttiili kuin realmisterillä. Toimiessaan se on välillä tai joskus täysin auki tulistimen suuntaan. Joskus kokeilin vaihtaa johtoja ja silloin venttiili sulki tulistimen ja pumppu pysähtyi vikaan.

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #44 : 28.01.16 - klo:21:55 »
Nyt en kumminkaan ole varma asiasta.!!
Se saattaa kuitenkin olla niin, että karaa pitäisi kiertää tuon kuvan asennosta vastapäivään 70 astetta.
Voisit kokeilla asiaa.


Jätä moottori irti.
Käännä karaa noin 70 astetta vastapäivään ja jätä kara siihen.
Kun pumppu käy, seuraa alkaako tulituslämpötila nousemaan varaajan keskiosan lämpötilaa korkeammaksi.
Nyt voit hyvin pienellä liikkeellä säätää tulistuksen sopivaksi.
Laita moottori liikealueensa puoliväliin ja aseta se paikalleen.

Mun pumpussa on myös samalla tavalla venttiili kuin realmisterillä. Toimiessaan se on välillä tai joskus täysin auki tulistimen suuntaan. Joskus kokeilin vaihtaa johtoja ja silloin venttiili sulki tulistimen ja pumppu pysähtyi vikaan.

Mikähän on sopiva tulistus? Luulen että konetta ei ole tehtaalla mitenkään koekäytetty. Siis varmasti on olemassa asennusohje, missä asennossa on kara ja moottori kun ne kasataan yhteen. Ja miten päin johtojen kuuluu olla. Sillä asian pitäisi olla selvä. Sen ohjeen kun nyt vain saisi. Olen sitä mieltä että laitteen takuun puitteissa tulisi asia tarkastaa. Siihen aion myös lähiaikoina ryhtyä, jos vastausta tehtaalta ei ala kuulua. Aikaa pyynnöstä on jo kulunut ja lähetin jo yhden muistutuksen.

Ajattelin tässä vain, että saattaisin tuon tarkistuksen itsekin tehdä, kun tulisi selvät ohjeet. Kun ei nimittäin peukalo ole ihan keskellä kämmentä. Mielestäni kuitenkin vahva epäily että tehtaan jäljiltä kaikki ei ole ihan oikein. Ainakin on ero koneen mukana toimitetun sähkökaavion ja toteutuksen välillä.

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #45 : 28.01.16 - klo:23:54 »
jussip oletko tarkistanut miten päin johdot sinulla alunperin olivat? Minun koneeni ei pysähdy vikaan, meillä voi olla erilaiset asetukset.
On vähän vaikea sanoa säädön liikkeistä, kyllä se johonkin välillä liikkuu oli johdot miten päin tahansa.
Jos tämä johtoasia varmuudella selviäisi, olisi se toinen puoli asiasta. Kuitenkin myös karan asento on vähintäänkin epäselvä.
Tämä asia täytyy selvittää.

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #46 : 29.01.16 - klo:00:08 »
Lisäsin kuvaan nuo riviliittimien merkinnät, mutta en saanut muokattua edellistä viestiä, joten tässä uusi kuva.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #47 : 29.01.16 - klo:08:42 »
Mun pumpussa on myös samalla tavalla venttiili kuin realmisterillä. Toimiessaan se on välillä tai joskus täysin auki tulistimen suuntaan. Joskus kokeilin vaihtaa johtoja ja silloin venttiili sulki tulistimen ja pumppu pysähtyi vikaan.

Minun koneeni ei pysähdy vikaan...

Sinun ei pysähdy vikaan siksi, että sinulla on säätömoottori eri asennossa venttiilin karaan nähden, kuin jussip :llä
Vikaan pysähtyminen aiheutuu siitä, että lauhduttimen kolmitieventtiili sulkee lauhduttimen ulostulovirtauksen.

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #48 : 29.01.16 - klo:09:40 »
Sinun ei pysähdy vikaan siksi, että sinulla on säätömoottori eri asennossa venttiilin karaan nähden, kuin jussip :llä
Vikaan pysähtyminen aiheutuu siitä, että lauhduttimen kolmitieventtiili sulkee lauhduttimen ulostulovirtauksen.

Kyllä se sulkee tulistinaukon täysin lämmityskäytössä (ks. kuvat viesteissä 33 ja 34)
Sitten käyttövettä tehdessä taas sulkee täysin ainakin aluksi varaajan keskiosan aukon.
Silloin kuitenkin johtojen pitää olla käännettynä sähkökaavion mukaan "oikein" päin.
Jos on niin kuin tehtaalla, makaa venttiili enimmäkseen täysin myötäpäivään kääntyneenä.
Voi olla että siellä jotain pientä säätöä, mutta pitää istuskella pitkään taskulampun kanssa jotta saisi havainnon. Koska nyt ristiriita tehtaan asennuksen ja dokumenttien välillä,
haluan pitävän ohjeen siitä miten moottori ja kara tulee asentaa.
Onhan laite tietysti lämmittänyt, ja kyllä käyttövettäkin tulee, koska lämmin aina nousee varaajan yläosaan.
Kara kuitenkin toimii tulistimen ja varaajan aukkojen välillä, ja ääriasennoissaan sulkee niitä täysin.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #49 : 29.01.16 - klo:10:08 »
Kun venttiilimoottorin johdot ovat oikein, ei moottori aja venttiiliä kumpaankaan ääriasentoonsa.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #50 : 29.01.16 - klo:10:34 »
Lainaus
Kyllä se sulkee tulistinaukon täysin lämmityskäytössä (ks. kuvat viesteissä 33 ja 34)
Sitten käyttövettä tehdessä taas sulkee täysin ainakin aluksi varaajan keskiosan aukon.

Kun kyseessä on tulistinpumppu niin siinä käyttöveden ja lämmitysverkon lämmitykset tapahtuu samanaikaisesti .
Käyttöveden lämmitys tapahtuu tulistinlämmönvaihtimella ja sen(pieni) virtaus menee ylävaraajaan ja lauhduttimen(suuri) virtaus menee varaajan keskikohtaan ja nuo virtaukset menee samanaikaisesti.


9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #51 : 29.01.16 - klo:12:02 »
Kun kyseessä on tulistinpumppu niin siinä käyttöveden ja lämmitysverkon lämmitykset tapahtuu samanaikaisesti .
Käyttöveden lämmitys tapahtuu tulistinlämmönvaihtimella ja sen(pieni) virtaus menee ylävaraajaan ja lauhduttimen(suuri) virtaus menee varaajan keskikohtaan ja nuo virtaukset menee samanaikaisesti.

Tulistimen ei mene mitään kun kone on lämmityksellä ja k-vesi pyyntö ei ole päällä. Silloin kun johdot tehtaan jäljiltä. Ks. Kuvat, moottori on otettu pois, kun lämmitystilanne päällä. Sitten sähköt pois.
Venttiilin karan merkki on suoraan kolmio aukkoa kohti.

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #52 : 29.01.16 - klo:14:27 »
Tulistimelle täytyy mennä koko ajan vettä, se ylikuumenee muuten. Kun pumppu käynnistyy venttiili on asennossa täysin auki tulistimelle ja kiinni varaajan keskiosaan. Siitä sitten muutamien minuuttien kuluessa venttiili ajelee hiljakseen kohti puoliväliä ja vähän ylikin. Yläosaan menevän (tulistimen läpi) veden lämmön se pyrkii pitämään tehdasasetuksilla 63 asteessa, tässä on huojuntaa -+10 suunnilleen.  Pumpun pysähdyttyä venttiili ajelee takaisin täysin auki tulistimelle laitaan josta sitten taas aikanaan käynnistyy.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #53 : 29.01.16 - klo:14:44 »
Tulistimelle täytyy mennä koko ajan vettä, se ylikuumenee muuten. Kun pumppu käynnistyy venttiili on asennossa täysin auki tulistimelle ja kiinni varaajan keskiosaan. Siitä sitten muutamien minuuttien kuluessa venttiili ajelee hiljakseen kohti puoliväliä ja vähän ylikin. Yläosaan menevän (tulistimen läpi) veden lämmön se pyrkii pitämään tehdasasetuksilla 63 asteessa, tässä on huojuntaa -+10 suunnilleen.  Pumpun pysähdyttyä venttiili ajelee takaisin täysin auki tulistimelle laitaan josta sitten taas aikanaan käynnistyy.
Minusta tämä on hölmö toiminta.
Mielestäni pumpun pysähdyttyä venttiili pitäisi ajaa niin että tulistinlinja menee kiinnipäin, kuitenkin pitää rajoittaa venttiilin asento siten että tulistimelle jää aina pieni virtausreitti auki.
Koneen käynnistyessä on tulistimelta tarjolla heti kuumaa vettä ylävaraajaan.

Jos venttiili ajetaan täysin auki tulistimelle koneen pysähtyessä, menee koneen käynnistyessä useita minuutteja tuutin täydeltä "kylmää" vettä ylävaraajaan ja ylävaraajan lämpötila saattaa notkahtaa..
Muistaakseni jollakulla oli aikoinaan tämä notkahdusilmiö.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #54 : 29.01.16 - klo:15:08 »
Tätä mun pumppua ihmeteltiin joitain vuosia sitten, heti 1-wire antureiden asennuksen jälkeen.

Venttiilin moottorin musta johto on bx22 ja ruskea bx21. Pysähdyksissä venttiilin merkki on varaajan keskiosaan päin ja tämä on vastapäivään asento (auki tulistimelle). Kuvassa tilanne pysähdyksissä.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #55 : 29.01.16 - klo:23:37 »
Tulistimelle täytyy mennä koko ajan vettä, se ylikuumenee muuten. Kun pumppu käynnistyy venttiili on asennossa täysin auki tulistimelle ja kiinni varaajan keskiosaan. Siitä sitten muutamien minuuttien kuluessa venttiili ajelee hiljakseen kohti puoliväliä ja vähän ylikin. Yläosaan menevän (tulistimen läpi) veden lämmön se pyrkii pitämään tehdasasetuksilla 63 asteessa, tässä on huojuntaa -+10 suunnilleen.  Pumpun pysähdyttyä venttiili ajelee takaisin täysin auki tulistimelle laitaan josta sitten taas aikanaan käynnistyy.


http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=5027.0
Seurasin yhden lämmitysjakson ajan kolmitieventtiilin toimintaa.

Jakson alussa venttiili oli kiinni. Kun VaraajaYläTulo mittaus ylitti 60 astetta venttiili alkoi avautua hyvin hitaasti. Kun VaraajaYläTulo saavutti 66-68 astetta venttiili aukeni nopeammin noin puoleen väliin.  Samalla VaraajaYläTulo lämpötila laski nopeasti 54 asteeseen. Käyntijakson loppuun asti venttiili pysyi puolivälissä. Jakson päätyttyä venttiili kääntyi verkkaan noin 10 minuutin kuluessa takaisin kiinni asentoon.

Jotain outoa SH:n tulistuksen 3-tie venttiilin toiminnassa näkyy olevan kun on kaksi päinvastaista tilannetta (auki/kiinni) tulistimelle menevän virtauksen säädössä.
Jotenkin JariA:n kuvaama toiminta tuntuisi luontevammalta(?)

Oliskohan noissa moottorin ohjauksen osalta muuta eroa kuin että shuntin moottorit pyörii eri suuntiin?
JariA:n shuntti menee pysäytettäessä täysin kiinni ja jussip:n shuntti täysin auki tulistinvaihtimen lähdön  suuntaan.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #56 : 30.01.16 - klo:09:45 »



Tulistus ei voi toimia oikein,
ellei venttiilin sulkukappale liiku tulistimelle menevän ja tankin keskiosaan menevän yhteen välisellä alueella
(kierrettävä 90 astetta vastapäivään yllä olevan kuvan asennosta).
Sitten vielä moottorin avaa / sulkee johtimien pitää olla oikein.
Pumpun ohjelma hakee sitten oikean asennon.

Mielestäni olisi syytä kutsua huoltomies paikalle hoitamaan venttiili toimivaksi.

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #57 : 30.01.16 - klo:11:03 »



Tulistus ei voi toimia oikein,
ellei venttiilin sulkukappale liiku tulistimelle menevän ja tankin keskiosaan menevän yhteen välisellä alueella
(kierrettävä 90 astetta vastapäivään yllä olevan kuvan asennosta).
Sitten vielä moottorin avaa / sulkee johtimien pitää olla oikein.
Pumpun ohjelma hakee sitten oikean asennon.

Mielestäni olisi syytä kutsua huoltomies paikalle hoitamaan venttiili toimivaksi.

Sehän liikkuuu nimenomaan siinä välissä. Tuo karan merkki on suoraan pallon suuntaan täysin vastapäivään. Johdot ovat oikeinpäin koska säätöä tapahtuu ja toisinpäin pumppu pysähtyy vikaan.
Tuo venttiilin karan asento olisi todella kiva tietää miten oikeasti kuuluu olla. Jos sen laittasi tomppelin kuvan mukaiseksi, silloin tulistimen suuntaan olisi virtaus kiinni pysähdykissä.

Luin taas tuon vanhan ketjun venttiilin toiminnasta, onkohan JariA:lla siemensin ohjaus?

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #58 : 30.01.16 - klo:14:09 »
Johtuisikohan sotku johto ym. käsitys asioista siitä että venttiili on asennettu koneeseen eri tavalla kuin se on kaaviossa?
Jos tuosta tilanteesta esim. aikoo lähteä sulkemaan tulistuslähtöä, pitää todellisen asennuksen mukaan kääntää venttiiliä myötäpäivään, kun taas kaavion mukaan vastapäivään.

Sitten on taas aivan eri asia jos on niin kuin täällä foorumilla monesti puhuttu, että varaajan keskikohdan aukkoa ei säädetä, vaan kuristetaan tulistinlähtöä. Myös karan asetuksessa suhteessa moottoriin.

Asia ei vaan ole minulle vieläkään selvä.

Esben sivuilta löytyy sovellutus älypuhelimille, jossa karaa saa käännellä miten huvittaa.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #59 : 30.01.16 - klo:15:45 »



Tuo karan asento on oikein ja säätömoottorin liikealue pitää olla puolivälissään, kun se asennetaan paikalleen.

Kiertosuunta pitää hakea kokeilemalla.
Jos moottori ajaa venttiilin johonkin ääriasentoonsa, ovat johdot ristissä ja avaa / sulkee pitää vaihtaa keskenään.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #60 : 30.01.16 - klo:16:17 »
Irrota toimilaite ja käännä normaalin käyntijakson aikana karaa käsin siten että tulistimelta lähtevä vesi on 63C.
Nyt shuntti on ns. käynnin aikaisessa "oikeassa asennossa".

Nyt tästä asennosta venttiiliä kääntämällä ja tulistusveden lämpötilaa seuraamalla selviää mihin suuntaan venttiili avautuu tai sulkeutuu.
Kun lämpötila nousee niin venttiili sulkeutuu
Kun lämpötila laskee niin venttiili avautuu.

Sitten filosooffinen kysymys: Mikä on tällaisen 3-tieshuntin kiinni- tai aukiasento.
Minä määrittelisin sen venttilin tarkoituksen mukaan, tässä tapauksessa tulistusveden lämpötilan säätö.
Tässä tapauksessa kun reitti tulistimelle on suljettu on venttiili "Kiinni"
Kun reitti tulistimelle on suurimmillaan on venttiili "Auki"

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa rsaarela

  • Eläkeläinen, Elektroniikan mittaus-, säätö-, ja testausteknikko
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 918
  • 62 vuotta ekan oman radion rakentamisesta !
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #61 : 30.01.16 - klo:16:35 »
Irrota toimilaite ja käännä normaalin käyntijakson aikana karaa käsin siten että tulistimelta lähtevä vesi on 63C.
Nyt shuntti on ns. käynnin aikaisessa "oikeassa asennossa".

Nyt tästä asennosta venttiiliä kääntämällä ja tulistusveden lämpötilaa seuraamalla selviää mihin suuntaan venttiili avautuu tai sulkeutuu.
Kun lämpötila nousee niin venttiili sulkeutuu
Kun lämpötila laskee niin venttiili avautuu.

Sitten filosooffinen kysymys: Mikä on tällaisen 3-tieshuntin kiinni- tai aukiasento.
Minä määrittelisin sen venttilin tarkoituksen mukaan, tässä tapauksessa tulistusveden lämpötilan säätö.
Tässä tapauksessa kun reitti tulistimelle on suljettu on venttiili "Kiinni"
Kun reitti tulistimelle on suurimmillaan on venttiili "Auki"

ATS

Ei tuota toimilaitetta tarvitse irroittaa.
Nostaa nuppia noin 10mm yköspäin, niin toimilaitetta voi säätää käsin haluttuun asentoon.
Meillä on noita muutama käytössä, hyvin toimii käsisäätö.
Automaatti sitten säätää kyllä siellä alla.
Kun koittaa painaa nuppia alas, se ei menekkään, koska automaatti on säätänyt karaa.
Pitää kiertää nuppia ja etsiä oikea kohta.
Nuppi tulee kokonaankin pois kun vetää.
Nuppia ei saa kuin yhteen asentoon, joten ei huolta.
Nibe F1345 /60kW ja /40kW. 8 x 250m reijät, yht. 400m pintavedot, Oilon öljykattila 55/85 kW, Jäspi sähkökattila 70 kW.
48 asuntoa, 3 eri taloa, 2 kerroks. pienkerrostaloja, 1972 rakennettu, 1769 m2/6610m3

-RaS-

Poissa bittivirhe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #62 : 30.01.16 - klo:16:44 »
Tuo venttiilin karan asento olisi todella kiva tietää miten oikeasti kuuluu olla. Jos sen laittasi tomppelin kuvan mukaiseksi, silloin tulistimen suuntaan olisi virtaus kiinni pysähdykissä.

Mitäs sulla se tulistuslämpötila on kun pumppu käy?  Minulla SH16:ssa lämpötila on yleensä 63 astetta samoin kuin asetusarvo eli ilmeisesti minulla venttiilin säätö pelaa kuten on ajateltukin.

Putkimiehen mukaan venttiilin karaan on porattu reikä, jotta asennosta riippumatta tulistimen läpi kulkee ainakin pieni vesivirta estämässä veden kiehumisen.

Ja minulla tosiaan on se ongelma, että pumpun käynnistyessä varaajan yläosan lämpö romahtaa, koska tulistimelta tulee pumpun anturinkin mukaan 40-asteista vettä.  Lisäksi putkimiehen mukaan venttiili käy alussa täysin "auki" (tulistusasennossa) jumittumisen estämiseksi.  (En ole itse seurannut, onko noin.  Jos on, niin miksi venttiili ei yhtä hyvin voisi tehdä tuota treeniään silloin, kun kiertopumppu seisoo, niin se ei sotkisi varaajan kerrostumista?)
MH9, SH16

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #63 : 30.01.16 - klo:17:23 »
Kyllä se lämpö pysyy siinä noin 63 asteessa sen alkunotkahduksen jälkeen. Tästä voi päätellä että säätö toimii. Vaikka se aloitus ja lopetusasento ei järkevältä vaikutakaan.

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #64 : 30.01.16 - klo:18:45 »
Mitäs sulla se tulistuslämpötila on kun pumppu käy?  Minulla SH16:ssa lämpötila on yleensä 63 astetta samoin kuin asetusarvo eli ilmeisesti minulla venttiilin säätö pelaa kuten on ajateltukin.

Putkimiehen mukaan venttiilin karaan on porattu reikä, jotta asennosta riippumatta tulistimen läpi kulkee ainakin pieni vesivirta estämässä veden kiehumisen.

Ja minulla tosiaan on se ongelma, että pumpun käynnistyessä varaajan yläosan lämpö romahtaa, koska tulistimelta tulee pumpun anturinkin mukaan 40-asteista vettä.  Lisäksi putkimiehen mukaan venttiili käy alussa täysin "auki" (tulistusasennossa) jumittumisen estämiseksi.  (En ole itse seurannut, onko noin.  Jos on, niin miksi venttiili ei yhtä hyvin voisi tehdä tuota treeniään silloin, kun kiertopumppu seisoo, niin se ei sotkisi varaajan kerrostumista?)

Itsekin miettinyt sitä että karassa täytyy olla reikä. Se selittäisi sen miksi voi olla ääriasennossa. Kävin katsomassa tuollaista venttiiliä, josta ne kuvat joissa osa irrallaan. Myyjän mukaan ei kyllä päästä mitään läpi jos aukko on kiinni.
Mutta sitten ihmetyttää se säätöalue, kun sillä ei ole mitään asiaa pitemmälle vastapäivään. (Paitsi silloin kun pumppu on pysähtyneenä) Siis varaajan keskiosa on käytännössä aina lähes auki. Voisi olla siis myös niin, että säätää tulistinpuolta kääntymällä vastapäivään ja lännestä etelään. Siis juuri niin kuin aiemmat kuvaukset olivat tällä foorumilla.
Hieman luulen että tässä on ollut kahta eri toteutustapaa tehtaalla. Reiällä ja ilman? Mutta sitten ehkä johdot menneet sekaisin tai ei, mutta ei ainakaan muistettu sähkökaaviota päivittää.

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #65 : 31.01.16 - klo:09:39 »

Ei siinä venttiilissä ainakaan esbeltä tullessa mitään reikää ole. Jos siinä reikä on, niin siemenssin asentajat on siihen sitte semmosen porannu, mikä tuntus kyllä tuotantoa silmälläpitäen aika erikoiselta...
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #66 : 31.01.16 - klo:09:58 »
Ei siinä venttiilissä ainakaan esbeltä tullessa mitään reikää ole. Jos siinä reikä on, niin siemenssin asentajat on siihen sitte semmosen porannu, mikä tuntus kyllä tuotantoa silmälläpitäen aika erikoiselta...
Kyllä ne Oilonin pojat Lahdessa siihen reiän poraa napsakasti (ei siemens), yhden aamupäivän painelee niin on koko vuoden tuotanto Esbejä kasassa.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #67 : 31.01.16 - klo:10:46 »
Olen koettanut hahmottaa shuntin pyörimissuunnan eroja kun näyttää että käynnistys- ja taukojakson alussa 3-tie venttiilin kara ajetaan eri ääriasentoihin(?)

JariA:n tapauksessa käyntijakson alussa tulistinvaihtimelle menevä lähtö on kiinni ja kun tulistinvaihtimessa alkaa lämpö nousta niin ko lähtö alkaa avautua ja pitää ylävaraajaan menevän veden lämpötila 63 asteessa
Eli tulistinvaihtimen virtaus suurenee kun lämpötila nousee ja pienenee kun lämpötila laskee.

Jussip:n tapauksessa käyntijakson alussa tulistinvaihtimelle menevä lähtö on täysin auki ja kun tulistinvaihtimessa lämpötila alkaa laskea suuren virtauksen takia niin 3-tie venttiili alkaa ajamaan karaa kiinnipäin ja pienentämään tulistinvaihtimen virtausta.
Eli myös tässä tapauksessa ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa nostetaan ajamalla tulistinvaihtimen lähtöä pienemmäksi virtausta pienentämällä.Ilmeisesti käyntijakson aikana tässäkin tapauksessa virtausta suurennetaan ajamalla karaa auki jos ylävaraajan lämpötila nousee liikaa.

Molemmissa näyttäisi karan liikesuunta olevan sama kun tulistinvaihtimelta ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa säädetään.
Silloin moottorin pyörimissuunta on molemmissa oikein koska lämpötilasäätö toimii oikein.
Samansuuntainen myös jussip:n havainto

Sehän liikkuuu nimenomaan siinä välissä. Tuo karan merkki on suoraan pallon suuntaan täysin vastapäivään. Johdot ovat oikeinpäin koska säätöä tapahtuu ja toisinpäin pumppu pysähtyy vikaan.
-----
Luin taas tuon vanhan ketjun venttiilin toiminnasta, onkohan JariA:lla siemensin ohjaus?

Ainoastaan taukojakson alussa noissa ajetaan venttiilin kara eri ääriasentoihin,JariA:n tapauksessa suljetaan tulistinvaihtimen lähtö kokonaan ja jussip:n tapauksessa tulistinvaihtimen lähtö ajetaan täysin auki.(?)
Hiukan alkaa näyttää siltä että tuo ero johtuukin logiikan ohjelmassa olevasta erosta,jos pelkästään  shunttimoottorin pyörimissuunta vaihdetaan niin silloin todennäköisesti lämpötilan säätö menee pieleen.
Eli logiikan ohjelmassa shuntin moottoria ohjaava lähtö pitäisi muuttaa siten että kara ajetaan kiinni siten että tulistinvaihtimelle menevä lähtö ajaa täysin kiinni eikä täysin auki




9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #68 : 31.01.16 - klo:17:01 »
Kyllä ne Oilonin pojat Lahdessa siihen reiän poraa napsakasti (ei siemens), yhden aamupäivän painelee niin on koko vuoden tuotanto Esbejä kasassa.

Heh, niin Oilonin tietysti, eikä Siemenssin :D

Vai niinko meinaat? Onko joku nähnyt sen reijän siinä ihan aikuistenoikeasti?

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #69 : 31.01.16 - klo:18:49 »
Heh, niin Oilonin tietysti, eikä Siemenssin :D

Vai niinko meinaat? Onko joku nähnyt sen reijän siinä ihan aikuistenoikeasti?


Niin lähellä mut niin kaukana. Kuka avaa venttiilin ja tarkistaa?

Poissa jussip

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 229
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #70 : 31.01.16 - klo:18:54 »
Olen koettanut hahmottaa shuntin pyörimissuunnan eroja kun näyttää että käynnistys- ja taukojakson alussa 3-tie venttiilin kara ajetaan eri ääriasentoihin(?)

JariA:n tapauksessa käyntijakson alussa tulistinvaihtimelle menevä lähtö on kiinni ja kun tulistinvaihtimessa alkaa lämpö nousta niin ko lähtö alkaa avautua ja pitää ylävaraajaan menevän veden lämpötila 63 asteessa
Eli tulistinvaihtimen virtaus suurenee kun lämpötila nousee ja pienenee kun lämpötila laskee.

Jussip:n tapauksessa käyntijakson alussa tulistinvaihtimelle menevä lähtö on täysin auki ja kun tulistinvaihtimessa lämpötila alkaa laskea suuren virtauksen takia niin 3-tie venttiili alkaa ajamaan karaa kiinnipäin ja pienentämään tulistinvaihtimen virtausta.
Eli myös tässä tapauksessa ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa nostetaan ajamalla tulistinvaihtimen lähtöä pienemmäksi virtausta pienentämällä.Ilmeisesti käyntijakson aikana tässäkin tapauksessa virtausta suurennetaan ajamalla karaa auki jos ylävaraajan lämpötila nousee liikaa.

Molemmissa näyttäisi karan liikesuunta olevan sama kun tulistinvaihtimelta ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa säädetään.
Silloin moottorin pyörimissuunta on molemmissa oikein koska lämpötilasäätö toimii oikein.
Samansuuntainen myös jussip:n havainto

Ainoastaan taukojakson alussa noissa ajetaan venttiilin kara eri ääriasentoihin,JariA:n tapauksessa suljetaan tulistinvaihtimen lähtö kokonaan ja jussip:n tapauksessa tulistinvaihtimen lähtö ajetaan täysin auki.(?)
Hiukan alkaa näyttää siltä että tuo ero johtuukin logiikan ohjelmassa olevasta erosta,jos pelkästään  shunttimoottorin pyörimissuunta vaihdetaan niin silloin todennäköisesti lämpötilan säätö menee pieleen.
Eli logiikan ohjelmassa shuntin moottoria ohjaava lähtö pitäisi muuttaa siten että kara ajetaan kiinni siten että tulistinvaihtimelle menevä lähtö ajaa täysin kiinni eikä täysin auki





Tässä on erittäin hyvä yhteenveto tästä asiasta. Ohjelmassa se ero on jos JariA:lla on siemens myös, jossain luki että hänen pumppu on 2005 laitettu. Voisko olla oumanilla? Tuohon lepoasentoon saattaa jopa löytyä parametri, kun vaan tietäs mikä.

Poissa Alijohtaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Maalämpöfoorumi
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #71 : 31.01.16 - klo:22:16 »
Ei siellä ole mitään reikää.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #72 : 31.01.16 - klo:22:30 »
Lainaus
Tuohon lepoasentoon saattaa jopa löytyä parametri, kun vaan tietäs mikä.

Ehkä valmistajalta Oilon/Geopro tuon saisi selville
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #73 : 01.02.16 - klo:09:41 »
Ei siellä ole mitään reikää.

Noni noni :D Onko todistusaineistoa heittää pöytään  :D
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Alijohtaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Maalämpöfoorumi
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #74 : 01.02.16 - klo:13:32 »
Olen aika monta purkanut. Entä sinä?

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 519
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #75 : 01.02.16 - klo:18:10 »
Siis Oilonin maalämpöpumpuista? Mulla on kyllä hyllyssä yksi uusi asentamaton 3-tie ja kaksi olen asentanut lämmönjakeluun, toinen 3-tie ja toinen 4-tie. Missään niistä ei ollut.
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #76 : 01.02.16 - klo:20:56 »
Käsittääkseni tuo venttiili toimii samoin, kun sekoitusventtiili yleensä. Seuraa asetusarvoa ja liikkuu sen mukaan ollaanko jäljessä vai yli asetusta. Voi toki olla lisäehtoja varsinkin alussa, kun varaajan ala- ja keskiosa on vielä kylmä.
Kun Käyttövesi 1 anturi saavuttaa 2110 arvon (tai käyttöveden nimellisen 1610, mikäli on tätä korkeampi), sulkee virtauksen tulistimelle ja kaikki teho on käytettävissä lauhduttimelle.

Automatiikasta ko. venttiilille vaikuttavat parametrit löytyy kohdasta:
Esisäädin/järjestelmäpumppu
2110 [Menoveden min. asetusarvo]:63°C (Tulistuksen 3-tieventtiilin as.arvo)
2111 [Menoveden maks. asetusarvo]:75°C
2130 [Sekoitusventtiilin korotus]:-10°C (sähkö-menoveden mukaantulo)
2132 [Toimilaitteen tyyppi]: 3-Piste
2133 [Kytkentäero 2-piste]:2°C
2134 [Toimilaitteen ajoaika]:60s
2135 [Sekoitusventt. P-alue Xp]:32°C
2136 [Sekoitusventt. pal.aika Tn]:100s
2150 [Esisäädin/järjestelmäpumppu]:Ennen lisävaraaja

Lauhduttimen lämpötilaeroksi kannattaa säätää n.5-7K. Poikytk.lämp. maks. rajoitus 52C on lämpöpumpun paluuvedessä, joten pienellä lämpötilaerolla lauhduttimen yli ei saada riittävän kuumaa ylös varsinkaan gt-pumpussa.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #77 : 01.02.16 - klo:21:21 »
Lainaus
Kun Käyttövesi 1 anturi saavuttaa 2110 arvon (tai käyttöveden nimellisen 1610, mikäli on tätä korkeampi), sulkee virtauksen tulistimelle ja kaikki teho on käytettävissä lauhduttimelle.

Jos tulistimen veden virtaus pysäytetään kompressorin käydessä niin tulistinvaihtimessa kuumakaasun lämpötilan ylittäessä 100C alkaa siinä vesi kiehumaan?
Voiko olla näin?

Tuossa vähän erilaista tietoa
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=6709.0;attach=4902;image
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #78 : 13.02.16 - klo:17:24 »
Asia ei vaan ole minulle vieläkään selvä.
Joko asia on saatu kuntoon?

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: SH11 ihmettelyä
« Vastaus #79 : 18.02.16 - klo:16:06 »
Tänään siis viestin päiväyksellä olen saanut luotettavalta taholta tiedon.

Tulistusventtiilin johtojen tulee olla siten että X1 riviliittimellä musta on nastassa 10 ja ruskea nastassa 11.
Jos joku haluaa tämän perusteella tarkistaa oman koneensa, ehdotan että tutkii myös riviliittimeltä X1 lähtevät johdot moduulille A1.1, nastoihin QX21 ja QX22 etteivät ole ristissä. Molemmat johdot ovat mustia.

Eli omassa koneessani johdot ovat olleet tehtaan jäljiltä väärin päin. Tänään korjasin asian. Tarkistin myös tulistusventtiilin asennuksen kuten alla. Se oli oikein.

Lainaus saamastani tiedosta:
"Venttiilin karan viiste osoittaa luistin suuntaan. Myötäpäivään kiinni (sulkee tulistuslinjan) ja vastapäivään auki.
Johdot kuten kuvaankin on merkattu. Musta liittimeen 10  ja ruskea liittimeen 11. Eli tehtaan jäljiltä johdot oli väärinpäin.
Kun moottori on esim. täysin myötäpäivään kääntyneenä (kiinni), karan viiste tulee olla tulistuslinjaan päin.
Vastaavasti, moottori täysin vastapäivään kääntyneenä (auki), viiste tulee olla oikealle eli varaajaan päin." Lainaus päättyy.

Tulistusventtiilin karan rakenteesta olen kuullut että siinä on ohivirtauskanava (ei ehkä reikä). Se ei ole vakiotuote vaan Oilonin tilauksen mukaan valmistettu.

Huom: Minun koneeni on SH11 valmisvuosi 2012. Siinä on Esben venttiili ja Siemensin ohjaus.
Jos joku haluaa omastaan tarkempaa varmaa tietoa, pitää kysyä valmistajalta sarjanumeron perusteella.
Eli haluan sanoa, muista en tiedä, mutta minulla on näin.

Kysynpä tässä muiden mielipidettä. Mitä arvelette kompuralle koituneen siitä että johdot olivat 3v. väärin päin?
Käyttötunteja enemmän vai vähemmän? Käynnistyskertoja enemmän vai vähemmän? Sähkönkulutusta enemmän vai vähemmän?
Muuta rasitusta enemmän vai vähemmän? Ei mitään edellisistä?

Joka tapauksessa asia on nyt minun kodaltani selvinnyt.