Olen koettanut hahmottaa shuntin pyörimissuunnan eroja kun näyttää että käynnistys- ja taukojakson alussa 3-tie venttiilin kara ajetaan eri ääriasentoihin(?)
JariA:n tapauksessa käyntijakson alussa tulistinvaihtimelle menevä lähtö on kiinni ja kun tulistinvaihtimessa alkaa lämpö nousta niin ko lähtö alkaa avautua ja pitää ylävaraajaan menevän veden lämpötila 63 asteessa
Eli tulistinvaihtimen virtaus suurenee kun lämpötila nousee ja pienenee kun lämpötila laskee.
Jussip:n tapauksessa käyntijakson alussa tulistinvaihtimelle menevä lähtö on täysin auki ja kun tulistinvaihtimessa lämpötila alkaa laskea suuren virtauksen takia niin 3-tie venttiili alkaa ajamaan karaa kiinnipäin ja pienentämään tulistinvaihtimen virtausta.
Eli myös tässä tapauksessa ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa nostetaan ajamalla tulistinvaihtimen lähtöä pienemmäksi virtausta pienentämällä.Ilmeisesti käyntijakson aikana tässäkin tapauksessa virtausta suurennetaan ajamalla karaa auki jos ylävaraajan lämpötila nousee liikaa.
Molemmissa näyttäisi karan liikesuunta olevan sama kun tulistinvaihtimelta ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa säädetään.
Silloin moottorin pyörimissuunta on molemmissa oikein koska lämpötilasäätö toimii oikein.
Samansuuntainen myös jussip:n havainto
Sehän liikkuuu nimenomaan siinä välissä. Tuo karan merkki on suoraan pallon suuntaan täysin vastapäivään. Johdot ovat oikeinpäin koska säätöä tapahtuu ja toisinpäin pumppu pysähtyy vikaan.
-----
Luin taas tuon vanhan ketjun venttiilin toiminnasta, onkohan JariA:lla siemensin ohjaus?
Ainoastaan taukojakson alussa noissa ajetaan venttiilin kara eri ääriasentoihin,JariA:n tapauksessa suljetaan tulistinvaihtimen lähtö kokonaan ja jussip:n tapauksessa tulistinvaihtimen lähtö ajetaan täysin auki.(?)
Hiukan alkaa näyttää siltä että tuo ero johtuukin logiikan ohjelmassa olevasta erosta,jos pelkästään shunttimoottorin pyörimissuunta vaihdetaan niin silloin todennäköisesti lämpötilan säätö menee pieleen.
Eli logiikan ohjelmassa shuntin moottoria ohjaava lähtö pitäisi muuttaa siten että kara ajetaan kiinni siten että tulistinvaihtimelle menevä lähtö ajaa täysin kiinni eikä täysin auki