Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Stiebel WPC 07 laskuri ei toimi - mielipiteitä reklamaation suhteen...?  (Luettu 15876 kertaa)

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Minulla on ollut 2014 vuoden elokuusta lähtien otsikon mukainen pumpp Oulun lähettyvillä. Muutoin olen ollut kapineeseen tyytyväinen ja kulutuspuoli ollut sähkömittarin mielestä inhimillinen. Meillä kahden kerroksen omakotitalo, jossa lämmitettävää pinta-alaa 183 neliötä (rakennusvuosi 2003). Ekan täyden vuoden jälkeen maalämmön kanssa sähköä meni karvan alle 11000 kilowattitunnin. Tämä oli siis kokonaissähkönkulutus (5 henkinen perhe). Lämmityksen osuudesta en osaa sanoa mitään, koska jo parin ekan kuukauden jälkeen osoittautui, että Stiebelin kulutus/tuotto laskuri ei toimi sinne päinkään. Varsinkin käyttöveden teholukemat näyttivät mitä sattuu (yli kolme kertaa enemmän kuin lämmitysteho). Suomen maalämmöstä asiaa on käyty "korjaamassa" pariinkin otteeseen ja vaihdettu mm. laitteen "aivot".

Asia ei ole kuitenkaan korjaantunut ja Suomen maalämpö myöntää ongelman olemassaolon. Useaan otteeseen olen ollut yhteydessä ja kuulema Saksan maalla on ongelmaan tehty ratkaisu tekemällä jonkin sortin ohjelma, jonka asentamalla vika saataisiin lopulta korjattua. Viimeisin tieto ongelman korjaamisessa on, että ensi vuoden tammikuussa alkaisivat korjaamaan tyyppiviallisia laitteita. Onkos muilla ollut tällaista ongelmaa oman Stiebelinsä kanssa? Pikkuhiljaa romuttunut tämä saksalainen "tarkkuus" näissä teknisissä laitteissa oman tapauksen ja tietysti nyt tämän autoskandaalin myötä. Mistä voin olla varma, että jos aikanaan Stiebel käy jonkun ohjelman nakkaamassa laitteeseeni, että se oikeasti näyttää oikein...?

Ja tietenkin mietityttää, onko minulla mahdollisuutta reklamoida koko pumppu tämän peusteella tai vastaavasti vaatia jotain rahallisia korvauksia (tai esim. vaatia sähkönkulutusmittarin pumpun yhteyteen) mikäli eivät saa ongelmaa korjattua...Ainakin omassa ostopäätöksessä eri mallien välillä painoi kovastikin tämä Stiebelin laskuripuoli. Mielipiteitä?

Sinänsä tilanne voisi olla huonompikin, sillä sähkönkulutus oikeasti romahti heti ensimmäisenä vuonna 35 000:sta tohon 11 000 kwh:iin, mutta silti pumppu ei kokonaisuutena ole vielä täysin toimiva ja kaikki hienosäätöasiat ovat jääneet hiukan taka-alalle kun ei ole pystynyt näkemään niiden vaikutuksia hyötysuhteeseen.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Hyvä että korjaavat. Niinhän se volkkari/audi/skoda ilmeisesti rupesi autojaan korjaamaan :)

Ilmeisesti jollain laskuri toimii ja jollain ei. Ja jos vika on paikallistettu, niin toivotaan että ne tulee taas tammikuussa korjailemaan uudemman kerran. Kuntoonhan sen kuuluu joka tapauksessa saada.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Täällä samaa vikaa.
Pumppu ollut käytössä kesästä 2014 asti ja viime viikolla kuulin, että laskurit tullaan korjaamaan.
Ihmettelin nimenomaan myös sitä käyttöveden puolta, kun tehot suhteessa käyttötunteihin ovat ihan jotain muuta mitä pitäisi.
Tästä olen jossain vaiheessa foorumille kirjoitellutkin.

Kuulin myös tuosta käyttövedestä, että sitä tehtäessä ei oikeasti tiedetä lauhduttimelle palaavan veden lämpötilaa.
Ihmettelin suurta eroa menon ja paluun välillä, mutta nyt siis selvisi, että paluuveden lämpötila pitää paikkansa ainoastaan tehtäessä lämmitysvettä.

Mutta oon tässä miettinyt, että jos en olisi itse näitä alkanut kyselemään, niin olisikohan kukaan tullut tuota ikinä korjaamaan?
Tosin, eihän sitä vielä olekaan kukaan korjannut, mutta korjaus pitäisi olla ns. työn alla.
Kaipaisin jonkinlaista tiedotusta näistä tällaisista asioista, tai vaikka jos olisi uutta softaa saatavilla.
Nyt ei löydy mistään mitään tietoa, jos vaikka uusi softa julkaistaan.
Tosin, onhan tässä sekin puoli, että sähkärin joutuu pyytämään päivitykset ja korjaukset tekemään ja sehän on varmaan maahantuojan pussista pois.
Eli onko sitten niin, että ihan jokaisesta viasta ei ääneen huudella, ellei asiakas itse ymmärrä niiden perään kysellä?
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 348
  • Maalämpöfoorumi
Ai. Stiebelin energia laskuri olikin luotettavuudeltaan tuota luokkaa  :(
Yllättävän paljon kaikkea pikkukiusaa ollut noissa...

Kohta tulee itsellä vuosi täyteen kun olen pitänyt lukemia ylhäällä ja pääsen vertaamaan kuinka hyvin koneen kertoma laskennallinen arvo pitää paikkansa...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Onko kaikilla, jotka ovat ongelmaa havainneet, ns. "uusi" WPC/WPF-malli - siis nykyisin myynnissä oleva?

Omassa 2011 käyttöönotetussa WPC:ssä en ole vastaavaa ongelmaa havainnut, mutta siinä onkin edellisen sukupolven ohjauslogiikka.

Edellisen sukupolven ohjauslogiikassa on näytön ympärillä alas kääntyvä läppä, jonka alla on nappi, ja pyöritettävä säädin on alhaalla oikeassa reunassa. Nykyisessä ohjauslogiikassa pyöritettävä säädin on keskellä näytön alapuolella eikä ole läppää.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
OilToSoil: Ei varmaan haittaa ole ollut täällä kirjoittelusta. Itse huomasin parin kuukauden jälkeen asennuksesta että jotain on laskurissa pielessä kun tosiaan käyttövesi-puolella alkoi kilowatteja kertyä mittariin turhan rivakkaan. Otin heti silloin suoraan asentajaan yhteyttä, joka heti sanoi, että tuo ei ole normaalia ja että todennäköisesti aivoja vaihtamalla korjaantuu. Eli heillä tuntui olevan jo tapauksia tiedossa, että laskuri ei ole kunnolla toiminut. Vaan tällä kertaa tämä aivojen vaihto ei auttanut ja epäilen ei auttanut monen muunkaan kohdalla. Suomen maalämmöstä kertoi tänään, että Stiebelin tiedossa näitä samanmallaisia viallisilla laskureilla varustettuja wpc-pumppuja, joita ei ole saatu kuntoon, on Suomessa toistakymmentä. Tasaseen muutaman kuukauden välein olen toimittajaan ollut yhteydessä ja joka keta ovat vakuuttaneet, että asiaan on tulossa ratkaisu. Toivotaan näin.

Veljelläni on myös stiebelin pumppu, mutta ilmeisesti juui tuo pykälää vanhempi malli. Siinä ei ole ollutkaan mitään ongelmaa.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Joo, kyllä taitaa laskurit olla kuin Volkkarilla!

Sen verran pitää tuota aiempaa kirjoitustani täsmentää, että tänne kirjoittelin käyttöveden ihmetyksistäni, mutta laitoin toki myös toimittajallekin suoraan viestiä. Sieltä tuli sitten tieto tästä, että laskurit näyttää jotain muuta kuin pitäisi.

Saas nähdä, muuttuuko myös lämmityksen puolen lukemat miten radikaalisti...

Liitteessä näkyy ekan vuoden lukemat omalta kohdalta.
En oikein tiedä mihin pitäisi sijoittaa nuo Lisälämmitykset? Nehän näkyy tuotetun energian puolella koneessa, mutta sinne kuulemma menee myös sisäisten kiertovesipumppujen (vai yhden pumpun?) lukemat, joten kaiken järjen mukaan ne pitäisi olla sitten kulutuspuolella?? Tossa kuvassa olen tainnut vain laittaa ne tuoton puolelle, koska oletin, että jos sisältävät myös vastuksia, niin ovat automaattisesti kulutuksessa mukana.
Vastuksilla lämmitettiin tosin vain 4 h koko vuonna... Nyt alkaa ajatus sekoamaan.

En minä enää ymmärrä mistään mitään, rahat takaisin!!!
Ja öljypolttimet ja muut vehkeet myös!!! :D
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
joo mullakin on tuo uudempi 07.
siinä oli ainakin käyttövesimittarissa tuo onkelma että näytti kuluttaneen tehoa ihan #.....#
tapahtui seuraavaa eräs päivä...
näyttö ei reagoinut/jumitti, joten tempasin virrat poikki, tuntui korjaantuvan nyt näyttää mielestäni oikein saattaahan se vieläkin valehdella.
olin jo alussa asennus liikkeeseen yhteyksissä ja sanovat että uudempi älylaatikko tulee myöhemmin.
peruin sen varauksella koska rupesi vörkkimään...
saas nähä.
juttelin aiheesta yhden sähkärin kanssa joka stiebeliä korjaa ja sanoi etta muuten toimii paitsi se kulutusmittari, oli hänelle vastaan muutama tullut.

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
joo mullakin on tuo uudempi 07.
siinä oli ainakin käyttövesimittarissa tuo onkelma että näytti kuluttaneen tehoa ihan #.....#
tapahtui seuraavaa eräs päivä...
näyttö ei reagoinut/jumitti, joten tempasin virrat poikki, tuntui korjaantuvan nyt näyttää mielestäni oikein saattaahan se vieläkin valehdella.
olin jo alussa asennus liikkeeseen yhteyksissä ja sanovat että uudempi älylaatikko tulee myöhemmin.
peruin sen varauksella koska rupesi vörkkimään...
saas nähä.
juttelin aiheesta yhden sähkärin kanssa joka stiebeliä korjaa ja sanoi etta muuten toimii paitsi se kulutusmittari, oli hänelle vastaan muutama tullut.

Seuraa ihmeessä ainakin viikon jakso, että toimiiko vai ei.
En jotenkin usko, että virtakatkos korjaisi ongelmaa.
Ota viikon ajalta luvut ylös: käyttöveden tunnit ja tuotettu sekä otettu energiamäärä. Jos jakolasku antaa hurjia tuloksia, niin ei kun korjaajaa paikalle.

Ai niin... unohtui mainita aiemmin kun nyt tässä suuressa laskurihuijauksessa ryvetään.
Täältä taloudesta löyty myös tuo nimenomainen automerkki, joka pikkaisen huijasi päästöissään... eli Volkkari se pihassa seisoo!
Kyllä nyt on asiakasta huijattu oikein tuplasti!  :D
Seuraavaksi kun joku vielä kertoo, että Siemensin pesukone ei pesekään niin vähällä vesimäärällä mitä on luvattu... Saataisiin seuraava saksalainen tähän kehään...


Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
juu mulla iso lista jossa antoteho+ottoteho+käyntiajat lämmitys ja käyttövesi.
laitan lukemia myöhemmin tänään.

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
kl0 16,50 tänään..
 
lämpömäärä-->33,627kw
 käyttövesi lämpömäärä --->21,115kw

tehonkulutus:
lämmitys -->8,360kw
käyttövesi --> 8,164kw

käyttöveden pyynti 50c

kompura käynyt klo 6,15- 16,30 ajalle...
lämmitykseen 3h
käyttöveteen 0 ???????
jatkoa seuraa katon lappuja pitemmältä ajalta.

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Klo 17:17 tänään:

Lämmitys tuotto = 88,7 kWh
Lämmitys otto = 23,3 kWh
3,8 COP

Käyttövesi tuotto = 11,4 kWh
Käyttövesi otto = 5,0 kWh
2,28 COP (Oho, mites tuo noin huono on...?)

Käyttöveden pyynti 45 astetta.

Huvittaa, kun itellä vienyt lähes triplasti enemmän watteja lämmitykseen!  :)

Eikä näissä luvuissa näin vertaamalla mitään kovin ihmeellistä olekaan, mutta jos näitä vertaa käyttötunteihin, niin käyttöveden tehot per tunti ovat aivan älyttömät. Tuosta koneesta kun ei vaan näe päiväkohtaisia tunteja, niin ne pitää katsoa aina vaikka koko historian ajalta.
Oma tilasto kv:n suhteen kertoo, että tuotto on ollut 23,5 kW/käyttötunti ja ottotehot 7,3 kw/käyttötunti, kun tunteja on yhteensä 368 ja vastaavat tehot on 8648 kWh ja 2678 kWh ja cop = 3,23.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
2,12,2015  -  14,12,2015
 
(0,544/mwh tehnyt lämpöä)  (0,355 mwh käyttövettä)
(kuluttanut 0,118mwh)          (kuluttanut->0,122mw)
    (kompura 79h)                       (kompura 15)
 
saakohan siitä selvää?

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
2,12,2015  -  14,12,2015
 
(0,544/mwh tehnyt lämpöä)  (0,355 mwh käyttövettä)
(kuluttanut 0,118mwh)          (kuluttanut->0,122mw)
    (kompura 79h)                       (kompura 15)
 
saakohan siitä selvää?

Joo, sinullakin on käyttöveden tehot per tunti tuotto = 23,7 kWh ja otto = 8,1 kWh.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
no eipä se kymäbootilla korjaantunu... enempi olen lämmityspuolesta ollut tarkka.

uutta piirikorttia vaan.

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
no eipä se kymäbootilla korjaantunu... enempi olen lämmityspuolesta ollut tarkka.

uutta piirikorttia vaan.

Jep. Kyseessä on selvästä ns. "Epidemia" vika, jonka nähtävästi tehdas korjaa, kun vika on varmasti selvitetty.

Autopuolellakin suht normaalia. Takaisinkutsuista kuulee tämän tästä. Toyotaa, volvoa, mersua.
Vaimon pösöä rukattiin 2 vuotta... Vikakoodi oli anti pollution ja toistui parin kuukauden välein..... Mm. Pakoputkisto vaihdettiin tietokoneen lisäksi 😀
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
sitä se sähkärikin sanoi että joku valmisttussarja sisältää tän bugin.

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Meille vaihdettiin myös tuo piirikortti ja ei auttanut asiaan. Tämä tapahtui siis viime keväänä. Tässä piirikortin vaihdon yhteydessä meinasi tulla isompi vahinko, kun asentajalle oli käynyt jokin moka ja  lämpöä alkoi puskemaan käyttöveden puolelta kiertoon. Oli muuten kämppä kohtuullisen lämmin  (melkein 30 astetta) kun tultiin reissusta (piirikortin vaihto tehtiin lähtöpäivänä kun lähdettiin pääsiäisen viettoon). Onneksi soitin heti asentajalle, joka hoksasi jo puhelimessa mistä "lämpöily" kiikasti ja tuli korjaamaan heti vian.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa PPete

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Täälläkin löytyy tuollainen laskuriviallinen WPC07,asennettu Heinäkuussa 2014.
17kk lukemat ovat:
Lämmitykseen 14643/3314Kw
Käyttöveteen 9376/2988Kw

Käyntiajat 1709/365h
Käyttövettä on kulutettu keskimäärin 6,5 kuutiota kk.

Onko teidän muiden laskuriviallisten koneista vaihdettu vaihtoventtili ja koko se musta runko osa?
Meillä se vaihdettiin heti parin viikon käytön jälkeen joten voisiko tuolla olla osuutta asiaan?

Muuten olemme kyllä erittäin tyytyväisiä laitteeseen kun vuosittainen n.2500l öljyn kulutus on vaihtunut 4500Kw sähkönkulutukseen.

Siis tuo 4500Kw on laskurin ilmoittama kulutus.

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Vaihtoventtiili vaihdettiin muuten meille silloin kun nuo lämmöt nousi pilviin piirikortin vaihdon jälkeen.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Meillä vaihdettiin muistaakseni ensin pelkkä piirikortti, kun vaihtoventtiili falskasi.
Eipä se pelkästään sillä korjaantunut vaan seuraavaksi vaihdettiin vaihtoventtiili, eli kulkevat ilmeisesti jotenkin käsi kädessä malleiltaan piirikortin kanssa...
Mutta sitä koko mustaa osaa ei vaihdettu, vaan pelkkä venttiili.

Tyyppivikoja on siis (ainakin): vaihtoventtiilin vuotaminen sekä tämä 'päästöhuijaus'.
Eipä nuo nyt mitenkään pahoja loppupeleissä kumpikaan ole.

Meillä tuon vaihtoventtiilin vuotamisen huomasi siitä, kun käyttövettä ei kovilla pakkasilla tarvinnut hirveästi lämmittää.
Lämpeni vähän niin kuin siinä lämmityksen sivutuotteena.
Oletin, että korjauksen jälkeen lämmitys saisi uutta puhtia, mutta en havainnut kyllä minkäänlaista tehon lisäystä... Tämä jäi vähän ihmetyttämään, että miksei niin tapahtunut?
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa Joo natan

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Maalämpöfoorumi
Olen huomannut omassa Stiebelissä myös merkillisen mittausongelman. Minulla on maalämmön rinnalla säilytetty iso varaaja ja puulämmitys. Kun lämmitän puulla kuten olen tehnyt tänäkin päivänä, huomaan mittarista ( lämpötilat/ kompressorilla tuotettu lämpö), että kompressori on tuottanut lämpöa yli 50 kwh, vaikka se ei ole käynytkään.

Lukemat tulevat siis tuotettuun lämpöön ja tällaisesta pumpusta ei voi laskea COP- tulosta lainkaan. Pumppuni on ollut käytössä kolme vuotta, mutta havaintoni olen tehnyt vasta viime kuukausina.

Toiminnassa on jotakin yhteistä Volkswageniin ja saksalaiseen insinööritaitoon!

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 586
Lainaus
Minulla on maalämmön rinnalla säilytetty iso varaaja ja puulämmitys. Kun lämmitän puulla kuten olen tehnyt tänäkin päivänä, huomaan mittarista ( lämpötilat/ kompressorilla tuotettu lämpö), että kompressori on tuottanut lämpöa yli 50 kwh, vaikka se ei ole käynytkään.

Voisikohan kattilan ja varaajan välisen latauspumpun virtaus jotenkin kiertää lämpöpumpun lauhduttimen kautta?
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Uusissa malleissa on menovirtauksessa mekaaninen virtausmittari. Se on siinä isossa komposiittiosassa, jossa myös vaihtoventtiili.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
No niin. Tänään Stiebelin myyjä soitti, että uudella ohjelmalla varustettu automaatioboxi on nyt saapunut heille ja että voiko tulla vaihtamaan tämän uuden tilalle. Asentaja lähti äsken ja nyt on sitten uusi automaatio laitettu pumppuun! Aika näyttää korjaantuko laskuri-ongelma, ainakin pumppu lähti toiminaan normaalisti. Jotenkin tekisi mieli laittaa sulakerasian vieree myös kilowatti-mittari, että sitä voisi verrata pumpun omaa laskuriin (tehon käytön osalta). Asentaja itse meinasi, että kyllä pumpun oma tehomittari toimiessaan on lähes yhtä luotettava.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
No niin. Tänään Stiebelin myyjä soitti, että uudella ohjelmalla varustettu automaatioboxi on nyt saapunut heille ja että voiko tulla vaihtamaan tämän uuden tilalle. Asentaja lähti äsken ja nyt on sitten uusi automaatio laitettu pumppuun! Aika näyttää korjaantuko laskuri-ongelma, ainakin pumppu lähti toiminaan normaalisti. Jotenkin tekisi mieli laittaa sulakerasian vieree myös kilowatti-mittari, että sitä voisi verrata pumpun omaa laskuriin (tehon käytön osalta). Asentaja itse meinasi, että kyllä pumpun oma tehomittari toimiessaan on lähes yhtä luotettava.

Nollaantuiko kaikki laskurit siinä samalla pakosti?
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Joo kyllä nollaantui, tämähän oli nyt kolmas kerta kun jouduttiin nollaamaan; kaksi kertaa automaatioboxin ja yhden kerran piirikortin vaihdon yhteydessä että sikäli ei kyllä harmita. Jospa se nyt lähtisi mittaileen oikealla lailla.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Nyt kahden vuorokauden lukemat uuden automatiikan vaihdon jälkeen:
Tehot
Vd lämm yht 0.022Mwh
Vd lämminv yht 0.044Mwh

Lämpöenergia
Vd lämm yht 0.112Mwh
Vd lämminv yht 0.127Mwh

Käyttötunnit
Vd lämm 15h
Vd lämminv 2h
Loput lukemat nollaa



Miten minusta tuntuu että eivät ole normaaleja...varsinkin tuo käyttövesipuoli näyttää epänomaalille...Normaalia vähemmän ollut suihkussa käyntiä tänä aikana. Mielipiteitä?
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Tosta jos laskee per käyntitunti:
- Lämmitys antoteho = 112 kWh / 15 h = 7,47 kWh/h
- Lämmitys ottoteho = 22 kWh / 15 h = 1,47 kWh/h
- COP 5,09

- Käyttövesi antoteho = 127 kWh / 2 h = 63,5 kWh/h
- Käyttövesi ottoteho = 44 kWh / 2 h = 22 kWh/h
- COP 2,89

Eli ei tuo nyt näytä korjaantuneen millään lailla... Ettei olis vain huonompaan suuntaan mennyt.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa mikhoman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Myyän edustaja rimpauttikin tänä aamuna ja sanoi ettei tämä uusi ohjelma automatiikassa toimi tässä laskuriasiassa edelleenkään oikein ja lupasivat tammi-helmikuun paikkeilla saada asiaan korjaavan ohjelman jahka se tulee ensin Saksan maalta.
Maalämpöä elokuusta 2014
Stiebel WPC 07
Omakotitalo 183 neliötä, rakennusvuosi 2003
vesikiertoinen lattialämmitys

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
On tääkii melkosta touhuu...
Miksi se yksikkö piti tulla vaihtamaan, jos ei oltu varmoja, että tilanne korjaantuu?

No, pääasia, etä tilanne selvityksessä ja saamme kaikki (toivottavasti) jossain vaiheessa toimivan koneen.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
onkos päivitystä tilanteeseen?
mulla käyttötunnit vedelle 340h
kuluttanut 2971kw
eli...8,73 kw/h keskimäärin jos nyt oikeen laskin
cop pyörii noin kolmessa.
joku kun kysyy paljonka kone vie sähköä niin on vähän hankala sanoa ainakin käyttöveden osalta.

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Minä en ainakaan ole vielä uutta softaa saanut.
Enkä edes tietoa siitä, milloin olisi saatavilla.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita