Moi!
Vihdoin ja viimein sai hieman faktaa Oumanin kautta siitä, mitä pumpussa tapahtuu. Oheisissa kuvissa (toivottavasti näkyy) pidempi käppyrä tämän päivän (15.12) käynneistä päiväsaikaan sekä toinen (kuva 2/seuraavassa viestissä) eiliseltä joka tosin on huomattavasti lyhyemmältä ajanjaksolta. Sinänsä itseä mietityttää tuo alavaraajan käyttäytyminen kun asteet nousevat käsikädessä yläväraajan kanssa. Oma tulkinta vaan on se, että pumppu lähtee käyntiin alavaraajan ohjaamana ja sammuu sitten ylävaraajan mukaan, mutta siinä samalla alavaraaja lämpeää ylävaraajan kustannuksella aivan turhan lämpöiseksi.
En sitten tiedä, aloittelija kun olen, että minkälainen vaikutus käyttöveden kiertovesipumpulla on tuohon. Se on ajastimen takana päällä päivisin. Toki noista kuvista huomaa hyvin sen, että eilen oli huomattavasti kylmempi päivä, niin käyntiajatkin olivat aivan jotain muuta kuin tänään - vaikka lyhyt data onkin vaan eiliseltä. Mutta tosiaan askarruttaa tuo alavaraan käyttäytyminen, löytyykö viisaammilta siihen selityksiä/ratkaisuja?
Tuota Oumania kun asentelin, niin katsoin että siellä pellin takana olevat pumpuista ylempi (mikä lie) oli asennossa III ja alempi asennossa I. Nestesäiliön vieressä oleva lattialämmityksen kiertovesipumppu (tällekin on varmaan joku parempi nimi) on talvisin asennossa II.
Asestusarvot pumpussa ovat seuraavat:
Yöalennus 0
Minimiraja 10
Maksimiraja 35
Syyskuivaus 1
Vent.kesäsulku 18
Varaajan Ylämin 45
varaajan Alamin 30
Sähkövast. yläero 10
Käyrä:
-20=33
0=26
+20=20
Taustana vielä se, että talo lattialämmitteinen sekä leveyspiireiltään liikutaan Vaasan korkeuksilla. Ehkä huomioitavaa on mys se, että pumppu sijaitsee erillisessä autotallissa.
Mutta tosiaan kiitollisena ottaisin kommentteja vastaan, josko amatööri pääsisi jollain tavalla säätämään pumppua taloudellisemmaksi ja pääsisi perille edes hieman sen sielunelämästä.
Kiitos ja kumarrus!