Ohessa taas tällainen hieno AUTO-CÄSI piirros.
Kuvassa esitetään miksi rinnankytketyn jäähdytys/lämmityspatterin kierto ei yleensä toimi lämpöpumpun (keruupumpun) käydessä.
Siniset numerot ovat suhteellisia paineita keruupumpun käydessä
Keltaiset ovat paineita keruupumpun seistessä.
Oletetaan että keruupiirin kokonaispainehäviöstä tapahtuu 70% putkistossa ja 30% lämpöpumpussa (höyrystimessä)
Oletetaan lisäksi, että patterin kiertopumpun nostokorkeus on puolet keruupumpun nostokorkeudesta.
Keruupumpun käydessä on
pisteessä A paine 1
pisteessä B paine 0,3 keruuputkiston painehäviön verra pienempi kuin pisteessä A
pisteessä C paine 0,8
Koska pisteessä A on 0,2 yksikköä korkeampi paine kuin pisteessä C, ei neste voi virrata pisteestä B->C->A.
Itse asiassa neste saattaa virrata jopa väärin päin.
Kierrätys pumpun nostokorkeudella 0,7 ollaan tasapainotilassa, jolloin virtausta ei ole kumpaankaan suuntaan.
Oletetaan, että jos pisteissä A ja B on sama paine, niin kierrätyspumpun nostokorkeudella 0,5 saavutetaan patterissa/putkistossa nimellisvirtaus.
Vasta kierrätyspumpun nostokorkeudella 1,2 saavutetaan patteripiirissä nimellisvirtaus keruupumpun ollessa käynnissä. Eli kierrätyspumpun nostokorkeuden tulee olla 20% suurempi kuin keruupumpun nostokorkeus.
Keruupumpun seistessä on pisteissä A ja B periaatteessa sama paine.
Tässä tilanteessa patterin nimellisvirtauksen saavuttamiseksi riittää, että kierrätyspumpun nostokorkeus on 0,5 eli 50% keruupumpun nostokorkeudesta.
Jos patteripiirin kierto olisi toisin päin, lähtö pisteestä A ja paluu pisteeseen B toimii aina kierrätyspumpun nostokorkeuden ollessa 0,5.
Tämä edellyttää, että kohdassa B oleva takaiskuventtiili korvataan magneettiventtiilillä.
ATS