Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Geopro GS 60 ei lämmitä maalämmöllä  (Luettu 1591 kertaa)

Poissa Kyde

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Geopro GS 60 ei lämmitä maalämmöllä
« : 24.08.21 - klo:17:57 »
Ensiksi pahoittelut, mikäli seuraavat tiedot ovat vajavaisia. En millään tavoin ole alan asiantuntija, joten koittakaa kestää. Lähdin ongelmaa selvittämään itse, koska lukuisista yrityksistä huolimatta en ole paikalle korjaajaa saannut. Hakua käytin, mutta vastaavanlaista ongelmaa ei vastaan tullut.

Eli ongelma seuraavanlainen: Heräsin taannoin yöllä ja seinän takana pöhisevä 14-vuotias Geopro GS60 kiinnitti huomion. Tai paremminkin kyseisen laitteen pitkä käyntiaika. Aikani sitä siinä kuuntelin ja totesin, että jotain on vialla. Asiaa kävin tutkailemassa ja totesin, ettei vesi lämpene maalämmöllä laisinkaan. Muutaman tunnin kone yritti vettä lämmittää maalämmöllä, jonka jälkeen boottasin koneen. Uudelleen käynnistyksen jälkeen kone jatkoi yrittämistä kunnes käänsi ohjauksen vastukselle, joka nosti lämmöt oikealle tasolle ja myös kompressori sammui. Lämpöjen lasketessa sama kuvio, kompressori pörisi aikansa ja lämmöt vain laski. Lopulta vastus puuttui peliin ja lämmitti veden.

Jätin koneen työpäivän ajaksi käyntiin, koska en tuossa aamutuimaan keksinyt sille mitään tehdä. Työpäivän aikana kompressoriaikaa oli tullut 6 tuntia lisää ja sähkövastusaikaa 1 tunti. Tämän jälkeen olen kääntänyt ohjauksen pelkästään sähkövastukselle ja odotellut korjaajaa. Sen verran vajavaisilla taidoilla ja tiedoilla sain itse tehtyä, että maakierron sihdin putsasin ja testasin käsiajolla, että maakierron pumppu toimii.

Eli kysymys kuuluu onko tälle mitään itse tehtävissä? Eli lyhyesti kompressori käy, mutta lämmöt ei nouse. Korjaajaa tosiaan olen yrittänyt paikalle saada, mutta lupauksista huolimatta ei ole vielä näkynyt. Puhelimessa totesi, että "voi olla venttiili jumissa tai kylmäaineet karanneet"

Vastailen jatkokysymyksiin, mikäli osaan ja otan myös "korjausvinkkejä" vastaan. Minulle voi myös ehdottaa asiantuntevaa ja paikanpäälle pääsevää korjaajaa Kokkolan lähimaastosta.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Geopro GS 60 ei lämmitä maalämmöllä
« Vastaus #1 : 24.08.21 - klo:21:45 »
"voi olla venttiili jumissa tai kylmäaineet karanneet"

Venttiilillä tarkoitetaan vaihtoventtiiliä.
Tuleeko kuumavesi, mikä on sen lämpötila?
- Jos tulee kuumaa vettä, on vaihtoventtiili jumittunut kuumavesi -asentoonsa.

Kylmäaineet karanneet.
Kylmäaineet ovat voineet karata, mutta silloin pitäisi tulla alipainepressostaatilta vikailmoitus.
Näkyykö koneen näyttöruudussa jokin vikailmoitus?

Poissa Kyde

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Geopro GS 60 ei lämmitä maalämmöllä
« Vastaus #2 : 25.08.21 - klo:07:09 »
Kuumavesi tulee normaalisti. Pyynniksi on asetettu 48 astetta, enkä tuossa kyllä ole mitään muutoksia huomannut. Myös patterit tuntuvat olevan "hailakan" lämpimiä, niinkuin ovat viime aikoina näillä keleillä olleet.

Mitään vikailmoituksia ei tule ja ohjauspaneeli toimii normaalisti.

Nestelasin myös vilkasin ja siellä ei mitään näkynyt ja olettaisin, ettei siellä pidä mitään näkyäkään. Tosin kompurahan nyt ei ole käynnissä ollutkaan, joten en tiedä voiko tuo mitään kertoa? Kosteusindikaattori kuitenkin hailakkaan vihreänä "dry" -merkkiä näytti.

Voiko noita kylmäaineita itse havaita jostain? Nuo pressostaatin indikaattorit kertovat pelkästään vain asetetut raja-arvot, eikö niin?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Geopro GS 60 ei lämmitä maalämmöllä
« Vastaus #3 : 25.08.21 - klo:08:35 »
Kosteusindikaattorin ikkunassa voi niitä kuplia nähdä vain, kun kompressori käy.
Jos kylmäainetta on vuotanut, näkyy se yleensä hiukan öljyisenä läikkänä konee pohjalla.

Poissa Kyde

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Geopro GS 60 ei lämmitä maalämmöllä
« Vastaus #4 : 25.08.21 - klo:11:12 »
Ongelma näyttäisi ratkenneen korjaajan käynnin yhteydessä. Kiinteistö siirtyi maakaapelointiin viime viikolla, jolloin sähköyhtiö teki myös tarvittavat kytkennät. Näissä kytkennöissä oli vaiheet kytketty väärin, jolloin maalämmön kompura pyöri väärään suuntaan. Kaikenlaista sitä voi vastaan tulla. ???

Seuraavaksi sitten reklamoimaan sähköyhtiölle...