Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: WPC 13 ja kädetön mies tutustumassa perusasetuksiin  (Luettu 1873 kertaa)

Poissa Juhtappi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Hei. Pahoittelen jo heti alkuunsa kysymystä johon varmasti löytäisi hakemalla vastauksen kun osaisi hakea oikeilla hakusanoilla.

Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta maalämpöpumpuista ja nyt sellainen seisoo tuolla autotallin nurkassa. Pihassa on 250 m reikä kalliossa (8 m maata toki ennen sitä) ja laitteisto on asennettu viime helmikuussa. Se on pitänyt tallin työskentelylämpötilassa ihan mukavasti enkä ole koskenut mihinkään säätöihin talven jälkeen. Kesänkin se teki jotain ja nyt kun tuli kylmemmät kelit ja etätyöt, joudun nenä vuotaen takki päällä näpyttelemään läppäriä täällä 17 asteisessa tallissa.

Kävin viikonloppuna laittamassa "ASETUKSET" - "LAMMITYS" - "LAM PIIRI 1" - "MUKAV-Lämpötila" asetuksen 20,5 asteesta 21,5 asteeseen kun tuo lattiassa kiertävä neste oli koneen anturien mukaan 18,5 asteen huitteilla. Oletin tänään talliin tullessani lämpötilan nousseen edes hieman mutta ei, se oli taas 17 asteen tuntumassa. Muutin saman arvon nyt 22,5 asteeseen ja odotin edes jotain tapahtuvan itse koneessa mutta ei mitään, ei edes päänäytön alareunaan tullut sitä pumpun symbolia joka joskus on siinä näkynyt kun kone on pöristellyt. Päänäytön mukaan Mukavuuskäyttö on päällä eli kai minä oikeaa arvoa olin muuttavinani. Eco-lämpötilan asetus on 20,5 asteessa.

Tuntuu hölmöltä kun en osaa tästä edes perusasioita ja kuitenkin käyttöohjeessa on sivuja vaikka millä mitalla enkä löydä sieltä logiikkaa.

MLP:n vieressä on lämminvesivaraaja jonka asetus on 20 asteessa kun ei täällä ole vielä vesijohtotyöt valmiit. Tallissa (120 m2) on paksu betonilattia jonka pinnassa on paksu mosaiikkibetonilaatta, eli varaavuutta on varmaan aika paljon ja vaikutukset hitaita mutta kun ei tuo edes yritä nostaa lämpötilaa.

Tuo vehje ei ole tarkoitettu vain tallin lämmitykseen, eli reikä ja mlp:n koko on suunniteltu lämmittämään myös joskus tulevaisuudessa taloa joka toivottavasti nousee tuohon parinkymmenen metrin päähän.

Edit: Lattialämmitys on siis ainoa lämmitysmuoto tallissa (iv-koneessa on vastukset mutta lienevät vielä pois päältä). Lattialämmitys on jaettu 9:aan piiriin. Niiden virtaus"mittareissa" näkyy kovin ruosteiden väristä vettä, lieneekö normaalia?

Poissa arihy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 66
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPC 13 ja kädetön mies tutustumassa perusasetuksiin
« Vastaus #1 : 23.09.20 - klo:09:00 »
Tässä viikon käyttäjäkokemuksen omaavan yhtä kädettömän ajatuksia.

Mitä INFO:n alla tuotetun ja kulutetun energian lukemat näyttää kuluvalle päivälle ja mikä on lämpötilan pyynti? Lisäksi onko DIAGNOOSI:n alla tuoreita vikakoodeja?

Jos loppukeväällä ei ole tehty mitään muutoksia minkä vuoksi pumppu ei tuottaisi ollenkaan lämpöä, kyseessä lienee joku oikea vika. 2 asteen korkotus MUKAV-lämpötilaan pitäisi nostaa lämpötilan pyyntiä siihen malliin että jotain muutosta tapahtuu.
Stiebel Eltron WPC10 + 200l puskuri + 214m kaivo 09/2020 alkaen. RMT-talo -55 Jyväskylässä. Öljylämmitys n. 3000l/vuosi

Poissa Juhtappi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPC 13 ja kädetön mies tutustumassa perusasetuksiin
« Vastaus #2 : 23.09.20 - klo:15:52 »
Selvisi, jouduin nöyrtymään pyytämään asentaneen firman neuvoa. Kun tuo asennettiin, oli laatoitustyö tulossa ja talviset kelit, niin siellä oli asetettu kiinteä lämpötila-asetus 20 asteeseen ettei laatta lämpene liikoja. Nyt kun sen otti pois päältä niin vekotin alkoi noudattaa ohjearvoja.

Poissa Juhtappi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPC 13 ja kädetön mies tutustumassa perusasetuksiin
« Vastaus #3 : 20.11.20 - klo:17:43 »
Tänään oli tallissa kylmä ja Stiebelin näyttöön ei tule mitään eloa. Eilisen myrskyn sähkökatkot voivat olla syynä mutta ikävästi juuri viikonlopuksi loppui lämmitys torpasta. Soitin huoltoliikkeeseen ja epäilivät että jokin ohjain on kyrvähtänyt. Ilmeisesti näitä vehkeitä ei kannata jättää ainoaksi lämmitysmuodoksi kuten minä olen tehnyt. Onneksi ei ole enempää pakkasta niin voin roudata tänne väliaikaisia pattereita pitämään rakennusta plussalla.
EDIT: Huoltomies kävi ja sai näyttöön taas eloa mutta useiden purkkien vaihtokaan ei auttanut siihen että kone tunnistaisi lämpöantureita joten toistaiseksi lämmitän väliaikaispattereilla.
EDIT2: Myös lattialämmityksen kierron pumppu oli vaihdettava kun sekin oli pimentynyt. Nyt mööpeli tekee taas lämmintä.
« Viimeksi muokattu: 25.11.20 - klo:18:22 kirjoittanut Juhtappi »