Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Luvan hakeminen  (Luettu 269 kertaa)

Poissa jmaja

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
Luvan hakeminen
« : 11.11.20 - klo:09:20 »
Tarkoitus on hakea lupa kaivolle Espoossa. Hakemuksessa vaaditaan pääsuunnittelija ja rakennussuunnittelija. Voinko itse toimia molempina? Itse olen kaivon mitoittanut ja paikan suunnitellut sekä selvitellyt etäisyydet kaivoihin.

Poraaja on vielä valitsematta. Sieltäkö yleensä tulee nuo suunnittelijat?

Poissa kotte

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Luvan hakeminen
« Vastaus #1 : 14.11.20 - klo:20:31 »
Tarkoitus on hakea lupa kaivolle Espoossa. Hakemuksessa vaaditaan pääsuunnittelija ja rakennussuunnittelija. Voinko itse toimia molempina? Itse olen kaivon mitoittanut ja paikan suunnitellut sekä selvitellyt etäisyydet kaivoihin.

Poraaja on vielä valitsematta. Sieltäkö yleensä tulee nuo suunnittelijat?
Asia on lähinnä kiinni siitä, oletko kaupungin asiaa hoitavan virkamiehen mielestä pätevä tehtävään ja riittävän kokenut. Nuo eivät suostu keskustelemaan asiasta sellaisten kanssa, jotka eivät ole valmiiksi "sopivalla aaltopituudella" ja joita mahdollisesti joutuisi opastamaan toteutukseen ja lupiin liittyvissä byrokratian yksityiskohdissa, jotka ovat alan kokeneille ammattilaisille työn puolesta selviä muutenkin. Käsittääkseni suunnittelijan pätevyys- ja kokemusvaatimukset ovat jossakin määrin virkamiesten subjektiivisen näkemyksen perusteella ratkaistavia.

Poraajat tyypillisesti tarjoavat tarvittavat suunnittelupalvelut, mikäli tätä toivotaan, ja sikäli tuo onkin perusteltua, että jos työn aikana tulee välttämättömiä muutoksia tehtäväksi, viesti kulkee vähimmällä kitkalla ao. osapuolten välillä. On myös tällöin aika selvää, kuka vastaa, jos jälkeen päin katselmoitavissa raporteissa on jotakin huomauttamista kaupungin rakennusvalvonnan puolelta.

Poissa Nakke vaan

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 15.11.20 - klo:09:58 »
Tuo lämpökaivon suunnittelu ja vahtiminen kuuluu siihen vaatimattomimpaan vaatimusluokkaan joten siihen kelpaa kuka tahansa maallikko. Eli voit olla sekä suunnittelija että vastaava työnjohtaja reiälle. Espoossa on ihan tolkun herrat siellä rakennustarkastuksessa maalämpö asioita hoitamassa joten mitään ongelmia ei tule vaikka nimität itsesi noihin pesteihin. Tietysti kaikki asemapiirrokset ym. mitä lupa vaatii pitää olla asiallisesti tehty.
Espoo ei vaatine nykyäänkään mitään energialaskelmia mutta reikämäärän ja syvyyden kyllä?

Tarvittaessa porafirma hoitaa kuitenkin tuon vastaavan pestin ja käsittääkseni ihan aina ilmaiseksi kuten tekee sen porausraportinkin jonka toimitat rakennustarkastukseen.
Stiebel eltron wpc10, kaivo 220m, 1980, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Paikalla ISKI

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 16.11.20 - klo:10:50 »
Itse hain luvan Kirkkonummella ennen porarin valintaa.
Kirkkonummella lupa haetaan lupapiste.fi palvelun kautta.
Hakemus oli tosi pelkistetty, lomakkeelle merkitsin kaivon maksimisyvyyden ja asemapiirrokseen kaivon paikan + mitat rakennuksiin ja naapurin rajaan.
Kunnan mittamies kävi sitten porauksen jälkeen tekemässä katselmuksen eli mittasi kaivon koordinaatit.
Ja porauspöytäkirja piti toimittaa jälkikäteen. Porauspöytäkirjakin kyllä oli todella pelkistetty, eihän siinä ollut oikeastaan muuta tietoa kuin kallion syvyys + kaivon syvyys.

Poissa jmaja

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 16.11.20 - klo:12:11 »
Itse hain luvan Kirkkonummella ennen porarin valintaa.

Oliko tuosta iloa porarin valinnassa? Siis helpottiko tai halvensiko?

Paikalla ISKI

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 16.11.20 - klo:12:46 »
Joissain tarjouksissa luvan hakeminen oli hinnoiteltu erikseen.
Minulla sopimus kokonaistoimituksesta syntyi neuvottelujen ja tinkaamisen tuloksena, ehkä oma lupa alensi hintaa.

Poissa MauriAntero

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 17.11.20 - klo:00:10 »
Pyysin tarjouksen pelkästä poraamisesta kahdelta yritykseltä ja tarjouksissa porausluvat oli eritelty näin:
1. Porausluvan hakeminen, 420€ (Ei sisälly tarjoukseen)
2. Kaikissa kaupungeissa/kunnissa tulee teettäjän hakea toimenpidelupa maalämpöreiän poraukseen, jollei sen hakemisesta tilaajan puolesta
ole erikseen sovittu.

Valitsin 2. tarjouksen ja pyysin myöhemmin että he hakevat luvat puolestani, tästä ei tullut mitään lisäkustannuksia.

Poissa jmaja

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #7 : 26.11.20 - klo:21:12 »
Tuli tehtyä tänään hakemus toimenpideluvasta. Mikähän oli oikea vaativuustaso, kun hain itselleni pää- ja rakennesuunnittelijan pätevyyttä tuohon. Riittikö laittamani vähäinen vai olisiko pitänyt laittaa tavanomainen? Tavanomainen riittäisi kai jo koko OKT:hen.