Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Greenline C5  (Luettu 4027 kertaa)

Poissa hikaheim

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • IVT C5, lämpökaivo 120 m, vuodesta 2003
Greenline C5
« : 06.01.09 - klo:10:21 »
Tervehdys kaikille ja hyvää alkavaa vuotta.
Vuodenvaihde tuntuu olevan aina ongelmallinen lämpöpumpulleni. 4. päivä panin merkille taas miksi tuo mlp pyörii niin paljon.
Tarkistin joulukuun kulutuslukemat ja huomasin että mlp oli pyörinyt yli sata tuntia enemmän kuin marraskuussa ja lisäys oli ollut päällä peräti 24 tuntia, kun se normaalisti on n. 3-4 tuntia päällä kuukaudessa. Vaikka joulukuu oli lämpötiloiltaan aika lailla samanlainen marraskuun kanssa, ehkä aavistuksen kylmempi.  Jossain siis mättää. 4. päivä oli -15 pakkasta ja 5. päivä aamulla -20, illalla 5. päivä oli -8 ja mlp oli pyörinyt tuntilaskurin mukaan koko ajan ja lisäys oli ollut päällä 2 tuntia.
Otin 5. päivän aamulla lukemia ylös:
Paluu LJ GT1 Pys  44.6    Nyk 42,0
Ulko GT2  -18,6
Lämmin KV GT3  Pys 49  Nyk  42,8
Kompressori GT6 82,7
Lämpöjohto ulos GT8  47,7
Lämpöjohto paluu GT9  41,6
Lämmönkeruu paluu 0,0
Lämmönkeruu meno -1,9
Lämpökäyrä 3.5 ja hienosäätö 0 astetta.

Huomasin illalla, vaikka teksti mlp:n näytössä väittää että lisäys on päällä, lisäyksen merkkivalo ei kuitenkaan aina pala. Sitten kun kuulee kontaktorin loksahtavan ledi näytössä syttyy.
Nyt kun on enää 1 aste pakkasta (6.1.2009 ko 10.10) mlp tuntuu pelaavan taas niinkuin sen pitääkin. Tosin talo tuntuu hiukan viileältä tällä kelillä (+21), pakkasella tuntuu paahtavan liikaakin. En ilmeisesti osaa säätää lämpökäyriä oikein.
Osaisikohan joku foorumin jäsenistä antaa vinkkiä mistä em. temppuilu johtuu?  

Poissa makeboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • IVT Greenline HT Plus C7 + 2 x 300m onttoa muovia
Re: Greenline C5
« Vastaus #1 : 09.01.09 - klo:14:59 »
Itsellä meneillään ensimmäinen talvi C7 pumpun kanssa, ja nyt olen säädellyt pyhien ja pakkasten aikana omaa systeemiä. Alkaa pikku hiljaa olla säädöt kohillaan.

Alkuun meni vastukset päälle jo -12 pakkasella, mutta nyt kestää olla päivän pari -25, ennenkuin käy pikkaisen vastus kaverina.

Eli ihan perusteita:
Jos on lauhalla säällä sisällä viileä ja pakkasella jopa liian kuumaa, niin silloin lämmityskäyrän kulmakerrointa pitää loiventaa sulla esim 3.5 --> 3.0 tai jopa 2.5, tähän joutuu lisäämään hienosäätökompensaatiota ylöspäin jonkun asteen, jotta saat lauhallakin kelillä mökin lämpiämään. Sitten vielä semmoinen tärkeä seikka, että kun on oikeasti pakkasta ja selkää, niin tunnetusti ei tuule. Tämän vuoksi lämpökäyrää kannattaa taittaa alaspäin 2-4 asteella valikosta 1.3 alkaen jostain lämpötilasta -10. Sitä enemmän mitä enemmän lämmittää takkaa/uunia pakkasilla. Tällä sain itse eliminoitua lisävastusten turhan käytön pakkasilla. Ja on ollut lämmintä 21-22 sisällä.
Kiertovesipumppujen asetukset sulla ovatkin aika lailla kohdillaan,
eli delta-arvot GT8/GT9 ja GT10/GT11 ovat manuaalin ilmoittamassa haarukassa tai lähellä sitä.

Poissa hikaheim

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • IVT C5, lämpökaivo 120 m, vuodesta 2003
Re: Greenline C5
« Vastaus #2 : 09.01.09 - klo:19:25 »
Kiitos vihjeistä makeboy. Tässä ei ole pakkasia viimeisen vuoden aikana juuri ollutkaan, joten ei ole tullut seurattua miten MLP käyttäytyy.
Minusta tuntuu, että minun lämpöpumpustani on ohjauselektroniikka sekaisin. Se nääs on pyörinyt tauotta ainakin 4.1. alkaen, siitä lähtien kun aloin taas tarkkailemaan tämän toimintaa.Nytkin on pakkasta -9 ja pumppu ei pidä hetkenkään taukoa. Nytkin näytön mukaan pysäytyslämpötila on 40,6 astetta ja pumppu kirii jonnekin 39,3 asteeseen ja jää siihen jumimaan ja kohta ryhtyy lämmittämään käyttövettä ja sitten taas lämmityskäynti jne.... Vaikka näyttö kertoo joskus että lisäys on päällä, mielestäni se ei kuitenkaan lähde päälle. Lisäyksen merkkivalo ei syty näyttöpaneeliin eikä kontaktori vedä siellä virtakiskossa.
Täällä oli joulun välipäivinä ja uuden vuoden aattona runsaasti sähkökatkoksia, osa oli pitempiä ja paljon oli sellaisia lyhyitä räpsäyksiä. Tulee mieleen, voisivatko nämä sähkökatkot saada vahinkoa aikaan ohjausboksissa?
Onko kenelläkään kokemusta moisesta?