Mihin kylmäaineet hukkuvat, ulkoista vuotoa ei näy.
Kylmäainekierto on paineistettu ja suljettu järjestelmä joten kyllä siellä vuoto jossain on jos kylmäainetta häviää.
Kylmäaine haihtuu vapaassa ilmatilassa kaasuna ilmaan eikä siitä jää jälkiä muutenkuin kylmäaineen mukana oleva öljy tippuu painovoimaisesti vuotokohdan alapuolelle tai öljy leviää vuotokohdan ympärille.
Öljy on kirkasta joten sen havaitseminen saattaa olla silmämäärisesti hankalaa mutta sormella pyyhkäisemällä ehkä tuntuma on parempi
Tämä vuotokohdasta tulevan öljyn määrä on aika vähäinen,ehkä lusikallinen tjsp.
Huoltomiehillä on testereitä joilla vähäisenkin kylmäainevuodon tunnistaa jos vuotokohta on sellaisessa paikassa että testerin anturin saa lähelle.
Jos kylmäainevuoto on höyrystimen kennossa niin keruuliuoksen paine saattaa hiukan nousta
Jos kylmäainevuoto on lauhduttimen kennossa niin lämmitysverkon paine saattaa hiukan nousta
Kannattaako korjata vai vaihtaa uusi?
Kannattaisi etsiä kylmäaineen vuotokohta ja sitten harkita kustannuspohjalta korjatako vai hommata uusi lämpöpumppu.
Jos vuotokohtaa ei löydy niin sitten vaan uusi lämpöpumppu
Meillä on yli 20v lämpöpumppu ja siinä on pari pientä kylmäainevuotoa ollut.
Toinen vuoto ilmaantui kompressorin öljynpinnan tarkistuslasiin (öljytippa) ja korjautui kiristämällä tiivistettä kiinnitysmutterilla.
Toinen vuotokohta oli nestelinjan näkölasin tiivisteessä,lasin ja tiivisteen raossa kupli öljytippa.
Se jouduttiin uusimaan kokonaan,hinta töineen n 250e