Kyllä tuonne varmasti jotain kertyy, mutta riittäisiköhän puhdistus kerran 10 vuoteen. Sitä en sitten tiedä, miten tuohon joskus pääsisi käsiksi.
Tuon kennotyypin puhdistaminen voi olla jopa hankalampaa kuin tavanomaisen lamellikennon, kun puhutaan tavallisesta pölystä, jota kennoon kuitenkin kertyy hiukan ajan myötä, vaikkakin suodatin toki auttaa asiassa aivan ratkaisevasti. Tuonne metalliharjojen väliin kun kertyy pölyä, tarvitaan paineilmaa tai painevettä. Koko harjakennon idea mielestäni on, että se kestää kuuman veden ruiskutusta kovalla paineella, jolloin keittiöiden ja vastaavien lämmöntalteenotossa kertyvä rasva saadaan irtoamaan. Tavalliset kennot putsataan paineilmapuhalluksella (ja senkin kanssa saa olla hiukan varovainen, eli puhalluspistoolia ei saa tuoda muutamaa senttiä lähemmäs, etteivät lamellit taivu). Tuo ei riitä rasvaisen pölyn irrottamiseen. Paineilmapuhalluskin silti vaatii pääsyä ja näköyhteyttä luukkujen kautta kennon molemmille puolille.
Itse olen kylläkin sitä mieltä, että kenno kannattaisi aivan ehdottomasti sijoittaa raitisilmapuolelle ennen lto-laitetta. Ensinnäkin tämä antaa mahdollisuuden käyttää lämmön talteenottoa ja jäähdytystä yhdessä niin, että tuloilmaa vain kuivataan sen jäähtymättä kovin paljon. Tämä on loppukesän ja alkusyksyn kosteilla säillä hyödyllistä. Kun lämmöntalteenotto kytketään pois, myös jäähdytys on mahdollista, vaikkakin jonkin verran tuloilma tästä lämpiääkin. Ilmavaihdon kautta tapahtuva suoranainen jäähdytys ei ole muutrenkaan kovin tehokasta, merkitys on enemmänkin tehokkaassa kosteuden poistamisessa, joka tällaisella kennon sijoittelulla toimii tehokkaimmin. Tuo järjestely toimii myös paremmin, jos joskus myöhemmin on ajatuksena tehostaa varsinaista jäähdytystä joko puhallinpatterilla tai etenkin jäähdytyspalkin tai jäähdytyskaton kaltaisilla passiivisilla ratkaisuilla (jälkimmäisissä ei ole mahdollisuutta kosteudenpoistoon ja kosteudenpoiston on syytä olla aina päällä, jos ne pidetään jäähdytysvalmiudessa). Vähäisen jäähdytystarpeen aikana myös jäähdytystehon säätö lto:n talteenottoastetta säätämällä on paljon miellyttävämpi (ja hajuton) ratkaisu kuin lto-laitteen kennon jälkeen olevan kennon liuoksen lämpötilan säätö.
Toisekseen, kovemmilla pakkasilla nestekiertoisesta etulämmitysmahdollisuudesta olisi hyötyä, koska muiden kertoman mukaan uusilla periaatteessa tehokkailla ja hyvin suunnitelluilla lto-laitteilla tulee näissä oloissa välistä käyttöongelmia ja jälkilämmityksen energiankulutus muodostuu huomattavaksi ilman (nestekierrolla hyvin edullista) etulämmitystä toistuvien sulatusjaksojen ja mahdollisen jäätymisestotoiminnan takia. Konetyypistä riippuen ongelmat voivat olla näissä oloissa hyvinkin erilaisia, mutta kunnollinen esilämmitys liuoksella on energiataloudellinen ja luotettava parannuskeino.