Kai sen maakeruulla saisi toimimaan, jos upottaisi putket niin syvälle että aurinko ei niitä pääse turhan paljon lämmittämään ja käyttäisi sitä vain viilennykseen. Ei varmaan mitään järkeä moisessa touhussa kylläkään kun pitänee aika syvälle kaivella. Tai sitten järveen keruun upottamalla, saakohan moista nykyään harrastaa vielä..
Parina päivänä nyt paistellut aurinko ihan mukavasti, varjossa 15 astetta parhaimmillaan ja auringossa joka ikkunoistakin paistelee sitten yli 20 helposti, onneksi on suojat ikkunoissa niin ei sisälle lämmitä niin pahasti. Tukalaa olisi silti ollut ilman viilennystä, kun tuloilma väkisin lämpiää vaikka raitisilma imetäänkin varjon puolelta. Viilennyksen säädöt vielä vaiheessa, mutta ennen kuin viilennys ehtii peliin niin tuloilma nousee noin 17 asteeseen koneesta mitattuna. Yöllähän LTO on vielä näillä keleillä päällä ja se sammuu sitten jossain vaiheessa ennen keskipäivää ja iltapäivällä onkin viilennyksen vuoro käynnistellä itseään. Säätöä säätöä.. Raitisilman lämpiäminen tapahtuu yläpohjassa sekä koneessa ja tuloilma sitten lämpiää lisää sisätiloissa kulkevissa kanavissa matkalla venttiileille.
Sitten kun viilennys on päällä, suurimmillaan 43% teholla käynyt, tippuu koneen mittaama tuloilma 12-13 asteeseen. Eli varaa on vielä viilennyksessä lisätä kiertoa pahimpia helteitä ajatellen, lisäksi vielä mitä suurempi lämpötilaero raitisilman ja keruunesteen välillä on, sitä tehokkaammin lämpö käsittääkseni siirtyy keruunesteeseen.
Kun MLP on levossa, sen ilmoittama keruunesteen lämpotila on parhaimmillaan noussut 19,5 C tasolle. Kaivosta nousee 4-5 C liuos viilennyshaarassa olevan mittarin mukaan. Kierto ei siis vielä ole kaivosta ollut edes puoliteholla vaan IV-kone säätää viilennysnesteen lämpötilaa 3-tieventtiilillä sekoittamalla.
Tositesti toki vielä edessä, mielenkiintoista nähdä miten kaivossa riittää "tilaa" ottaa jatkuvalla syötöllä lämpöä vastaan.