Tarjouspyynnöt > Lämpöpumput

Maalämmön hinta avaimet käteen

<< < (2/12) > >>

Jakalamaki:
ARA:n mukaan verottajan ohje on, että kotitalousvähennystä ei saa jos hommaan on saanut avustusta. En tiedä sitten käytännössä tarkistavatko jos muina miehinä ilmoittelee myöhemmin että olisi tämmöinen kotitalousvähennyshomma ollut. Energia-avustukseen taas tarvitaan asiantuntijan tekemät laskelmat, joten siinä menee useampi satanen jo niihin, mikä tietenkin on luonnollista kun valtion rahaa käytetään niin siihen tarvii joku saada nokkaansa kostuttamaan asiantuntijapalveluista. Meillä ei vanhat systeemit haittaa uuden tuontia, mahtuu hoikka putkari kömpimään kattilan ja uuden koneen välistä vaikka jättäisi sen jostain syystä taukoparkkiin ahtaimpaan kohtaan. Kukaan ei ole myöskään  voivotellut vaikeita olosuhteita, vaan on todenneet että on kyllä hyvät paikat touhuta.

Roori:
Jos kaivon jättää sen ARA avustus 'homman' ulkopuolelle, niin siihen sitten kotivähennys?

rawpower:
Kovalta kuulostaa hinnat.

Kannattaa kysyä poraus erikseen ja ota pumppu sitten myyjältä ja sen asennus. Luulisi selviävän 15000 eskolla. Itelläkin on tänävuonna ajankohtainen niin viimevuonna jo kyselin alustavia tarjouksia niin 200metrin kaivo thermian 1,5-7kw invertterillä oli avaimet käteen vähän päälle 17000. Kuulosti itsekin vähän kovalta niin päätin sitten ottaa kaivon ja pumpun erikseen.

Kannattaa muistaa, että tuosta tulee varmasti täysi kotitalousvähennys ja jos 2 henkilöä niin se on tänävuonna 2250x2 eli 4500 saa sitten takaisin 2021 kun verotuksen saa valmiiksi.

energiavustusta tosiaankin ei saa jos ottaa kotitalousvähennyksen. Jompi kumpi pitää siis valita ja tuntuu sille, että kotitalousvähennys on parempi varsinkin jos on 2 henkilön talous.

jmaja:
Minä en ole saanut edes noin "halpoja" tarjouksia. 3-12 kW koneita myöskin ja 220-230 m kaivoja on ollut tarjouksissa. Ei puskuria eikä shunttausta, mutta toisaalta on uima-allas. Tai on mulla yksi 20 tonnin tarjous, mutta se on vasta alustava ja merkattu uuden talon koodeilla, jossa kaikki on valmiina pumpun vieressä ja uima-allas ei tuohon kuulu. Muut tarjoukset 23-26 tonnia. Tuo 26 tonnia oli ainoa, jossa oli myös sähkökytkentä mukana.

Toistaiseksi näyttää siltä, että asennan itse. Luulen, että tulee maksamaan enintään 19 tonnia noin mukaanlukien uima-allas ja IV-jäähdytys. Kaivo 7500, MLP 7500, asennusosat 2000, uima-allasosat 1000, IV-jäähdytysosat 1000. Täällä pohditoja: https://lampopumput.info/foorumi/threads/maal%C3%A4mm%C3%B6n-eri-hankintavaihtoehdot-ja-niiden-kustannus.29509/

Kaivoista olen saanut muutaman tarjouksen ja 230 m kaivo näyttää maksavan 32 €/m 40 mm ja 34 €/m 45 mm keräimellä eli 7500 paikkeilla sisältäen vaakaputket, kaivuut ja läpiviennin. MLP-hintoja olen katsellut maalämpötukusta ja vastaavista. Tiedä sitten saako niistä vielä pois. Asennusosat pitäisi kai helposti saada tuohon 2000 mahtumaan. Sähkäriäkin tarvitaan, mutta tuskin kovin montaa satasta.

Yhdessä tarjouksessa on mainittu kotitalousvähennyskelpoiseksi osuudeksi 9700 €. 2020 saa enää 40% eli ja siitä vielä 2 hengen omavastuut pois eli 3680. Energia-avustusta voisi saada 6000 € ja tuon kuluiksi saa kaikki tarvikkeetkin MLP-vaihtoon. Kyllä tuo energia-avustus pitäisi paremmin kannattaa, varsinkin minulla, kun kotitalousvähennykset kuluu helposti muuhun.

ARAn mukaan kotitalousvähennystä ei voi käyttää energia-avustukseen liittyvään. Esimerkkinä sanoi, että seinän eristevaihtoon energia-avustusta, niin uuden julkisivun maalaukseen ei voi käyttää kotitalousvähennystä.

Alfonzo:

--- Lainaus käyttäjältä: rawpower - 29.01.20 - klo:16:13 ---Kannattaa muistaa, että tuosta tulee varmasti täysi kotitalousvähennys ja jos 2 henkilöä niin se on tänävuonna 2250x2 eli 4500 saa sitten takaisin 2021 kun verotuksen saa valmiiksi.

energiavustusta tosiaankin ei saa jos ottaa kotitalousvähennyksen. Jompi kumpi pitää siis valita ja tuntuu sille, että kotitalousvähennys on parempi varsinkin jos on 2 henkilön talous.

--- Lainaus päättyy ---

Samoja laskelmia itsekkin tehnyt. Tosin täyden kotitalousvähennyksen saamiseksi olisi TYÖN osuus oltava vähintään 11750€. Ei tuota ihan helpolla saa kasaan kevyemmissä järjestelmissä.


Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta