Maalämmön suunnittelu > Yleistä

Energia-avustus vs kotitalousvähennys oljylämmityksestä maalämpöön siirryttäessä

(1/8) > >>

Alfonzo:
Onko joku enemmän lukujen pyörittämiseen syventynyt pohtinut otsikon aihetta syvällisemmin?

Eli mikäli siirtymässä öljylämmityksestä maalämpöön, kannattaako lähteä laisinkaan hakemaan mitään energia-avustuksia vai tyytyykö vain kotitalousvähennyksiin. Jos hyvin jakaa työt ja laskutuksen niin vähennykset voisi jakaa jopa kahdelle eri vuodelle.

Energia-avustuksessa kuitenkin melkoinen paperisota jos vertaa kotitalousvähennykseen.

jmaja:
Olen syventynyt. Öljylämmitys on tuossa erityisen hyvin tuotteva 100% kuluosuudella. Siis 100% kuluista, joilla laskennallista E-lukua parannetaan saa hyväksilasketuiksi, kun siirtyy pois öljylämmityksestä. Tai siis paremminkin juuri siirtymiseen liittyvistä kuluista eli ko. tapauksessa kaikki maalämpöön ja öljylämmityksen purkamiseen liittyvät kulut, mutta ei lisäeristykset, ikkunan vaihdot tms.

Noista kuluista sitten voi saada tukea enintään 50% ja enintään 4000 tai 6000 €. 6000 € saa, jos pääsee nykyisin vaadittavaan E-lukuun, mikä onnistuu useissa tapauksissa maalämmöllä. Jos ei ole kunnollista LTO:ta ja talo huonosti eristetty, ei ehkä pääse tuohon ja joutuu tyytymään 4000 € maksimiin.

Energia-avustuksessa kuluihin lasketaan myös rauta, toisin kuin kotitalalousvähennyksessä. Hakeminen edellyttää "asiantuntijan" tekemää laskelmaa kustannusarvioineen. Laskelmassa pitää esittää E-luku talon rakentamisvaiheen tiedoilla ja korjauksen jälkeisellä tiedoilla. Nämä eivät tarvitse olla virallisia energiatodistuksia eli eivät vaadi hyväksyttyä pätevyyttä, mutta pitää kuitenkin olla "oikein" tehtyjä. Lopuksi vaaditaan lopputilanteen virallinen energiatodistus.

Maalämmön osalta tuohon riittänee tarjous maalämmöstä ja jonkun energiatodistuslaskijan tekemät epäviralliset ja lopuksi virallinen todistus. Ehkä tuohon tonni menee "hukkaan"?  Aioin tehdä kaikki paitsi virallisen itse, jolloin ehkä 400 joutuu maksamaan tuosta virallisesta. Pitää kuulemma liittää CV, jotta kelpaan "asiantuntijaksi". Lämmönsiirtoa olen tehnyt työkseni ja DI koulutus. Kuulemma kelpaa, vaikka kumpikaan ei rakennusalalta.

Tuo energiatodistusrumba mukaan lukien 12 tonnia siis riittää öljyn tapauksessa täyteen 6 tonnin tukeen. Jos lähtökohta ei ole öljylämmitys, vaatiii MLP 24 tonnia täyteen tukeen. Mulla suorasähkö ja 24 tonnia tulee helposti täyteen, kun pitää rakentaa vesikierrot, vaihtaa ikkunat ja ovet jne.

Kotitalalousvähennys huononee tälle vuodelle ja sitähän saa vain työn osuudesta. Yritykseltä tilatusta työstä 40% maks 2250 €/nuppi. 2019 oli 50% ja 2400€/nuppi.

Esimerkiksi yhdessä minun saamassa MLP-tarjouksessa kokonaissumma oli 24 tonnia ja kotitalousvähennyskelpoinen 10 tonnia. Tuosta siis saisi vähennystä 4 tonnia miinus 100 €/nuppi omavastuu eli 3800 €. Ei siis riitä täyteen vähennykseen edes yhdeltä vuodelta, jos hakijoita kaksi. 2019 10 tonnia oli juuri se summa, jolla kaksi sai täydet 4800 €.

Tukia ei saa yhdistää samaan hommaan, mutta sopivasti erittelemällä ehkä onnistuu, en tiedä. Varmaankin niin onnistuu, että teettää etukäteen osan tms. En tiedä onnistuisko kaivon poraus kotitalousvähennyksellä ja loput energia-avustuksella. Kaivossa työn osuus on varsin suuri. Saattaa tulla ongelmia, kun ARAn asiantuntija (siis juuri tähän ohjeistusta tekevä) sanoi esimerkkinä seuraavan. Haetaaan energia-avustusta seinäeristeen parannukseen. Sitten haetaan kotitalousvähennystä edellisen yhteydessä uusittun julkisivun maalaukseen. Ei onnistu, kuului samaan kokonaisuuteen, vaikka laskutus ja tekijä eri.

Mulla tuota "ongelmaa" ei tule, kun kotitalousvähennys menee sekä 2019 että 2020 kattoremppaan kahdelta hengeltä, joten voin keskittyä puhtaasti energia-avustukseen. Varmasti saan vielä 2021 kotitalousvähennyksetkin täyteen, jos maltan/joudun jättää osan urakoista sinne.

Acu:

--- Lainaus käyttäjältä: jmaja - 19.01.20 - klo:13:36 ---En tiedä onnistuisko kaivon poraus kotitalousvähennyksellä ja loput energia-avustuksella.

--- Lainaus päättyy ---

Tämä kiinnostaisi minuakin. Mistähän tuohon saisi varman vastauksen?

jmaja:

--- Lainaus käyttäjältä: Acu - 21.01.20 - klo:07:46 ---Tämä kiinnostaisi minuakin. Mistähän tuohon saisi varman vastauksen?

--- Lainaus päättyy ---

En tiedä saako täysin varmaa vastausta mistään. ARA tekee päätökset energia-avustuksesta ja verottaja kotitalousvähennyksestä. Miten mahtaa tieto liikkua ja tarkistetaanko noita. Verotuksen osalta maksullinen ennakkopäätös lienee ainoa verottajaa sitova. ARAssa nyt kuitenkin on yksi tuohon perehtynyt henkilö, tosin häneltäkin sain väärää tietoa. Oli sitä mieltä, että mikään ei estä hakemasta energia-avustusta kahteen tai jopa useampaan kertaan. Asetuspäätöksessä kuitenkin selvästi sanotaan, että tuota tukea voi saada vain kerran samaan taloon. Tuo on tietysti ainoa looginen, kun vertailukohtana on rakennusaikainen E-luku. Muutenhan tuolla voisi lypsää "ikuisesti". Toki joutuu aina itse maksamaan vähintään puolet.

Acu:
Itsellä ei energiatodistuksista mitään kokemusta, niin mikähän on hyväksyttävä maalämmön hyötykerroin energiatodistukseen? Valmistajan ilmoittama SCOP?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta