Tekniset kysymykset > Saneeraus maalämmölle

Sähkölämmityksestä maalämpöön

<< < (2/4) > >>

euroshopperi:
Lämmönluovutuslevyillä saadaan erittäin nopeasti reagoiva lattialämmitys ja saa unohtaa sen perinteisen betoniköntin kanssa leikkimisen. Erittäin tyytyväinen olen ollut tuohon nopeuteen, kun se myös viilenee nopeasti. Termostaattien käytössäkin on jotain järkeä ja yö/päivälämpö onnistuu säädellä hyvinkin. Laitoin 130 neliötä tuosta yläkertaan joskus ja 60cm x 60cm laatalla suoraan laastilla peltiin kiinni.

https://www.lksystems.se/fi/tuotteet/lk-lattialammitys/tuotevalikoima/asennustavat/kantaville-lattioille/lk-uralevy-eps-16_11146461.aspx

Mikko_Tapani:
Remontti tuli tehtyä. Talo on 1985 valmistunut ja se oli sisältä lähes alkuperäinen, joten työtä riitti.

- sähköinen kattolämmitys pois käytöstä ja tilalle Bosch Compress 7000i LW, 2-8 kW + vesikiertoinen patterijärjestelmä
- pääsulakkeet 3x35A -> 3x25 A (kiinteä kk maksu 45 € -> 25 €)
- muovimatto vaihtui vinyylilankkuun
- uudet sisäovet
- paneelikatto maalattiin
- seinät tapetoitiin tai maalattiin
- kaikki pistorasiat ja kytkimet uusittiin
- keittiö remontoitiin
- LTO-kone vaihdettiin Kotimaster -> Vallox 90K MC
- pesuhuone ja sauna remontoitiin
- ilmalämpöpumppu viilennykseen (Gree 12 Nordic ,1220 € asennettuna, koska maalämpöäijät sanoi suoraan, että se on järkevämpi kuin maaviileä. Kaivo lämpenee viikon helteen aikana, joten silloin viileää ei ole saatavilla).

Lattialämmitys oli pakko hylätä aikataulun takia. Vanha asunto jäi vuokralle ja vuokrasopimus alkoi kesäkuun alusta, joten silloin piti päästä muuttamaan. Keittiön ikkunoiden alareuna on 90 cm korkeudessa ja lattialämmitys olisi nostanut lattiaa  n. 4 cm joten keittiön taso olisi jäänyt 85 cm korkeuteen, muuten ikkunoita ei olisi voinut avata. Lisäksi kaikkia sisäovia olisi pitänyt nostaa tai tilata mittatilausovet. Eli myös 3 uutta ikkunaa keittiöön ja pesuhuoneen uloskäyntioven nosto korkeammalle olisi ollut edessä, joten oli pakko ottaa patterit.

Vastaavaa hommaa harkitsevia kiinnostaa varmasti mitä lysti maksaa.

Lämpöpumppujärjestelmä työt: 2 090,15 €
Lämpöpumppujärjestelmä tarvikkeet: 9 027,03 €
Patteriverkosto työt: 2 702,19 €
Patteriverkosto tarvikkeet: 6 428,33 €
Erillinen käytönopastus ja ensihuolto: 263,50 €
Ylimääräinen vaakaputkipari 2 m: 44 €
Lämpökaivon poraustyöt (150 m): 4 723,23 €
Lämpökaivon muut työt ja tarvikkeet: 955,57 €
Lisälasku: Teräsputkiporaus > 3m -> 3m: 207 €

Yhteensä: 26441 €

Maalämpöluvat: 423 €

ARA:n energia-avustuksen liitteiden ja uuden energiatodistuksen laadinta: 362 €

Eli 26441 + 423 + 362 = 27226 € - ARA:n avustus 6000 € = 21226 €

Lähetin hakemuksen ARAan 25.5.2020 ja tänään 7.10. kysyin miten käsittely etenee. Hakemuksia on saapunut yli 1800 kpl ja n.200 kpl on käsitelty. Minä olen jonossa n. 500 tienoilla. 4 uutta käsittelijää aloittaa lähiaikoina, joten jono purkautuu hieman nopeammin jatkossa. Arveli että päätös voisi tulla loppuvuoden aikana.

1985 E-luku: 261,1

2020 E-luku: 108,5

Patterit:
22-500-1400 Lämmityspatterit Onnline 2 kpl, makuuhuoneet
22-500-1600 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, makuuhuone
22-500-3000 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, olohuone
22-500-600 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, keittiö
22-500-800 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, varasto
22-600-1200 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, pesuhuone
22-600-3000 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, autotalli
22-600-400 Lämmityspatterit Onnline 1 kpl, tuulikaappi
Runkoputkisto 20mm, 85 m

jmaja:
Eikös tuo E-luku jo riitä nykyvaatimuksiin eli pitäisi saada 6 tonnin tuen?

Varsin kalliilta kuulostaa pattereiden osuus. Mistä noin paljon tarvikkeita tuli? Itse laskin, että pelkät patterit 110 m2 alalle olisi 2500 € 40 C menovedellä. Ei kai putket paljo tuohon maksa?

Miten kylppärin lämmitys hoidetaan?

Millainen oli teidän kokemus kattolämmöstä? Minulla on vaihtoehtona vesikiertoinen kattolämmitys tai patterit, kun lähdetään sähkölämmitystä maalämmölle saneeraamaan.

Mikko_Tapani:

--- Lainaus käyttäjältä: jmaja - 07.10.20 - klo:20:54 ---Eikös tuo E-luku jo riitä nykyvaatimuksiin eli pitäisi saada 6 tonnin tuen?

Varsin kalliilta kuulostaa pattereiden osuus. Mistä noin paljon tarvikkeita tuli? Itse laskin, että pelkät patterit 110 m2 alalle olisi 2500 € 40 C menovedellä. Ei kai putket paljo tuohon maksa?

Miten kylppärin lämmitys hoidetaan?

Millainen oli teidän kokemus kattolämmöstä? Minulla on vaihtoehtona vesikiertoinen kattolämmitys tai patterit, kun lähdetään sähkölämmitystä maalämmölle saneeraamaan.

--- Lainaus päättyy ---

Ei ihan rittänyt tuo E-luku 6000 € tukeen, olis pitänyt mennä alle 100. Vaikka tuohon 1985 lukuun on pistetty vähän lapinlisää -> esim. alkuperäisen LTO-koneen vuosihyötysuhde ei ole tiedossa, joten laskija laittoi arvon alakanttiin. Jos olisi mennyt niin tiukoille ettei luku parane tarpeeksi, niin arvoksi olisi voinut laittaa vaikka 20% ja näin alkuperäinen E-luku olisi saatu vielä korkeammaksi.

Kylppärissä on sähköinen lattialämmitys ja vesikiertoinen patteri.

Listasin patterit edelliseen viestiin. Eli niitä tuli 9 kpl ja myös autotalli ja varasto 28m² lämpenee maalämmöllä.

Meillä ei ole kokemusta kattolämmityksestä, mutta edellinen omistaja sanoi että lattiat tuntui kylmiltä varsinkin ikkunoiden lähellä.

Roori:
Mitäs kaikkia todisteluita @Mikko_Tapani jouduit sinne ARA:n päin toimittamaan hakuvaiheessa?

Itse ymmärrän että tarvitaan vain energialaskelmat rakeenusajalta -85 ja sitten se muutoksen jälkeinen  laskelma... näin päättelin kun katsoin tuota nettihakemusta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta