Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT/Carrier hinnat  (Luettu 24788 kertaa)

Poissa Juuso

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
IVT/Carrier hinnat
« : 18.02.06 - klo:10:40 »
Olen hankkimasssa maalämpöpumppua. Hieman ihmetyttää pumppujen hinnat. Jos olen oikein ymmärtänyt, Carrierin pumput on aika lailla samoja kuin IVT:llä, mutta hinnat aivan eri planeetalta.
- IVT HT + C9,       10 200 asennettuna
- Carrier 30NQC9, 8800 asennettuna

Olen kysynyt tarjouksen useilta myyjiltä, ja tulos on aika lailla sama. Kertokaa hyvä syy, miksi minun kannattaisi valita IVT? Miksi olette itse päätyneeet ko. pumppuun, vaikka tuo hintaero lienee yleisesti tiedossa? tarkennuksena vielä, että toimitusten sisältö molemmissa tarkalleen sama.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #1 : 18.02.06 - klo:13:11 »
Ihan uteliaisuuttaan kysymys kun en itse tiedä , onko tuo Carrier 30 NQC9 samanlainen kun IVT HT+ eli onko siinä se uusi kompressori ja tekeekö se näinollen +65 asteista käyttövettä. Vai onko se vielä vanhemman mallinen IVT ?

Poissa Juuso

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #2 : 18.02.06 - klo:13:37 »
Veikkaan jälkimmäistä, eli kompura ei ole sama. Näin ainakin IVT:ltä minua on valistettu. Tätä juuri olen tässä asiantuntijoilta kyselemässä, eli onko tuo uusi kompura 1400e;n arvoinen? Hinta ero tuntuu mielestäni kohtuuttomalta. Lienekö jotain muita merkittäviä eroja?  ???

Poissa pihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #3 : 18.02.06 - klo:14:20 »
Hyvä veikkaus. Kompurat ovat eri merkkiä, mutta myös Carrier on ns. heat malli, eli sillä saa myös kuumempaa käyttövettä kun aiemmalla mallilla.

Hinnanero johtunee vain ja ainoastaan toisen maahantuojan halusta saada parempi kate myymilleen lämpöpumpuille.

Molemmat tuotteet ovat periaatteessa samanarvoisia.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #4 : 18.02.06 - klo:17:19 »
 ;D Luulisi ettei IVT anna kaikkea uusinta tietoa/ mallia toiselle mallille, olen nähnyt kyllä messuilla että Carrierin sisäkaluissa lukee IVT  mutta veikkaan että pieniä päivityksiä on itse IVT:n koneessa joita ei ole Carrierilla.
Itse jatkasin tinkimistä siintä IVT HT+ pumpusta ja unohtasin Carrierin, en siis halua haukkua sitä Carrieria mutta pumpun ja lämmitysjärjestelmän hankinta on niin iso asia ettei siinä yksin halvinta pidä etsiä ainakaan minusta !

Poissa pihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #5 : 18.02.06 - klo:22:27 »
Veikkaat "Maalampo" muuten väärin.

Carrier on IVT:lle niin suuri maksava asiakas, että IVT ymmärtää kauppasuhteen jatkuvuuden takia myydä saman tekniikan omaavia lämpöpumppuja myös Carrierille, kuin mitä itse myy.

Harvalla rakentajalla on 1400 euroa ylimääräistä maksettavaksi "turhasta", eli vain kolmesta kirjaimesta,IVT.

Vertailkaapa IVT:n Suomen myyntiorganisaatiota ja toiminnan laajuutta Carrierin Suomen toimintaan ja resulsseihin, ero on jopa jonkinmoinen Carrierin hyväksi, ehkä useampikymmenkertainen.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #6 : 19.02.06 - klo:02:19 »
 :P MOT  eikös tuossa aikaisemmassa viestissä tullut jo esille ettei niissä ole edes sama kompressori joten ei varmaan ole samanlaisia vehkeitän ! Onko Carrierilla muuten sama 5 vuoden takuu kuin IVT:llä ? Ja vaikka minulla onkin IVT:n pumppu niin en halua koskaan haukkua muita merkkejä koska varmaan jokaisesta löytyy jotain hyvää ja jotain huonoa !  Mutta kun totesit että harvalla rakentajalla on ylimääräistä 1400€ niin jos asiat on noin niin sillon olisi kannattanut jättää aloittamatta rakennusprojekti.

Poissa pihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #7 : 19.02.06 - klo:10:26 »
Ei pelkkä kompuran merkki ole vaikuata siihen, etteikö tekniset arvot olisi vastaavia molemmissa tuotteissa, niin IVT:ssä kuin Carrierissa.
Carrier antoi muuten tämän 5 vuoden "täystakuun" ennenkuin IVT antoi, näin ainakin Suomessa.
IVT:llä oli kotivakuutukseen liitetty takuu, millä sai "lisätakuun" 5 vuodeksi normaalin takuun lisäksi ja kun Carrier antoi 5 vuoden takuun ilman vakuutusyhtiön mukanaoloa, oli IVT:n myös "pakko" mennä samaan.
Kaikki on suhteellista tavaran hinnoittelussa, mutta kyllä 1400 euron hintaero samanarvoisessa tuotteessa on likaa.
Luuletko "Maalampo", että Carrier maailmanlaajuisena ja maailman suurimpana kylmäkonealan yrityksenä(henkilökuntaa yli 40 000), ostaisi ja myisi huonompia tuotteita kuin sen kilpailija?

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #8 : 19.02.06 - klo:15:00 »
MOT ei  kai se IVT:kään ole mikään pieni yritys . Ja en todellakaan väitä että se Carrier on huono laite, mutta esim. Carrier lupaa 60 asteista vettä pumpullaan kun IVT 65. Molemmissa näkyi olevan scroll (olin ainakin lukevinani Carrierin kotisivulta) kompura ja kuten aikaisemmin sanoin ovat sisäkaluiltaan lähes identiset mutta jotain pientä eroa on ja se onkin ostajan mietittävä kumman haluaa.  Mutta tarkoitin jo aiemmin että uskon että IVT:n hintakin laskee kun jaksaa tinkiä ja kysellä myös muilta myyjiltä, ehkä IVT on merkkinä niin vahva että myyjät yrittävät vetää vähän enemmän välistä ! Minusta nuo molemmat hinnat tuntuvat vielä kovilta jos siihen ei kuulu myös maapiiri tosin itse olen ostanut laitteet 2002 ja kai hinnat ovat nousseet siintä.

Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #9 : 20.02.06 - klo:11:21 »
Jos pumput olisivat tismalleen samanlaiset, ei kalliimpaa ostaisi enää kukaan.

Koska IVT yhä myy pumppuja ja niitä halutaan ostaa korkeammasta hinnasta huolimatta, kyse ei ole samasta tuotteesta.

Mitä erot ovat ja haluaako niistä maksaa on sitten luku erikseen. Minä ostin IVT:n vuonna 1999.
« Viimeksi muokattu: 20.02.06 - klo:11:24 kirjoittanut hannu73 »

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #10 : 20.02.06 - klo:15:20 »
Lainaus
Jos pumput olisivat tismalleen samanlaiset, ei kalliimpaa ostaisi enää kukaan.

Koska IVT yhä myy pumppuja ja niitä halutaan ostaa korkeammasta hinnasta huolimatta, kyse ei ole samasta tuotteesta.

Logiikkasi ontuu pahasti, huomaatko? Varsinkin jälkimmäinen lause.

Kodinkoneissa (ja muissakin tavaroissa) on aina myyty samaa tavaraa erinäköisissä kuorissa ja eri nimillä. Kyse on markkinoinnista. Esimerkiksi (maalämpöpumppumarkkinoilla) LämpöÄssä myy muun (ulkolaisen) valmistajan pumppua oman merkkinsä alla (olikohan T-malli, en muista enkä nyt ryhdy tarkistamaan). Varmaankin kyseinen pumppu on LÄssän myymänä erihintainen kuin valmistajan myymänä.

Itse uskon (mutten tiedä varmasti!) että IVT ja Carrier ovat samoja koneita.

IVT saattaa kuitenkin tarjota jotain sellaista lisäarvoa, mitä Carrierilla ei ole, mikä saattaa antaa (ainakin heidän omasta mielestään) jonkinlaisia perusteita korkeampaan hinnoitteluun. En ryhdy arvailemaan mitä se lisäarvo saattaisi olla, mutta onhan se selvää, että ei IVT:n kannata Carrierille erilaista konetta (muuten kuin ulkokuoriltaan) tehdä kuin mitä se oman merkkinsä alla myy. Erilaisen mallin teko nostaisi turhaan suunnittelu- ja valmistuskustannuksia.

Uutuudet saattaa tulla IVT:lle ensin, mutta varmastikin jonkin ajan kuluttua myös Carrierille.


Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #11 : 20.02.06 - klo:16:28 »
Okei, olet ehkä oikeassa lämpöpumppujen osalta. Jos tunnet ne tarkasti olet tietenkin täysin oikeassa.


Yleisesti monissa muissa koneissa, mukaanlukien meidän yleiset kodinkoneet. Sama tehdas valmistaa tuotetta usealle merkille.

Tilaaja saa valita haluamansa laatutason ja hintatason. Sen mukaan valitaan osatoimittajilta edullisempia tai kalliimpia / heikompia / parempia osakomponentteja. Vanhoja tai edistyksellisempiä.

Jos purat vaikka astianpesukoneen joka on tehty samassa tehtaassa, mutta myydään eri merkillä, sisälmykset ovat osin erilaiset.

Kuinka suuri ero on ja kuinka se yksittäisessä tuotteessa näkyy on eri asia. Todennäköisyys ei tunne yksittäistä kuluttajaa mutta 1000 astianpesukoneen otannalla paremmista osista koottu ryhmä on parempi.

Poikkeuksiakin on paljon myydään eri kuorissa täysin samaa tavaraa - myönnän sen.

Vastuu jää aina ostajalle niin tässäkin tapauksessa. Lisäksi lopullinen päätös on monien asioiden kompromissi, myös käytettävän rahan.

Ystävällisesti ja nöyrästi - tutkija.





Poissa jvog

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • IVT C5 vm. -99
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #12 : 20.02.06 - klo:19:13 »
Heitänpä tässä itsekin yhden esimerkin erilaisesta hinnoittelusta:
Skoda vs. Volkswagen

Miksi samaa autoa myydään paremmin varusteltuna halvemmalla, kun keulassa on eri merkki?

Niin, ehkä IVT:llä on mahdollisuus pyytää samasta tuotteesta enemmän. Tietääkö edes kukaan 100% varmasti että tuotteet ovat erilaiset muutoin kuin nimeltä? Ehkä he vain kusettavat asiakkaita väittämällä että laitteet ovat jotenkin erilaisia...  ::)
Tai ehkä sitä vain myydään mielikuvilla...

Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #13 : 21.02.06 - klo:10:44 »
Terve

Kun ensimmäinen Skoda Octavia tuli myyntiin ja autolehdet kirjoittivat sen olevan VW-ryhmän autojen veroinen, kävin koeajamassa.

Riitti kun istui kuskin paikalle, ei todellakaan ollut sama auto.  Varsin karkeatekoinen. Koeajolenkillä asia varmistui. Lisäksi puuttui esim. lampunpesimet. Pitkää matkaa ajavat tietävät niiden olevan tarpeellinen varuste, ei mikään marginaaliosa.

Vaikka moottori olisi sama, niin käyttöliittymälläkin on väliä - eli miten sitä autoa ajetaan, miltä ohjaus tuntuu jne. Ei pelkkä moottori / alusta tee autoa samaksi.

Nykyiset ilmeisesti ovat paljon lähempänä emokonsernia, mutta luultavasti hiukan jäljessä.

Tämä vertaus viittaa maalämpöpumppuihin, minulla ei mitään Skodaa vastaan, järkeviä ja onnellisia niiden omistajat.




Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #14 : 21.02.06 - klo:13:52 »
Lainaus
Kun ensimmäinen Skoda ...
Sä oot väärällä palstalla... herätyyys! Täällä keskustellaan maalämpöpumpuista ei autoista.

Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #15 : 21.02.06 - klo:14:19 »
Anteeksi, yritin havainnollistaa tilannetta.

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #16 : 22.02.06 - klo:07:38 »
Lainaus
- IVT HT + C9,       10 200 asennettuna
- Carrier 30NQC9, 8800 asennettuna
Tälle ei sitten löytynyt selitystä? Jos kyseessä on sama pumppu (kuten moni meistä epäilee), niin miksi ihmeessä kannattaisi ottaa IVT?. Kannattaako pelkästä nimestä maksaa 1400 euroa? Jälleenmyynissä nimestä saattaisi olla iloa, mutta eihän pumppuja käytettyinä juurikaan myydä? Sehän on selvää, että IVT markkinoi enemmän, joten onko tuo 1400 euroa vain IVT markkinointiorganisaation ja -kulujen maksu?

Päivitys: epäilyttävän samannäköisiä pumppuja ovat:
http://www.carrier.fi/pdf/Heat60manuaali.pdf, sivu 8 ja http://www.ivtlampopumput.fi/pdf/GreenlineFinsk.pdf, sivu 4. Kuvat on hieman eri kulmasta, mutta näistäkin näkee, että samannököisiä komponentteja samassa kohtaa kehikkoa siellä on. Speksit voisi vielä tarkistaa, mutta veikkaanpa niidenkin olevan samanlaiset.
« Viimeksi muokattu: 22.02.06 - klo:08:47 kirjoittanut evt752 »

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #17 : 22.02.06 - klo:12:58 »
Lienee ei kukaan kiistä sitä että pumput ovat lähes samanlaisia ja kuten sanoin aikaisemmin sisäkaluissa lukee IVT , ja ostajan on vaan tehtävä se päätös itse mutta muistettava että oli se myyjä IVT:n tai Carrierin niin aina ne puhuvat omaan pussiin ja kehuvat oman paremmaksi, ja nyt ollaan kuitenkin siinä pisteessä ettei Carrier voi olla ainakaan parempi kun IVT (lämmöntuotoltaan) koska IVT tekee sen koneiston !!!   Ja edelleen olen sitä mieltä että kaikki uutuudet tulevat jonkun aikaa aikaisemmin IVT:hen.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #18 : 22.02.06 - klo:17:17 »
Tuossa tilanteessa ei varmaan kannata ottaa IVT:tä, koska sillä 1400 eurolla lämmität talon ja käyttöveden kahden vuoden ajan. Eriasia olisi jos pumput olisivat eri valmistajan ja kalliiman hinnan vastapainoksi saisi parempia (tai ainakin erilaisia) ominaisuuksia.

Tuohon "asennettuna" hintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Pumpun asennus on aivan normaalia putkimiehen työtä. Varsinkin uudiskohteessa kannattaa valita LVI-ukko, joka asentaa pumpun sitten ihan tuntityönä tai sisällytettynä LVI-urakkaan.

Tällä tempulla säästää yleensä satoja euroja, koska pumpun hintaa voi tingata ihan mistä päin Suomea tahansa. Samalla tavalla se tulee Kiitolinjalla pihaan, otat sen asennettuna tai et.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #19 : 23.02.06 - klo:00:54 »
Olen samaa mieltä Sailorin kanssa siintä että pumppu pitäisi ainakin näkyä eriteltynä tarjouksessa niin että hinnan tietää ottipa asennuksen tai ei ! Noissa asennuksissa voi olla enemmän ilmaa kun itse pumpuissa ! Ja se asennus ei todellakaan ole vaikea homma !

Poissa oonakonna

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 25
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #20 : 23.02.06 - klo:15:52 »
Lainaus
Olen samaa mieltä Sailorin kanssa siintä että pumppu pitäisi ainakin näkyä eriteltynä tarjouksessa niin että hinnan tietää ottipa asennuksen tai ei ! Noissa asennuksissa voi olla enemmän ilmaa kun itse pumpuissa ! Ja se asennus ei todellakaan ole vaikea homma !

Mitä olette asennuksista maksaneet. Carrier Twin pumpun asennuksesta (tarvikkeineen; paisunta astia + jotain + muuta) pyydetään 1750 eur (ALV. 22%). Kohtuu hinta päivän tai 2 työstä ??!!!!!

Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #21 : 23.02.06 - klo:16:20 »
Meillä varsinaisen asennuksen suoritti putkimiehemme, mutta IVT:n asentaja oli kaverina ja neuvomassa.

Asennus alkoi aamulla ja iltapäivällä kone lämmitti taloa ja saatiin kuumaa vettä.

JOS putkimies ei ole ikinä maalämpöpumppua asentanut, olisin varovainen. Olin kuulevinani pieniä mielipide eroja aina välillä, IVT:n asentajan mukaantehtiin aina lopuksi.

Lisäksi tällä IVT:n kaverilla oli todella tehokas pumppu, jolla liuos laitettiin maapiiriin, ilmattiin ja aluksi vedellä puhdistettiin. Oma putkimieheni olisi tehnyt saman aivan liian pienellä pumpulla. Olisi tullut ilmavaivoja.

Muutamia muitakin kikkoja oli, mm pumpun ylösajo ja perussäädöt.

SILTI, pätevä putkimies joka osaa ja haluaa lukea asennusohjeita ja piirustuksia varmasti selviää asennuksesta.

Ostin pumpun erikseen ilman mitään könttätarjousta. Itse asennus ei todellakaan maksanut paljoa.

Maapiiri-putki on ohutseinämäistä, meille tuli siihen asennettaessa niin paha ruttu, että putki piti katkaista ja tehdä liitos - VAROKAA TÄTÄ ASENNETTAESSA.

Maapiiri täytettiin vedellä ja ajettiin kova paine, joka oli täytön ajan. Painemittarista näki pysyykö paine, ja putki ehkä kestää paremmin.

Miten takuukysymykset ? en tiedä .

Onnea asennuksille.


Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #22 : 24.02.06 - klo:11:00 »
Lainaus
MOT ei  kai se IVT:kään ole mikään pieni yritys . Ja en todellakaan väitä että se Carrier on huono laite, mutta esim. Carrier lupaa 60 asteista vettä pumpullaan kun IVT 65. .

Luin äsken Rakentajan maailman, jossa oli iso juttu HT + IVT:stä mainoksen kera...

mutta, mutta ei sanaakaan 65 asteen lämpötilasta.
Huhujen mukaan aikamoinen rekkulakierre naapurimaassa kun luvattua lämpötilaa ei ole saatukkaan?

Poissa Juuso

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #23 : 26.02.06 - klo:20:08 »
Lainaus

Luin äsken Rakentajan maailman, jossa oli iso juttu HT + IVT:stä mainoksen kera...

mutta, mutta ei sanaakaan 65 asteen lämpötilasta.
Huhujen mukaan aikamoinen rekkulakierre naapurimaassa kun luvattua lämpötilaa ei ole saatukkaan?

Tuo vahvistaisi kyllä sitä, mitä Carrier myyjä minulle sanoi: "Ei se IVT:n kompura sen kuumempaa vettä tee, ero on vaan siinä että IVT mainostaa 65, me 60 astetta"

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #24 : 27.02.06 - klo:08:37 »
Olisko 55 realistisempaa.....

Tosin Nibe mainostaa 70 C vettä (tosin Niben netissä sanotaan, että sähkövastuksena avulla, jos niin miksei samantien 90) ;D

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #25 : 27.02.06 - klo:10:12 »
OT: Edelleenkään ei vastus ole mennyt päälle Pelicanissa :o

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #26 : 28.02.06 - klo:06:42 »
Lainaus
OT: Edelleenkään ei vastus ole mennyt päälle Pelicanissa :o

Sulla on tulopuhallin hiljaisemmalla kuin poisto, siksi se vastus ei mene päälle ja saat utopistisia talteenottoprosentteja.

Mutta kuten olemme oppineet - ei ole ilmaisia lounaita. Jostain se korvausilma otetaan.  Talokohtaisesti se vaihtelee nurkkien, ikkunanpielien tai ovien rakojen välillä. Joku valittelee että takka vetää väärinpäin jne.

Jani


Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #27 : 28.02.06 - klo:11:00 »
Lainaus

Sulla on tulopuhallin hiljaisemmalla kuin poisto, siksi se vastus ei mene päälle ja saat utopistisia talteenottoprosentteja.

Mutta kuten olemme oppineet - ei ole ilmaisia lounaita. Jostain se korvausilma otetaan.  Talokohtaisesti se vaihtelee nurkkien, ikkunanpielien tai ovien rakojen välillä. Joku valittelee että takka vetää väärinpäin jne.

Jani



Tottakai se on pienemmällä. Talon pitää olla alipaineinen. Meillä on sisällä nyt asetuksena 21,5 lämmintä ja makkareissa 19. Aamulla pakkasta -17 tulo + 21 poisto Koskeista tiloista n.24 astetta (ei termareita) astetta. Jäteilma -9 astetta.

Ihan fakta on että hyötysuhde pyörii tuolla 80-90% luokilla. Naapurissa kuutio Ilto ottaa sähköä lähes tauotta, mutta minkäs teet.

Edit: jäteilma lämpötila "failaa" ja korjattu
« Viimeksi muokattu: 28.02.06 - klo:14:37 kirjoittanut Tero »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #28 : 28.02.06 - klo:15:17 »
Toki talon pitää olla alipaineinen, mutta kuinka paljon. Saman verran sitä ilmaa tulee jostain sisään kun sitä poistuukin. Talon alipaineistus tehdään siten (näin asia ainakin mulle selitettiin ilmamäärämittauksen yhteydessä) että tulo ja poistopuhalimet käyvät yhtä kovaa ja venttiilit säädetään siten että poistoventtileissä käy alle 10% kovempi ilmavirtaus.

Näin se on sinullakin säädetty. Mikäli poiston ja tulon suhde on liian suuri niin osa tuloilmasta revitään rakenteista. Tämä taas ei tee hyvää ilman laadulle.

Hyötysuhteen tietämiseen koneesi pitäisi osata huomioonottaa myös ilmavirtojen voimakkuus. Nyt se ilmoittaa sen vertaamalla kolmea eri lämpötilaa. Kun laitat puhaltimet samalle voimakkuudelle niin huomaat että hyötysuhde "huononee" vaikka todellisuudessa ei tapahdu muuta kuin tuloilma tulee hallitusti ja suodatettuna niinkuin pitääkin.

Varsinkin kun venttiilit lienee oikein säädetty ja talo säilyy lievästi alipaineisena.

Jani

P.S Munkin mielestä kuutiokone on aika onneton tekele yli 10 asteen pakkasella, mutta ei se pyöriväkennoinen sentään mikään ikiliikkuja ole  ;D

edit: 0 -> 10
« Viimeksi muokattu: 28.02.06 - klo:18:09 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #29 : 28.02.06 - klo:15:53 »
Jeps jeps.

Halvoissa kuutiokoneissa ei pystytä säätämään muuta kuin molempien puhaltimien käyntinopeutta yht'aikaa.

Enerventissä pystyy säätämään nopeudet erikseen.

Talon Ilmanvaihdon suunnittelee LVI suunnittelija joka mitoittaa poisto- sekä tuloilman ilmamäärät huonekohtaisesti. Samalla hän mitoittaa talon alipaineiseksi, jotta kosteus ei siirry rakenteeseen.
Ilmaa sitten tulee raoista sekä tietysti osin rakenteen.

Jos puhaltimet käy samaa vauhtia ja tulo on säädetty 10% pienemmälle massavirralle niin joku paikka joko vuotaa tai puhaltaa tai puhaltimet "kavitoi". Halpojen kuutio laitteiden hommeleita.

Ps Ei pyöriväkennoinen olekaan mikään ikiliikkuja hyötysuhdehan on 80-90%. ;D


Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #30 : 28.02.06 - klo:18:37 »
Lainaus
J
Enerventissä pystyy säätämään nopeudet erikseen.

Jos puhaltimet käy samaa vauhtia ja tulo on säädetty 10% pienemmälle massavirralle niin joku paikka joko vuotaa tai puhaltaa tai puhaltimet "kavitoi". Halpojen kuutio laitteiden hommeleita.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta on yhtä lailla kalliiden pyöriväkennoisten hommeleita. Tuskin sullakaan järjestelmää on mitattu ja säädetty puhaltimet eri nopeuksilla, mutta hienoahan se on kun saa suuremmat prosenttiluvut tauluun. Kannattaa kuitenkin muistaa että noiden suurten prosenttilukujen lisäksi saat huonomman sisäilman kuin järjestelmä mahdollistaisi.

Mikäli nuo puhaltimet olisi tarkoitettu toimimaan talossasi eri nopeuksilla niin silloin venttiilitkin olisi pitänyt säätää alunperin tasapainoon puhaltimien ollessa eri nopeuksilla. Tällöin kuitenkin et voisi käyttää suurinta tulopuhaltimen nopeutta maaviileän yhteydessä, niinkuin teet.

Nyt kun on vielä pakkasia niin voit helposti katsoa montako prosenttia maksaa hyvä sisäilma.

Jani

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #31 : 28.02.06 - klo:19:36 »
Lainaus

Ikävä tuottaa pettymys, mutta on yhtä lailla kalliiden pyöriväkennoisten hommeleita. Tuskin sullakaan järjestelmää on mitattu ja säädetty puhaltimet eri nopeuksilla, mutta hienoahan se on kun saa suuremmat prosenttiluvut tauluun. Kannattaa kuitenkin muistaa että noiden suurten prosenttilukujen lisäksi saat huonomman sisäilman kuin järjestelmä mahdollistaisi.

Mikäli nuo puhaltimet olisi tarkoitettu toimimaan talossasi eri nopeuksilla niin silloin venttiilitkin olisi pitänyt säätää alunperin tasapainoon puhaltimien ollessa eri nopeuksilla. Tällöin kuitenkin et voisi käyttää suurinta tulopuhaltimen nopeutta maaviileän yhteydessä, niinkuin teet.

Nyt kun on vielä pakkasia niin voit helposti katsoa montako prosenttia maksaa hyvä sisäilma.

Jani

Tottakai järjestelmä säädetään vakio virtauksilla.
Jäähdytys käytössä kun kone tarvittaessa nostaa massavirtaa ei ole mitään väliä kunhan ilmaa tulee hetkellisesti tarpeeksi. Ei sillä ole mitään merkitystä.

Perusasiana nämä LTO laitteet ei ole mitään tekniikan ihmelapsia. Näillä ei voi säätää kuin sinnepäin. Muuttujia on niin paljon.

Hyvä sisäilma maksaa nytkin n. 2kw/h vähemmän kuin vastapäisellä naapurilla. Ja ilman laadun takaa kunnon kokoiset EU 7 pussisuodattimet.

Ei näistä selvistä asioista kannata täällä kinata. Tavallinen LTO kuutio on minun mielestäni huonompi ja sillä selvä.

Kaverit laskee jotain ikkunoiden ja nurkkien k-arvoja millä loppupelissä on suht pieni merkitys.
Mamma avaa kerran ikkunan niin johan on laskelmat sekaisin hetkeksi aikaa. Isot vedot ratkaisee täälläkin.

Edit: jos haluaa kuulla lisää mielipiteitä niin eikun messuille ja kyselee edustajilta kommentteja tyyliin kuutio vs. pyörivä. Ainakin minulle kommentit oli aikamoisia suurin osa haukkuu kuutiokoneita, että haju leviää yms. ja taas toiseen suuntaan ;)
Minä olen tyytyväinen omaan valintaani ja joku taas sitten kuutioonsa.
« Viimeksi muokattu: 28.02.06 - klo:19:59 kirjoittanut Tero »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #32 : 28.02.06 - klo:20:23 »
En tässä nyt mitään kuutio vs. pyöriväkennoinen keskustelua ollut synnyttämässä. Puhun siitä että mikäli käytät konettasi eri nopeussuhteilla kuin järjestelmä on säädetty niin saat suodattamatonta ilmaa rakenteiden lävitse.

Tämä rakenteiden läpi tuleva lämmittämätön ulkoilma maksaa sinulle enemmän kuin se kanaviston kautta tuleva. Sekä rahallisesti että mahdollisina sisäilmaongelmina.

Jokainen käyttäkööt koneitaan tietysti kuinka haluaa, kunhan nyt varmistat että tiedät mitä teet....

Jani

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #33 : 28.02.06 - klo:21:20 »
Lainaus
. Puhun siitä että mikäli käytät konettasi eri nopeussuhteilla kuin järjestelmä on säädetty niin saat suodattamatonta ilmaa rakenteiden lävitse.

Tämä rakenteiden läpi tuleva lämmittämätön ulkoilma maksaa sinulle enemmän kuin se kanaviston kautta tuleva. Sekä rahallisesti että mahdollisina sisäilmaongelmina.

Jokainen käyttäkööt koneitaan tietysti kuinka haluaa, kunhan nyt varmistat että tiedät mitä teet....

Jani


No sisäilmasto on säädetty suunnitelmien mukaan nykyisillä puhallin nopeuksilla ja talo on tehty normien mukaan.

Ei rakenteiden läpi tule vieläkään yhtää enempää suodattamatonta ilmaa kuin muillakaan joilla talo on suunniteltu hyvin ja säädetty oikein. Ihan totta!

Jäähdytys muuten käytössä nostetaan molempia  nopeuksia.

Pääasia on, että talo VARMASTI ALIPAINEINEN. Muuten tulee kosteutta rakenteisiin.

« Viimeksi muokattu: 28.02.06 - klo:21:22 kirjoittanut Tero »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #34 : 01.03.06 - klo:18:43 »
Jos se on noilla puhallinnopeuksilla säädetty niin silloin homma on ok.  Juu ja alipaineinen kyllä, mutta sopivasti.

Jani

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #35 : 06.03.06 - klo:13:03 »
1. talon tulee olla alipaineinen, mutta mahd. vähän. Vanhat ohjeet antoi prosentteja, nykyään puhutaan talon koon mukaan joistain litroista.

2. Jos voimakas alipaine, ilma tulee, kuten todettu jostain, jos ei tule, et saa ovea auki - tosi on.

Monesti liesituuletin vuotaa aika rajusti - väärin päin.

3. Kone voidaan säätää monin tavoin. esim. tulopuhallin hiljenee tai pysähtyy, pakkasen kovetessa jolloin vastusta ei tarvita juuri lainkaan.

4. Suodattimet / puhaltimet / kenno likaantuvat hirmuisen nopeasti ja tilanne talossa muuttuu sen mukaan. Ilmamäärä voi olla ihan muuta kuin suunniteltu.

5. Pienikin lika/pöly näkyy litroissa äkkiä. Koettakaapa likaisella suotimella paljonko ilmaa tulee venttiilistä ja sama puhtaalla, eron tuntee käsin aivan helposti



6. Tuloventtiilien tarkka mittaus vaikeaa. Monesti venttiili hiukan enemmän auki toisesta reunasta, riippuen mittarista, miten pitää / mihin päin kääntää tulos heittää paljon.

7. Kun yhtä muutetaan kaikki muuttuu ja pitäisi aloittaa alusta, vaatii monta kierrosta - harvoin tehdään ihan kunnolla. Mielenkiinnosta olen itsekin mittaillut, yhdessä LVI-mieheni kanssa.

8. Ilmastointi pitää mitata / säätää toimimaan KAIKILLA halutuilla käyttöasennoilla. Jos se säädetään vain yhdessä ja ajat eri lailla, tilanne voi olla ihan mitä vaan.

Poissa kedbu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #36 : 14.03.06 - klo:19:12 »
Alkuperäiseen aiheeseen:
Hain sykyllä -05 tarjouksia maalämmösta ja otin tarjoukset myös ivt twin 495 ja carrier 30nq4eg Pumpuista (joiden pitäisi olla identtiset ? )

ivt tarjous:

Pumppu, ilmanvaihtosuunnitelma, säätö ja käyttäänotto 8800eur

lämmönkeruu putkisto asennettuna ilman kaivuutyötä 1730euroa

carrier:
pumppu 5110euroa
ilmanvaihtosuunnitelma 200euroa
lämmönkeruuputkisto asennettuna ilman kaivuutyötä 900euroa


kummassakin takuu viisivuotta

Muutenkin ivt:n myyjä tuntui lähes autokauppiaalta. myi suuri unelmia lähes ilmaiseksi (kuten huomaatte)

Poissa kalsket

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Carrier 30NQE11 + 300l + 2 x 115m porakaivoa
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #37 : 15.03.06 - klo:15:23 »
Juuri noista samoista syistä johtuen omassakin pannuhuoneessa IVT:n koneen kuorissa on carrierin tarra.

Poissa Juuso

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #38 : 17.03.06 - klo:21:13 »
juu, joutui samasta syystä kaupat tekee Carrier pumpusta. Palvelu aivan eri luokkaa kuin IVT:n ylimilisillä kauppiailla, ja hintakin huomattavasti edullisempi.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT/Carrier hinnat
« Vastaus #39 : 18.03.06 - klo:00:50 »
Lienee nuo myyjät muuttuneet tässä vuosien saatossa mutta ainakin minulla oli 2002 kun ostin oman IVT:ni  todella hyvä palvelu ja myös omasta mielestä pumppu oli edullinenkin ! ;D Kaikki on tietysti suhteellista ja tilanteet ovat muuttuneet mutta minä maksoin IVT C7 pumpusta silloin 5800€. Ja olen edelleen sitä mieltä että noissa pumpun hinnoissa ei ole isoa eroa mutta noista asennuksista ja kaivon porauksista myyjät yrittää nyhtää katetta oikein kunnolla.