Ongelma on tiettäkseni tuo tik/tak käynti eli startteja liikaa, eikä noista patterien vaihdosta parane...senverran vähän vesimäärä kasvaa ja toisaalta koneen teho jopa kasvaa.
Patterien vaihto vastaa eri ongelmaan eli mahdollisesti luovutustehon riittämättömyyteen, eikä tuo ongelma ole edes vielä muutakuin teoriassa todettu...
Onhan se melko selvä tapaus, jos n. 2 kW teholla ja vähän plussalla tarvitaan 40 C menovettä, joka vielä ajon aikana nousee 50 C:n päälle.
Auttaahan ne pattereiden vaihdot tuohonkin. Enemmän auttaa menolämmön laskuun ja COPiin, mutta merkittävästi auttaa myös syklejä pidentämään.
Nythän menolämpö nousee hetkessä 10 C yli tavoitteen ja nousee loppuun saakka. Tietysti asteminuutit tai mikä lopetuskriteeri Boschilla onkaa nousee silmissä tuolloin. Tehokkkaammilla pattereilla pattereiden luovuttama teho nousee paljon nopeammin.
Otetaan esimerkki käyttäen Salomaan laskuria. Jos nyt 40/35/22 olisi lämmitystarve ja käytössä on 7 m 50 cm korkeaa C/K11 patteria, on teho tuolloin 1350 W. Jos tuosta menolämpö nousee 10 C 50/45/22:een, on teho 2520 W.
Jos sama 1350 W teho tehdäänkin 7 m 50 cm korkealla C/K33:lla, tarvitaan vain 32,9/27,9/22. Jos tuosta nostetaan menolämpöä 10 C eli 42,9/37,9/22, on teho 3830 W.
Siis samalla 10 K muutoksella menolämpöön K11 teho kasvoi vain 1170 W ja K33 2480 W. Tuosta seuraa se, että menolämpö nousee paljon hitaammin K33:lla ja minimiteho olisi jo saavutettu tuolla 10 K muutoksella. Siis Boschin sammutusehdon saavuttaminen kestää kauemmin.
Ja kasvaa siinä myös jonkin verran vesitilavuuskin, mikä auttaa myös. 7 m x 50 cm C11:n tilavuus on 19 l ja sama C33:sena 58 l.