Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: RATKAISTU ::: Helmiliitos vuotaa / korjaus? ( eri vaihtoehtoja?)  (Luettu 9026 kertaa)

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Mulla on tällainen haaste, että yksi helmiliitos  (28mm kupariputki) hieman vuotaa teknisessä tilassa. Kyseessä on liuospiiri, ja vuodon huomaa ainoastaan paineistamalla piirin, esim. 1 bar.

Saako liitoksen vielä "vuotamattomaksi" uudelleen kiristämällä, ja jos saa niin miten?
A. Kiristän ihan pikkuisen lisää? (niin vähän kuin saa) - avaamatta liitosta?
B. Kiristän vähän enemmän kuin A - esimerkiksi katson välissä vuotaako vielä, ja lisää kiristystä?
C. Avaan liitoksen kokonaan ruuvaamalla sormikireyteen, ja sitten kokonaan uusi kiristys?
- niin että alkoholia tulee vähän välistä mutta niin että rätillä saa kerättyä enimmät
- osat on kaikki märkinä kun kiristän liitoksen - onko tällä vaikutusta?
D. Avaan koko liitoksen uudestaan ja kokoan vanhoilla osilla?
E. Avaan koko liitoksen ja vaihdan uudet osat:  sekä HELMI + KIRISTYSOSA  ?
F. Avaan koko liitoksen ja vaihdan liitoksen kaikki osat: HELMI + KIRISTYSMUTTERI + KIRISTYSMUTTERIN VASTAKAPPALE ?

Kysyn nyt, kun mä en oikein koskaan saa millään muulla kuin (E) ja (F) -vaihtoehdoilla vuotamattomia liitoksia, eli  A ... D ei koskaan toimi.  En ymmärrä miksi näin, mielestäni helmet, putki ja kiristyskappale ovat purettuna näyttäneet hyviltä,  kaikki suorassa jne.

Mulla yleisesti on noi puristusliitokset noin 90% vuotamattomia ja 10% tulee haasteita niin kuin nyt ja se tuntuu paljolta. Tällä kertaa vuotokohta on kaikkein vaikein paikka, ja siksi se varmaan vuotaakin kun sen kiristys todennäköisesti jäi vajaaksi siihen on vaikea mun työkaluilla saada riittävästi voimaa vastapuolelta tukea kiristystä vasten, on katorajassa kulmassa liitos niin putkipihdit tavallaan kiristää väärältä puolelta.

Mielelläni tekisin listalta alkupäästä (A) tai (B) tai (C).
- D, E, F ovat siitä hankalia, että tulee enemmän sotkua ja putkia joutuu hieman taivuttamaan jotta osat saa purettua, riskinä on tulee lisää vuotavia liitoksia.

Arvostaisin vinkkejä tähän. Kiitos.


« Viimeksi muokattu: 02.10.19 - klo:09:02 kirjoittanut kaupunkitila »
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa geo_lampoa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 94
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Helmiliitos vuotaa / korjaus? ( eri vaihtoehtoja?)
« Vastaus #1 : 30.09.19 - klo:20:29 »
Helmiliitoksissa yleensä tulee ongelmia, kun pehmeään kupariputkeen (esim. hana) ilmn tukiholkkia kiristää mutteria liikaa. Tällöin lisäkiristys vain pahentaa vuotoa.

Maalämpöputket yleensä on jätetty kovaksi (ei kuumennettu), niin lisäkiristys hyvin todennäköisesti auttaa. Tosin jossakin vaiheessa jokin paikka toki antaa periksi :D Tosin 28 mm putkelle tarvittava kiristysvoima on jo yllättävänkin paljon.

Alunperin kannattaa helmeen ja kierteisiin sipaista putkikittiä, niin ei tarvitse niin hampaat irvessä kiristää, kun kitti myös voitelee.

Patenttikorjauksessa voi helmen ympärille kiertää muutaman kierroksen teflonteippiä, mutta tuota kikkaa en kyllä ainakaan vesijohtoliitoksissa käytäisi. Suljetussa kierrossa harkinnan mukaan, kun vuotava määrä on joka tapauksessa muutamia litroja >:(
Nibe F1245-12, puskuri 300l 2016
Kaivo 220m, lisäpumppu Grundfos Magna 3 25-100 180
Talo 210m2, lattialämm., rv 2011 Liminka
Halli 100m2, Nibe F1245-6, kaivo 190m

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 580
Vs: Helmiliitos vuotaa / korjaus? ( eri vaihtoehtoja?)
« Vastaus #2 : 30.09.19 - klo:21:25 »
Lainaus
Mulla on tällainen haaste, että yksi helmiliitos  (28mm kupariputki) hieman vuotaa teknisessä tilassa. Kyseessä on liuospiiri, ja vuodon huomaa ainoastaan paineistamalla piirin, esim. 1 bar.

Kannattaa tarkistaa ettei kiristysmutteri ole halki.
Mutterin halkeama pitäisi näkyä siinä vaiheessa kun mutteri on kiristetty.

Jostain syystä isohkot keruuputkien helmiliittimien kiristysmutterit joskus halkeaa ja liitos alkaa vuotaa

 
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Helmiliitos vuotaa / korjaus? ( eri vaihtoehtoja?)
« Vastaus #3 : 30.09.19 - klo:23:05 »
Kiitos näistä vinkeistä

Pari näkökulmaa:
- mahdollisesti sekoitan tässä useampaa eri ongelmaa (pienten /pehmeiden putkien ongelmat) ja sitten nämä 28mm putken haasteet.
-- mulla on nyt 2. tällainen isompi joka vuotaa hieman, ja ne molemmat on hankalat paikat kiristää, tarkemmin mietittynä syy miksi ne vuotavat lienee että ne on liian löysällä. Holkki on ehjä, tarkastin taskulampulla ja peilillä  takapuolelta.

- putkikitti voiteeksi - uskoisin tämä auttaa juuri tässä tilanteessa. Haasteena mulla on saada riittävästi voimaa kiristää liitin sen haasteellisen sijainnin vuoksi, mutta jos voi käyttää lyhyempää työkalua, sekin auttaa kiristyksessä.

Musta tuntuu, että voisin tuota teflonia kanssa koittaa, kun nestemäärä ja paine ovat suhteellisen pieniä. Teknisessä tilassa on lattiakaivo ja vuodot pahimmillaan näyttää olevan helmeen tulee pieni pisara, joka kuivuu ennen tippumistaan, kiristysholkin ja putken välistä.

Koitan järjestyksessä ensin pieni kiristys jos saan liikahtamaan, seuraavaksi kitti, ja kolmantena teflon, jos ei toimi. Uskon opin vielä tykkäämään helmiliitoksesta, vaikka vielä se ei ole suosikkejani.




Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Helmiliitos vuotaa / korjaus? ( eri vaihtoehtoja?)
« Vastaus #4 : 01.10.19 - klo:07:08 »
Avaat, putkimiehen teippiä väliin, kiristät. Näin meillä teki putkari vastaavassa tapauksessa.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Helmiliitos vuotaa / korjaus? ( eri vaihtoehtoja?)
« Vastaus #5 : 01.10.19 - klo:21:28 »
Kiitos, mä laitoin tällä tavoin:
1) valutin kaikki nesteet pois putkesta
2) avasin helmiliitoksen
3) kuivasin helmen ja putken ulkopinnan paperilla
4) kiepautin helmen ympärille ja putken ympärille pari kierrosta Teflon -teippiä
- samaan suuntaan kuin kiristys tapahtuu, jotta ei mene myttyyn teippi
- laitoin teipin helmestä yli sille puolelle (kuvassa ylä) mikä tiivistää messinkistä vastakappaletta vasten
- teippi ei ihan ulotu helmen yli kuvassa alapuolella (se puoli mitä vasten kiristysrengas painaa)
https://aijaa.com/kiBLnz

5) Laitoin sekä kierteeseen, että puolelle mistä kiristysrengas painaa  (kuvassa alapuolelle) vähän kittiä liukasteeksi
https://aijaa.com/xPAesL

Pari havaintoa:
- helpompi oli kiristää, meni pienimmillä 141 Bahcon putkipihdeillä (29cm pitkä) ja tuntui ei uskalla enempää
- liitos ei ainakaan vielä vuotanut reilun 1 bar paineella. Jos on vuotava liitos, mielestäni mulla on aina näkynyt viimeistään tunnin kuluessa pienen pieni hikoilu putken ja kiristimen välistä. Seuraan tilannetta, mulla on aika hyvä luotto liitokseen.






Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Tarkistin liitoksen aamulla taskulampulla ja takapuolelta peilillä, liitos pitää eli asia kunnossa.

Kävin samalla kaikki muut liitokset läpi, yhdessä helpommassa paikassa on pieni vuoto. Se ei näkynyt eilen vielä, mutta yön yli paineen alla niin näkyy pieni hikoilu kupariputken ja kiristinrenkaan välistä. Tää jälkimmäinen on sellainen liitos mikä aiemmin ei ollut täysin tiivis, kiristin hieman lisää, ei kuitenkaan näköjään pitänyt. Korjaan sen viikonloppuna vastaavalla teflon+kittiliukaste -tavalla kuin edellämainitun, joka tuntuu varmalta  :)

Mulla on maaviileän asennuksen viimeiset vaiheet tulossa tässä, eli teknisen tilan päässä liitos alkoholipiiriin. Siksi käyn valmisteluna näitä liitoksia tarkemmin läpi nyt, laitan sitten uudet eristeet pitäviin putkiin.

Kiitos kaikille!
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu