Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT C 7:n lisävastus  (Luettu 8499 kertaa)

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
IVT C 7:n lisävastus
« : 20.01.06 - klo:12:44 »
Tervehdys,  oletteko muuttaneet IVT:n lisävastuksen asetuksia, tarkoitan sitä aikaa minkä kestää ennen kun lisäys lähtee mukaan vakiona se on muistaakseni 60 min. Minusta tuntuu että meillä vastus kävi eilenkin turhaa päällä , pakkanen oli kova mutta lähtevä kiertovesi tarvitsi olla vain 39 asteista ja muuten pumpun arvot olivat normaalit. Minusta tuntuu että pumppu ottaa varmuudeksi osan vastuksen tehosta käyttööön kun siintä rupeaa tuntumaan ettei paluuvesi lämpeä tarpeeksi nopeasti, ja tuollasilla pakkasilla IVT:n pitääkin käydä jo lähes koko ajan. Paljoonko uskaltaa lisätä tuon ajan vai onko joku estänyt lisäyksen kokonaan?

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #1 : 20.01.06 - klo:13:20 »
Minulla E11 pumpussa 90min viive lisävastukselle.

Ohjaus kytkee lisävastuksen, jos kompressori ei säädetyssä viiveajassa kykene nostamaan paluuveden lämpötilaa 0,1 astetta. Eli kompressori jauhaa ja jauhaa eikä kykene saavuttamaan pysäytyslämpötilaa.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #2 : 20.01.06 - klo:17:04 »
Kävin kaikki valikot läpi 11E ht+  :ssa   ja ei löytynyt tuota lisävastuksen viiveaika-asetusta .

.... No löytyihän se vihdoinkin.  Valikko  8.1 huoltovalikon takaa.  Arvona 60 min, jolla varaaja lämpenee ilman lisävastusta, vaikka läträisi suihkussa enemmänkin.  

Pitäisi tehdä se ns. ammetesti, niin näkisi tarviiko silloinkaan vastusta ja pysyykö lämmöt OK, ammeen täytön aikana.
« Viimeksi muokattu: 21.01.06 - klo:05:29 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #3 : 21.01.06 - klo:00:51 »
 ;D Pitänee minunkin nostaa tuo viiveaika 90 min, tosin eipä tuo paljoa sähkönkulutusta lisää. Eilenkin oli vain 35 % sähkötehosta käytössa ja maksimitehoksi on valittu 6kw. Eli toisen mokoman mitä kompura ja kiertovesipumput vie. Minusta se on sallittua kun ulkona oli -28 ja mitään tulisijoja ei ole käytetty lisälämmitykseen. Näitä kovia pakkasia ei kuitenkaan ole montaa päivää vuodessa !

Raid

  • Vieras
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #4 : 21.01.06 - klo:14:57 »
Lainaus
Kävin kaikki valikot läpi 11E ht+  :ssa   ja ei löytynyt tuota lisävastuksen viiveaika-asetusta .

.... No löytyihän se vihdoinkin.  Valikko  8.1 huoltovalikon takaa.  

Miten tuohon 8.1 seen pääsee itselläni se hyppää 7.0 --> 10.0 .

Valittuna on ACCESS2 valikko.??

Tänään huomasin ensimäisen "bugin"  Valikko kertoo että lisälämmitys on päällä mutta lisälämmityledi ei pala, kummassa vika?

tässä kuva http://www.saunalahti.fi/sundanic/C7sekoilee.jpg



Raid

  • Vieras
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #5 : 21.01.06 - klo:15:02 »
joo löyty se 8.1 kun  laittaa  silmät päähän..  ;D

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #6 : 21.01.06 - klo:15:05 »
En tiedä mistä moinen johtuu mutta olen huomannut saman asian , jos pumppu ottaa vain muutaman prosentin lisäystä niin se lisäyksen merkkivalo ei syty ainakaan meillä. Mutta sitten kun katsoo kytkentäteho valikosta (oliko 8,5 en muista ulkoa) niin siintä näkee että joitain prosentteja on sähkövastus käytössä.

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #7 : 21.01.06 - klo:15:51 »
mulla on E11 (ei HT), mutta uskoisin HT:n toimivan samoin:
Prosenttinäyttö on oikeastaan myös viivelaskuri.
Esimerkki: Jos on valittuna 6kW:n lisävastus käyttöön, prosentit nousee 0-->50% jolloin kytkeytyy 3kW:n vastus ja kun prosentit on nousseet 100%:iin, kytkeytyy 3kW vastus pois ja 6kW vastus tilalle, eli alueella 0-50% lisävastus ei vielä ole kytkeytynyt.

Käsittääkseni tarkoituksena on kokeilla, riittääkö 3kW nostamaan lämpötilaa riittävästi.

Lisäksi olen huomannut että, lisävastus ei koskaan ole päällä lämmityspiirin max. lämpötilaan saakka, vaan vastus putoaa pois noin pari astetta ennen pysäytyslämpötilaa...ihmettelin ensin miksi näin, mutta sillähän saadaan vähennettyä käynnistyskertoja

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #8 : 21.01.06 - klo:16:26 »
 ;D Se varmaankin toimii pääpiirteittäin noin mutta koneen lisävastuksen merkkivalo syttyy kyllä jo jossain 30 % kohdalla ! Mutta sillon alkuaikoina ihmettelin joskus kun koneessa paloi joskus tuo lisäyksen merkkivalo mutta kun olen ottanut joka kuukausi kaikki käyntiajat ylös niin lisävastuksen käytö laskuriin ei ole tullut kun ne tunnit mitkä menee varmaankin kerran kuussa lämpimän veden ylikuumentamiseen.

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #9 : 21.01.06 - klo:22:41 »
Seurasin uteliaisuuttani lisävastuksen kytkeytymisen päälle hetki sitten ja minun pumpussa 3kW kytkeytyi,  kun näytössä 8.5 prosentit saavutti 50%, aikaa siihen kului noin 15 min. ja 6kW, kun laskuri saavutti 100%.

Ehkä sinulla on lisävastus lämmityspiirin lämmitykseen päällä niin lyhyen ajan ettet näe sitä käyntiaika laskureista.

Huomasin hyvän pointin lisävastuksen ohjauksessa: käyttöveden lämmityksen aikana lisävastus "laskuri" kytkeytyi päälle, mutta ei ehtinyt kytkeä edes 3kW vastusta kun käyttövesivaraajan mantteli saavutti max. arvon.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #10 : 21.01.06 - klo:23:31 »
 :P Kyllä sen lisäyksen käyntiajan rupeaa näkemään nyt jo laskurissakin.  Minun pumppu on IVT C7 edellinen versio ennen HT mallia ja muistelen lukeneeni jostakin että siinä muuttui jotenkin tuo sähkövastus verrattuna sitä edelliseen malliin (Malli missä oli suora etulevy), muistaakseni tuossa sähkökasetissa oli jokin automaatti säätö. Joka tapauksessa nyt kun Itä-Suomessa pakkaset paukkuvat lähellä -30 jo useamman päivän niin minun pumppu ainakin joutuu käyttämään lisäystä apunaan (tosin lämmintä alaa 225m2/650m3) ja mitään tulisijoja ei ole lämmitetty koko talvena, mutta niinhän se on suunniteltukin ! Prosenttinäyttössä en ole nähnyt kuin maksimissaan 45% luvun ja silti lisäysajastimeen tulee tunteja eli kyllä se vastus on jollain teholla päällä jo ennen sitä 50% ! Maksimi lisäykseksi olen säätänyt 6 kw. Mutta talo kestää hyvin lämpimänä ja pumppu toimii hienosti, ja vaikka olisi tuo 3kw lisäystä päällä niin eihän se kompressorin kanssa tee sen enempää kun olisi ns. täysitehoinen kompressori pyörimässä. Ja minulla ainakin on 3 vuoteen ensimmäinen kerta kun pumppu tarvii lisäystä niin että minä sen huomaan. Minun teoria olisi tuohon vastuksen kytkeytymiseen seuraava se on 3 portainen , eli ensimmäinen 3kw lähtee päälle 33,33%  ja 6kw 66,66% ja sitten 100 % 9kw jos sallittu.

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #11 : 22.01.06 - klo:13:42 »
Minulla on juuri se "suora etulevy" -malli, asennettu 05/2002. Jos minä kytken 9kW lisävastustehoksi, vastus minulla kytkeytyy kuten kuvasit: 33%, 66% ja 100%. Mutta meillä on ehkä eri ohjausversiot, hardware on sama.

Minullakin tämä pakkasjakso ensimmäinen talven 2002-2003 jälkeen, kun pumppu tarvii lisävastusta muuhun kuin käyttöveden ylikuumennukseen, raja on n. -22C.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #12 : 22.01.06 - klo:13:58 »
Joo se malli taisi vaihtua silloin 2002 vuoden lopulla.
Minulla ensimmäisiä Suomeen tulleita uusia mallia ja asennettu 12/2002. Minullekin on kyllä asennettu uudempi ohjausyksikkö kun epäilivät että siinä on vikaa , vika oli kolmessa lämpötila anturassa jotka valehtelivat !

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #13 : 05.02.06 - klo:18:46 »
 ;D Kuinkas muiden IVT pumput ovat jaksaneet puskea lämpöä taloihin nyt kun on taas kovemmat pakkaset ja keli on pysytellyt pitkään yllättävän kylmänä ? Eli onko pumput tarvinneet lisäystä avukseen ja minkä verran ? Meillä ainakin punppu rupeaa tarviamaan lisäystä (3kw) avukseen kun pakkanen on pitempään yli 20 , mutta esim. viime kuun sähkönkulutus ei ollut mitenkään kauhean suuri, hieman isompi kuin vuosi sitten ja pumppu oli tarvinnut tammikuussa lisäystä avukseen 45 h. Tosin meillä ei ole niitä puu uuneja lämmitelty kertaakaan koko talvena ! Olisi mukava kuulla muitten kokemuksia , vaikkakin olen ollut huomaavinani ettei monikaan halua myöntää että pumppu tarvitsee lisäystä avuksi, on vaan tosiasia että nämä IVT:t on mitetettu (yleensä) niin että yli 25 asteen pakkasella ne tarvitsevat lisäystä avukseen ja minusta se ei ole häpeäksi pumpulle !!!

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #14 : 05.02.06 - klo:21:16 »
No minulla ei tällä viikolla vielä ole tarvinnut lisävastusta, 2-viikolla tänä vuonna lisävastus oli 7h päällä. Asetuksena on 6kW ja viive 90min., 2-viikolla huomasin -22 olevan kipuraja lisävastukselle.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: IVT C 7:n lisävastus
« Vastaus #15 : 17.04.06 - klo:21:05 »
Vaihdoin tuon viimeisen viestini jälkeen (Helmikuu) tuon lisävastuksen viiveajan 120 min ja sen jälkeen ei ole pumppu käyttänyt lisäystä muuhun kun kerran kuussa käyttöveden ylikuumentamiseen!  Ja kyllä tuon jälkeenkin oli kovia pakkasia ja talon lämpötilassa ei huomannut mitään eroa eli se aika oli varmaan vaan liian lyhyt !