Ai niin minulla tulee nyt hanasta n. 47-48 asteista vettä ja 5 asteen lämmitys kun minulla on lämpimän veden kierrätys ja 300l lisäsäiliö kestää n. 5-10 min.
Mulla kun ei ole ihan vielä tuo IVT:n MLP purkki kytkettynä, niin teen seuraavanlaiset testit vanhalla systeemillä:
- vanhassa isossa varaajassa veden lämpö 75C.
- isolta varaajalta lähtevän kuumavesilinjan lämpötila shuntin jälkeen
- sähköshuntilla voi lähdön säätää haluttuun arvoon välillä 40C - 65C
Mitatus vanhan ympäristön testiarvot: (säätö lämpötila shuntin lähdössä / suihkun suuttimesta / pannun lähtö)
- A1: 50C mitattu: ~43C , Pannun lähtö 55C
- B1: 56C mitattu: ~46C , Pannun lähtö 71C
- hieman lian kuumaa suihkukäyttöön !
- C1: 60C mitattu: - ei tehty
- D1: 55C suihkulta mitattu mukava lämpötila
~ 41C , Pannun lähtö 71C
Suihkusekottimena käytettävä vanha oraksen turvahana ei anna kaikkea kuumaa, mikä saatavilla !
Tarkistusmittauksessa pannuhuoneen lavuaarilta
- B1´: 56C mitattu hanalta max 58C, joten shuntin jälkeen oleva mittari näyttää muutaman asteen liian vähän !
Tämän perusteella, mikäli varaaja kykenee antamaan linjaan noin 47-48C vettä, niin suihkuun saa "mukavaa" vettä.
- Tämän perusteella en enää tee C-mittauksia.
EDIT 11.1.2006:
- Uuden ympäristön suihkuhanasta tulevan veden lämpötilan maksimit (sopivalla suihkuveden virtauksella)
A2: Varaajaltä lähtö noin 55C hanalta 53C
B2: - ei mielekästä mitata, koska ei shuntattua lähtöä varaajalta
C2: - ei mielekästä mitata
D2: - ei mielekästä mitata
B2´: 55C mitattu hanalta 54C
Uuden systeemin ensimmäinen hankaluus oli se, että vanha painetta tekevä kiertovesipumppu poistui ja aiheutti virtauksen vähenemisen, joka yhdistettynä 25v. vanhan hanan sakkaan hanan virtausfiltterissä aiheutti toimimattoman hanan (liian vähän vettä ja ei lämmintä kunnolla)
Filttereiden puhdistuksen jälkeen ongelma poistui ja kuumaa vettä paljon ja kauan. Todennäköisesti alennetaan LV-varaajan lämpöä hieman.