Lämpöpumput > Jämä

Uusi potilas ja Jämä Star Inverter kysymykset

(1/28) > >>

Pende:
Moro
Olen uusi jäsen palstalla ja saatan kysellä asioita, joihin löytyy jo vastauksia, niihin vaan linkkejä, jos joku tietää.

Aika vähän on juttua Jämän laitteista, ilmeisesti kun ovat kaiketi Niben tuatantoo?

Itse valitsin Jämä Star Inverter, ilmeisesti sama kuin Nibe F-1155-12?

Hiukan on hakusessa nää maalämpöjutut, ku "nollasta alottaa".

Itsellä paino paljon se, että tuli lämminvesivaraaja Jäspi VLM 300 ja Jäspin puskurivaraaja, jotka ovat nähdäkseni kotimaista tuotantoa, saadaan töitä suomalaisille? Vai onko?

Onko minkälaisia kokemuksia ko. laitteista?

Ite oon ymmärtänyt, että Nibe/Jämä olisi suht hyvä laite?

Toivottavasti noi riittää, itellä mökki "sekalainen seurakunta". Osa tehty -60 luvun alussa, sit -92 laajennettu, On patteria ja lattialämpöö, lämminvesikirto.

Asuinkerros n. 120 m2 keskimäärin 2,60 korkee ja alakerta noin 70 m2 1,90 korkee.

Meininki olis, jotta 200m kaivo, josta 186m aktiivista.
Lämmintävettä pitää riittää 5-6 hengelle, kunnolla.

Jotta mitä sanoo porukka, siis jolla on kokemusta laitteista onko tällänen kokonaisuus riittävä?

Eli:
Jämä Star Invereter 3-12 kW
varaaja Jäspi VLM 300 Star
puskurivaraaja Jäspi buffer 50 l
suuniteltu kaivo aktiiviosuus 186m/Pirkanmaa

Sitten kysymys "tompelille", koitin käyttää laskuria "Bergheat" poistin yhteyden laskentataulukkoon "Rakennukset", miksi ja mihin viittaa virhe 511, jää monta tärkeää asiaa näkemättä.
Koitin pyörittää laskuria ohjelmalla "OpenOffice 4.1.4"versiolla. Laskurin versionumeroo en äkkiseltään löytänyt.

tomppeli:
Tervetuloa mukaan foorumille!
Hienoa, että kiinnostuit mitoituksen laskemisesta. Kun tekee laskelman itse, saa siihen varmimmin oikeat lähtötiedot.

Koetin tehdä laskelman ja liitin siitä tulosteen omaan viestiisi.
Jos laskelman lähtötiedoissa on virheellisyyksiä, kerro niistä ja korjaan ne. Korjaaminen on helppoa.

Laskelmassa olevan lämpöpumpun antoteho 8 kW (= lämmitysteho),
pitää katsoa pumpun valmistajan tiedoista B0 W50 tai B0 W55 olosuhteissa.
B0 W35 olosuhteissa ilmoitettu lämmitysteho on isompi ja se saavutetaan vain lattialämmityksellä eikä päde patterilämmityksellä.
Jos kohteessa on vain osaksikin patterilämmitys, on mitoitus tehtävä patterilämmityksen mukaisesti.

Tässä laskelman tulos tiivistettynä:
LÄMMITYSTARVE ILMAN LÄMMINTÄ KÄYTTÖVETTÄ  -  MUT = -29 C°
- Alakerta 1960: Patterilämmitys, 18 C°, 70 m2, 133 m3:      2,42 kW   7 114 kWh
- Asuinkerros 1992: Patterilämmitys, 21 C°, 120 m2, 312 m3:   4,99 kW   14 242 kWh
RAKENNUKSEN  LÄMPÖHÄVIÖT  YHTEENSÄ   7,4 kW   21 357 kWh

VUOTUINEN LÄMMITYSTARVE:  PATTERILÄMMITYS  -  COP -laskennassa 46 Cº   -  menovesi lämpötila max 54 Cº
• Kiinteistö,  190 m2,  445 m3    3,3 COP   6,91 kW   21 357 kWh
- Lämmin käyttövesi,   varaajatilavuus   0,3 m3 / 55 C   2,5 COP   1,11 kW   6 000 kWh
- Yhteensä   3,1 SCOP   8,0 kWh   27 357 kWh
- Vähennetään taloussähkön lämmitysvaikutus   -860 kWh   0,25 kW   26 497 kWh
- Ei huomioitu mitään lisälämmitysmuotoja    0 kWh   0,00 kW   26 497 kWh
- Pumpulla tuotetaan    8,00 kW   26 497 kWh
- Sähkövastuksella tuotettavaksi jää   0 kWh
  Yhteensä   26 497 kWh
Tarvittava lämmityslaitteen lämmitysteho   8,0 kW
- Valitun lämmityslaitteen lämmitysteho,  ( Optimiteho)   8,0 kW
- Valitun lämpöpumpun teho riittää saakka   -29 C°
▪ Maasta kerätään ( 3,1 COP)   5,6 kW   17 878 kWh
▪ Sähkölaitokselta tulee pumpun käyttösähköä   8 619 kWh
▪ Ostosähköä yhteensä  (pumpun käyttösähkö + vastuslämmitystä  0 kWh)   8 619 kWh
Tarvitaan 185 aktiivimetrin lämpökaivo. Keruun virtaus oltava vähintään 0,42 l/s (= 25,2 l/minuutissa).
Liitäntäputkitus pumpulta kaivolle.   Etäisyys 10 m   2 kpl   PE40x3.7   20 m
Kaivon aktiivisyvyydellä tarkoitetaan sitä kaivon syvyyttä, jossa keruuputkisto on aina veden ympäröimänä.
Alla keruupiirin painehäviö sileäseinämäisille keräinputkille (0,42 l/s):
• Kaivon painehäviö 0,42 l/sek virtauksella ja PE40*2.4 putkilla, ΔT = 3,3 K   40 kPa (0,4 bar)
• Tai vaakakeruupiiri, kostea savi, 450 metriä  = 2 x 250 m PEM40x3,7  SINIRAITA.
- Keruuputkien upotussyvyys vähintään 1,1 m.
...

--- Lainaus ---Sitten kysymys "tompelille", koitin käyttää laskuria "Bergheat" poistin yhteyden laskentataulukkoon "Rakennukset", miksi ja mihin viittaa virhe 511, jää monta tärkeää asiaa näkemättä.
Koitin pyörittää laskuria ohjelmalla "OpenOffice 4.1.4"versiolla. Laskurin versionumeroo en äkkiseltään löytänyt.
--- Lainaus päättyy ---

Bergheat on tehty LibreOfficella ja pyörii kunnolla vain siinä.
laskurin ohjelmaversio on etusivun solussa C22.
...
Jos haluat, lähetän koko laskelman sinulle tavalliseen sähköpostiisi. Silloin voisit itse korjata virheelliset lähtötiedot.
Laskentaohjelman avaamiseen tarvitaan koneellesi ladattu ilmainen LibreOffice -toimisto-ohjelma.
Laskentapohja on myöskin ladattavissa täältä.

Tämäkin mitoituslaskelma on vain suuntaa antava; ei ole mikään takuumitoitus.
Luotettavimman suunnittelun ja mitoituksen saat paikalliselta alan ammattisuunnittelijalta.

Roori:

--- Lainaus käyttäjältä: Pende - 10.03.19 - klo:00:12 ---Moro
Olen uusi jäsen palstalla ja saatan kysellä asioita, joihin löytyy jo vastauksia, niihin vaan linkkejä, jos joku tietää.

Aika vähän on juttua Jämän laitteista, ilmeisesti kun ovat kaiketi Niben tuatantoo?

Itse valitsin Jämä Star Inverter, ilmeisesti sama kuin Nibe F-1155-12?

Hiukan on hakusessa nää maalämpöjutut, ku "nollasta alottaa".

Itsellä paino paljon se, että tuli lämminvesivaraaja Jäspi VLM 300 ja Jäspin puskurivaraaja, jotka ovat nähdäkseni kotimaista tuotantoa, saadaan töitä suomalaisille? Vai onko?

Onko minkälaisia kokemuksia ko. laitteista?

Ite oon ymmärtänyt, että Nibe/Jämä olisi suht hyvä laite?

Toivottavasti noi riittää, itellä mökki "sekalainen seurakunta". Osa tehty -60 luvun alussa, sit -92 laajennettu, On patteria ja lattialämpöö, lämminvesikirto.

Asuinkerros n. 120 m2 keskimäärin 2,60 korkee ja alakerta noin 70 m2 1,90 korkee.

Meininki olis, jotta 200m kaivo, josta 186m aktiivista.
Lämmintävettä pitää riittää 5-6 hengelle, kunnolla.

Jotta mitä sanoo porukka, siis jolla on kokemusta laitteista onko tällänen kokonaisuus riittävä?

Eli:
Jämä Star Invereter 3-12 kW
varaaja Jäspi VLM 300 Star
puskurivaraaja Jäspi buffer 50 l
suuniteltu kaivo aktiiviosuus 186m/Pirkanmaa

Sitten kysymys "tompelille", koitin käyttää laskuria "Bergheat" poistin yhteyden laskentataulukkoon "Rakennukset", miksi ja mihin viittaa virhe 511, jää monta tärkeää asiaa näkemättä.
Koitin pyörittää laskuria ohjelmalla "OpenOffice 4.1.4"versiolla. Laskurin versionumeroo en äkkiseltään löytänyt.

--- Lainaus päättyy ---
Nuo punaset kohdat pisti silmään
Mitenkähän nuo lämmönjaot onnistuu, kovin pieni puskuri, patterit jäähtyy (pitkähköt LV jaksot @300L)...mikä on Lattiamenolämpö max, entä Pattereille sama?
Onko tuo kierto korvattavissa pienellä sähkövaraajalla tarpeellisessa paikassa...ainakin itse katsoisin tuon vaihtoehdon?

Pende:

...
Bergheat on tehty LibreOfficella ja pyörii kunnolla vain siinä.
laskurin ohjelmaversio on etusivun solussa C22.

Kiitos
Nyt latasin tuon Libreofficen ja virheilmoitukset katosivat.
Kuhan kerkeen laitan sinulle postilla ihan täydelliset tiedot. Koska ainakin itse näen niin, jotta näin voit kehittää ohjelmaa, joka nytkin on jo todella hyvä.  Mutta aina on varmaan "pieniä kulmia", joita voi viälä hioa sano " puuseppä"?


Pende:

--- Lainaus käyttäjältä: Roori - 10.03.19 - klo:09:38 ---Nuo punaset kohdat pisti silmään
Mitenkähän nuo lämmönjaot onnistuu, kovin pieni puskuri, patterit jäähtyy (pitkähköt LV jaksot @300L)...mikä on Lattiamenolämpö max, entä Pattereille sama?
Onko tuo kierto korvattavissa pienellä sähkövaraajalla tarpeellisessa paikassa...ainakin itse katsoisin tuon vaihtoehdon?

--- Lainaus päättyy ---

Kiitos arviostasi.
Tuo puskurin koko saattaa olla varteenotettava asia, tosin eräässä toisessa tarjouksesa (Niben vastaava) oli maininta, että valmistaja ei vaadi ko. laitteessa puskurivaraaja ollenkaan? Ja puskurivaraaja (100 l) oli optiona.
Siinä saattoi olla kyllä pohjana laite, jossa lämminvesivaraaja oli mukana vakiona, ei siis erillinen?

Nämäpä ovet juurikin maalikolle ymmyrkäisiä juttuja. Siksi on hyvä, että voi kysellä täällä niiltä, joilla on kokemuksia/tietoa asioista. 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta