Suomipumpussa voidaan ajaa höyrystimen jälkeen minimitulistuksella, koska kompressorin ja tulistustehon kannalta välttämätön tulistuksen määrä hoidetaan imukaasun esilämmittimellä käyttäen hyväksi lauhteen alijäähdytyksen "ilmaista" energiaa.
Tämä onnistuu kuitenkin vain, jos komponentit on oikein mitoitettu.
Et varmaan tarkoittanutkaan, että alijäähdytys olisi ilmaista kun sen lainausmerkkeihin laitoit, mutta niinhän se menee, että jos otat jostain paikasta prosessia energiaa pois ja siirrät sen toiseen paikkaan niin eipä se kokonaisenergiamäärä siitä mihkään muutu. Tietenkin höyrystimen tehoahan tuo lisää samalla kylmäainevirtaamalla, koska höyrystimelle tuleva kylmis on kylmempää (suurempi lämpötilaero keruunesteen ja kylmiksen välillä). Ilmeisesti kuitenkin Suomipumpuissa joudutaan kuristamaan virtausta, jotta kylmis saataisiin höyrystimellä höyrystymään. Kun ei ole omakohtaista kokemusta niin arvailuksihan tämä jää, mutta jospa nuo sun kylmäaineketjuun postaamien käppyröiden kylmäaineen lämpötilat paisarin jäljiltä on niin pieniä (mun pumppuun verraten suhteessa kaivon lämpöihin) juuri sen takia, että lauhteesta on varastettu energiaa imukaasuun?
Aika rankalla oletuksella taas mennään, mutta jos paisarin jälkeisen lämpötilan ja kaivolta tulevan lämpötilan erotus korreloi suoraan näiden kahden pumpun välillä suhteessa höyrystymislämpötilaan niin siltä pohjalta vertailu näyttäisi tältä:

Elikkäs siis tulistuspumpulla tulee enemmän alijäähtymistä ja enemmän tulistusta, mutta höyrystymislämpötila laskee. Oletin nyt tähän saman lauhtumislämpötilan. RefUtils ilmoittaa tuon hahmotelman tapauksessa COPeiksi 4,33 ja 5,04. Lisäksi korkeammilla kuumakaasun lämpötiloilla taitaa isentrooppinen hyötysuhde laskea kun kompura käy kuumempana. Sitä en tuossa hahmotelmassa ottanut huomioon. Molemmissa on käytetty 70% hyötysuhdetta. En nyt tarkoita tuota minään absoluuttisena totuutena vaan ihan vaan heittona, että voisiko siinä käydä noin?
Itse tähtäisin puoleen väliin eli tulistaisin alijäähdytysenergialla höyrystimeltä tulevan kylmiksen jonnekin 3-6K lukemiin. Eli siis olen tämän keskusteluissa esiintyneen jälkihöyrystinidean kannalla. Tulistinvaihtimen laittaisin kyllä myös mukaan pakettiin.