Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kipsi vs Betoni lattiassa  (Luettu 43167 kertaa)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 774
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #40 : 02.04.18 - klo:14:36 »
Oiskohan liian pistemäinen lämpökuorma, jos ei tule tarpeeksi massaa ympärille. Saattaa laatta alkaa rapista. Lattialämmitystasoitteissahan on kuituja lisätty mukaan, jotta saadaan sitkeämpää laattaa.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa PekkaK

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #41 : 02.04.18 - klo:17:18 »
Oiskohan liian pistemäinen lämpökuorma, jos ei tule tarpeeksi massaa ympärille. Saattaa laatta alkaa rapista. Lattialämmitystasoitteissahan on kuituja lisätty mukaan, jotta saadaan sitkeämpää laattaa.

Eikö sama ongelma pitäisi tuolla logiikalla tulla kipsilevyrakenteessa?

Voisiko pistemäisen kuormituksen välttäminen olla syy paksulle laatalle?

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #42 : 02.04.18 - klo:19:02 »
Paksumpaa laattaa lattialämmityskohteissa suositellaan useista syistä.
- paremmat lujuusominaisuudet
- tasaisempi lämmönjohtuminen
- parempi laatu
Mm nuo asiat vaikuttavat siihen.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #43 : 02.04.18 - klo:20:53 »
Paksun laatan huono puoli on hitaus lämmön tarpeen muutoksiin...

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #44 : 03.04.18 - klo:15:20 »
Kipsivalun ollessa kysymyksessä, valun paksuus on noin 50% TB-laatan paksuudesta. Esim. maanvarainen TB-laatta 100mm vs. kipsivalu 50mm.
Kipsivalu siis reagoi nopeammin. Lisäksi kipsi materiaalina luovuttaa nopeammin lämmön kuin betoni.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa KiSaVa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #45 : 04.04.18 - klo:10:31 »
Minä olen vasta tällaisen kipsivalulattian teettänyt. Tämä(kin) asia oli mietinnässä. Kysyin asiaa Uponorilta ja perustelu oli tasalämpöisyys ja betonilaatan mahdollinen halkeilu, jos valu jää liian ohueksi. Vastatessaan eivät tienneet että kyse on kipsistä eikä betonista (ehkä syytä mainita*). Itselläni 30 mm vaatimus täyttyi lopullisessa ratkaisussa, niin en asialla sen enempää päätä vaivannut. Ainakin jonkun 15-20 mm olisin itse uskaltanut toteuttaa. Tästä ohuempi, niin olisi tullut jo epäilyksiä peittyykö kaikki putket varmasti. Eristekerros ei ihan tasossa kuitenkaan ollut. Pystyisihän sen tietysti jollain laserilla tarkastamaan.

*tosin sama 30 mm vaatimus löytyy myös Knaufin dokumenteista.

Poissa PekkaK

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #46 : 04.04.18 - klo:12:28 »
Minä olen vasta tällaisen kipsivalulattian teettänyt. Tämä(kin) asia oli mietinnässä. Kysyin asiaa Uponorilta ja perustelu oli tasalämpöisyys ja betonilaatan mahdollinen halkeilu, jos valu jää liian ohueksi. Vastatessaan eivät tienneet että kyse on kipsistä eikä betonista (ehkä syytä mainita*). Itselläni 30 mm vaatimus täyttyi lopullisessa ratkaisussa, niin en asialla sen enempää päätä vaivannut. Ainakin jonkun 15-20 mm olisin itse uskaltanut toteuttaa. Tämän alle olisi tullut jo epäilyksiä peittyykö kaikki putket varmasti. Eristekerros ei ihan tasossa kuitenkaan ollut. Pystyisihän sen tietysti jollain laserilla tarkastamaan.

*tosin sama 30 mm vaatimus löytyy myös Knaufin dokumenteista.

Kiitos vastauksesta. Halkeilua voi tapahtua myös kipsilevylattiassa ja onko se niin vaarallista?
Putkien peittyminen ei taida olla ongelma kipsilevyillä, kun esim. 12mm putkelle laitetaan 15mm kipsilevysoirot eli silloin ei ole kuin 3mm putkien päällä tavaraa.

Meidän projektissa ilman vasojen laskemista korotusta tulisi liikaa uunien ja ikkunoidenkin osalta, jos laittaa 30mm valua putkien päälle.


Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #47 : 04.04.18 - klo:12:45 »
Hieman jos valotat projektiasi, niin voisi vaikka heitellä ehdotuksia.
- Alapohja vai välipohja?
- Tämänhetkinen rakenne?
- Rajoittavat tekijät?
- Tavoite?
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa KiSaVa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #48 : 04.04.18 - klo:13:37 »
Meidän projektissa ilman vasojen laskemista korotusta tulisi liikaa uunien ja ikkunoidenkin osalta, jos laittaa 30mm valua putkien päälle.

Jäävätkö lattiavasat valun alle? Tosiaan millaisesta rakenteesta on kyse?

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #49 : 04.04.18 - klo:13:43 »
Meidän projektissa ilman vasojen laskemista korotusta tulisi liikaa uunien ja ikkunoidenkin osalta, jos laittaa 30mm valua putkien päälle.
Mulla ainakaan tullut kuin 10-20mm kipsivalua putken päälle.

Poissa PekkaK

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #50 : 04.04.18 - klo:15:39 »
Hieman jos valotat projektiasi, niin voisi vaikka heitellä ehdotuksia.
- Alapohja vai välipohja?
- Tämänhetkinen rakenne?
- Rajoittavat tekijät?
- Tavoite?

Siis satavuotias hirsitalo, kivirossi ja alapohja siis kyseessä. Rakenne on purut alapohjassa, vasojen päälle havuvaneri, sitten kipsilevy/lattiavalu.
Kipsilevyrakenteella lattia nousisi 16mm putkella 19mm, 13mm+6mm kipsilevyt.

Puulattia tulee koko taloon pesutiloja lukuunottamatta.

Kipsivalu kiinnostaisi nopeutensa ja paremman lämmönjohtavuutensa ansiosta enemmän, mutta 3cm korkeampi rakenne nostaa lattiapintaa liikaa suhteessa ikkunoihin ja uuneihin puhumattakaan  ovista, kun tämä ongelma on jo kipsilevyjenkin kanssa.

Kovin heikosti löytyy googlesta hintaa kipsivalulattialle, mutta alustavan tiedustelun perusteella teetettynä 45-50e/m2. Aika suolaista verrattuna kipsilevyihin ja jotenkin epäilen, ettei hintaero tule ikinä realisoitumaan energiasäästönä parantuneesta hyötysuhteesta huolimatta.

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #51 : 04.04.18 - klo:16:11 »
Okei. Nyt hieman valottui tuo projektisi tilanne.
- Onko osa ikkunoista aivan lattiassa kiinni, siis karmi lattian tasossa, jolloin lattia nousisi lasitason yläpuolelle?
- Ovatko ovet ja karmit sellaista materiaalia, ettei niistä voi alareunasta poistaa muutamaa senttiä esim. höyläämällä tai sahaamalla?
- Mikä uuneissa estää sen, että lattia ei saisi nousta uunin ympärillä 30mm? Luukut vast?
Mielenkiinnosta kyselen.

Lisäksi, minkä firman tai RT-kortin ohjeiden mukaista on lattiarakenne havuvaneri ?mm+13mm kipsilevy+6mm kipsilevy? Mikä on lattian runko ja sen jako?
Taas mielenkiinosta kyselen.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa PekkaK

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #52 : 04.04.18 - klo:18:12 »
Okei. Nyt hieman valottui tuo projektisi tilanne.
- Onko osa ikkunoista aivan lattiassa kiinni, siis karmi lattian tasossa, jolloin lattia nousisi lasitason yläpuolelle?
- Ovatko ovet ja karmit sellaista materiaalia, ettei niistä voi alareunasta poistaa muutamaa senttiä esim. höyläämällä tai sahaamalla?
- Mikä uuneissa estää sen, että lattia ei saisi nousta uunin ympärillä 30mm? Luukut vast?
Mielenkiinnosta kyselen.

Lisäksi, minkä firman tai RT-kortin ohjeiden mukaista on lattiarakenne havuvaneri ?mm+13mm kipsilevy+6mm kipsilevy? Mikä on lattian runko ja sen jako?
Taas mielenkiinosta kyselen.

Siis ikkunat ovat lähtökohtaisesti tässä vanhassa talossa melko matalalla ja jos lattia nousee, niin ne laskee vielä edelleen.

Oviakin pystyy nostamaan eli ei sekään ole ongelma, mutta iso töinen operaatio. Uunit näyttää vähän hassuilta jos ne menee lattian alle.

Lattian rakenteesta ei vielä varmuutta, kun ei ole aukaistu. Päältä katsoen 70cm jaolla naulat eli lisäkoolaus tulisi tarpeeseen jos laittaa kipsivalun.

Enpä osaa vastata kysymykseesi rt-kortista, mutta minun ymmärtääkseni tällä rakenteella näitä on tällä mainitulla rakenteella tehty ja se on täysin hyväksyttävä vai kuinka?


Poissa PekkaK

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #53 : 05.04.18 - klo:08:39 »
Mulla ainakaan tullut kuin 10-20mm kipsivalua putken päälle.

Meni tämä vastuaksesi täysin ohi minulta :|
Teitkö itse valun? Mikä pintamateriaali sinulle tuli lattiaan? Onko muuten toiminut hyvin eli oletko katsonut lattian alle tai vastaavaa?

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #54 : 05.04.18 - klo:15:24 »
Mulla ainakaan tullut kuin 10-20mm kipsivalua putken päälle.
Sekä mikähän lienee Roorilla lattian rakenne?
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa Rakentajahanko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kipsi vs Betoni lattiassa
« Vastaus #55 : 05.12.20 - klo:10:08 »
Aihe vanha mutta kuiteskin niin ajankohtainen.
Haluan joitakin omakohtaisia kokemuksia kipsivalusta jakaa.
Tein 180m2 kipsivalua
-Kipsivalulla ja kipsilevyllä ei ole mitään yhteistä(yhtä paljon kuin Silja-linellä ja mun soutuveneellä)
-Ei muutu valun jälkeen miksikään vaikka joutuu veden kanssa tekemisiin,minulla on vesiastiassa upotettuna valun ajalta tehty koe pala ja ei muutu.
-Tosi nopeasti vastaa lämmitys tarpeeseen,eli jos nostaa huonelämpötilaa niin ihan tuntien sisällä huone lämmin.
Rakennusprojektin aikana huoneistoja(4 kpl) säädin eri lämpötiloihin ja kokeilin miten nopeasti lämmittää tilan.
Muutama omakohtainen kokemus
-Kipsivalua EI tarvi pinnoittaa millään,Sen voi lakata tai maalata(minä maalasin, Betolux aqua )
-Kipsivalu on itsestään tasoittuvaa mutta sitä pitää(Hevostella)tasoittaa joten siitäkin syystä tietty paksuus jotta massan saa heilutteltua.
-Kipsivalun voi laittaa kylpäreihin ja saunoihin,Meillä valettiin kylpyhuoneiden lattia alemmaksi muuta huoneistoa ja laatoittajat teki kaatovalut Kiilto 60,Jos muistan oikein.
-On jämäkkä latta ja miellyttävä jalan alla.
-Hyvä ääni ja paloeriste.
On varmaan kirjoitusvirheitä mutta ajatus on minulla jakaa kaikille jotka miettii omaa tai aikoo tehdä omaa.

Muutama varoituksen sana
-Kipsivalu EI kuivu ellei lattiaa saada lämmitettyä.
-Siihen voi tulla sellaista mikrokuplaa pintaan jos vesi on liian kylmää valaessa(Talvella).
-Se menee valaessa pienimmästäkin reiästä rakenteisiin.