Tekniset kysymykset > Aurinkolämmitys

Uima-altaan lämmitys aurinkokeräimellä.

<< < (3/3)

Trik:
Kiitos kommenteista. Ihan sama ajatus levylämmönvaihtimen sijoituksesta välähti itsellenikin kohta edellisen viestini jälkeen. Se voisi tosiaan olla parempi paluupuolella.

12m2 keräinpinta-ala on alustava suositus, jonka olen saanut parilta aurinkokeräinjärjestelmiä myyvältä kauppiaalta, kun olen kuvaillut heille tarvetta. Putkitusvaraus yläpohjaan on tehty 2x18mm kupariputkilla, joiden siirtokyvyn maksimi on kuulemma jossakin 18m2:n paikkeilla. Haastavin aika lienee juuri nämä ajat vuodesta, kun uima-altaan käyttökausi ei ihan vielä ole alkanut, mutta aurinko paistaa jo voimakkaasti. Jos keräinpinta-alaa nostaisi, niin onko vaarana, että 480 litran varaaja kiehahtaa, kun ylimäärälämpöä ei vielä saa johdettua altaaseen?

Talo tietysti kuluttaa jonkin verran energiaa, mutta kun itsellä ei ole kokemusta aurinkokeräimistä, niin en osaa arvioida, että riittääkö talon kulutus kattamaan esimerkiksi 16m2 keräimien tuoton 100% tähän aikaan vuodesta. Ohessa Lämpöässän statistiikkaa eiliseltä päivältä (3.5.2019), jos joku osaa sen perusteella jotakin arviota sanoa kulutuksesta. Käyntijaksoja oli melko harvakseltaan, vaikka keli pyörikin nollan tuntumassa.

Keräimien paikka tulisi olemaan talon katolla kaakkoon päin ja katon suuntaisesti noin 26,6 asteen kulmassa.

sailor:
Lämmityskaudella ei ole ongelmaa. Eli lattialämmitys vain esim kosteisiin tiloihin ja maalämpöpumpun asetukset niin että aamupäivällä on lämpövarastossa tyhjää.

Itse napasautan maalämpöpumpun kompuran pois päältä töihin lähtiessä. Aurinko hoitaa...

 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta