Terve
Kiitoksia Kalzulle vastauksesta!
Joo, tosiaan minulle nuo säätöhommat ovat vähän ristiriitaisia hommia kun vaikka nuo asteminuutit, niin eihän minulla itsellä ole mitään ajatusta, että mitä niillä sädetään, eikä tuo ohjekirjakaan asiaa valota minun tapauksessani mitenkään riittävällä tavalla. Nykyiset säädöt ovat sellaiset, että:
Nykyinen arvo -104 GM
Käynnistä kompressori -100 GM
Käynnistysero lisälämpö 400 GM
Lisälämm. portaiden ero 100 GM
Onko noihin mielestäsi syytä kajota?
Siirryin jälleen ulkoanturi -ohjaukseen. Tuostakaan minulla ei valitettavasti ole minkäänlaista käsitystä, että miten tuon huoneanturin saa tuohon rinnalle ja mitä se kerroin tässä tapauksessa tarkoittaa. Muuten tuolla huoneanturilla ei ole käyttöä, mutta ongelmallinen tilanne tulee kevättalvella kun varjoisalla seinällä oleva ulkolämpötila-anturi antaa viestin -10C lämpötilasta ja auringon porottaessa sisälämpötilat nousevat mahdottomiin lukemiin. Pystyisiköhän tuon sisälämpötila-anturin avulla ohjaamaan pumppua, että katkaisee lämmityksen sisälämpötilan noustessa jonkin raja-arvon yli?
Hannu
Ulkoanturiohjauksella säädä ensin käyrä kohdilleen eli nyt valikosta 1.9.1 käyrä patteritalossa esim. aloita asettamalla käyrän jyrkkyys 8:lle ja lämpötilan muutos 0:ksi. Aika hyvät ohjeet Niben käyttöohjekirja sivut 33-36. Etsi sopiva käyrän jyrkkyys eli semmoinen käyrä mikä pitää sisälämpötilan hyvänä eri ulkolämpötilojen yli. Testaa aina päivä käyrällä ennen kuin muutat sitä. Jos esim lämpötila talossasi pysyy suht vakiona ulkolämpötilan yli vaikka 9 käyrällä, mutta sisälämpötila pysyttelee 20 asteessa ja haluat tätä lisää niin silloin asetetaan lämpötilan muutosta suuremmaksi, jolloin käyrä pysyy samalla jyrkkyydellä, mutta menoveden lämpötilaa nostetaan joka ulkolämpötilassa +1..x asteella riippuen lämpötilan muutos arvosta (voi kait olla negatiivinenkin arvo jos liian kuumaa sisällä..)
Itselläni ei ole huoneanturia aktivoituneena, joten laitan miten luulen tuon toimivani, kun molemmat anturit ovat käytössä..
Huoneanturille annetaan valikosta 1.9.2 sisälämpötilatargetti ulkoisella ohjauksella Esim 22 astetta. Ohjekirjassa seisoo "Jos huoneanturi on asennettu ja aktivoitu, asetetaan haluttu huonelämpötila (°C) ajanjaksolle."
Huoneanturi saadaan mukaan käyrän kanssa tuolla ulkoisella säädöllä ja huoneanturiasetuksilla säädetään tämän ohjausta sivulla 39 ohjekirjassa ja valikko 1.9.4 Nibessä. Tällä kertoimella, kun ohjaus huoneanturi on valittu, huoneanturi ohjaa lämpökäyrää kun aurinko alkaa porottamaan sisälle.
Lämmitystä ei suoraan heti saa tuolla katkaistua, mutta kyllä se melko nopeasti tuolla ohjauksella saadaan katkaistua, kun tuo säätää käyrää loivemmaksi ja pyynti pienenee nopeasti -> Asteminuutit alkavat juosta positiiviseen päin vauhdilla -> kompura sammuu.
Jos siellä on puskurivaraaja käytössä ja BT25 anturi asennettu puskurivaraajaan, niin silloin tuota "Käynnistä kompressori -100 GM arvoa" voi kasvattaa esim. arvoon -240. Jos ei puskurivaraajaa ja varaajan lämpötila-anturia asennettu, niin menisin tuolla -100:lla tässä vaiheessa.
Eli tuo ohjekirja kourassa pumpulle tekemään rohkeasti säätöjä