Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna  (Luettu 9992 kertaa)

Poissa juhu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna
« : 04.09.09 - klo:22:03 »
Olemme tilanneet Carrierin 30NQC9H pumpun 185 metrin kaivolla. Lisäksi kauppaan kuuluu 100 litran ”työsäiliö”. Kaivo on porattu. Putket ja litkut vielä laittamatta. Kaikki muu on vielä edessäpäin. Itse laite taitaa mennä vasta ihan loppuvuoden asennukseen, jotta saa ensi vuoden alussa kotitalousvähennystä hyödynnetyksi asennus- ja purkutöistä.

Nykysysteemissä meillä on vuosittain mennyt 30.000 kWh:n luokkaa sähköä kaikkiaan. Lisäksi meillä on poltettu kahdessa takassa vuosittain yhteensä pari kuutiota puuta. Talossa on asunut viime vuodet kaksi aikuista.

Lämmitys on muutettu Valmetin Kotilämpö ilmalämmityksestä vesikiertoiseen (betoni)lattialämmitykseen. Varaaja 2000 litraa lämpiää yösähköllä. Kellarissa ja autotallissa on vesipatterit.

Onko jotain sellaista asentamiseen liittyvää, joka olisi hyvä ottaa huomioon. Esimerkiksi joitain kulutus- tms mittauksia varten? Tilastointi tietenkin kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 05.09.09 - klo:11:00 kirjoittanut juhu39 »
2013 Keski-Suomeen 100 neliön omakotitalo. Nibe 1245 6 kw koneella lattialämmitys. Ei puskurivaraajaa vielä; tarvetta taitaisi olla.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna
« Vastaus #1 : 04.09.09 - klo:23:13 »
Teille tulee sama laite kun meillä, meillö kaivo 11m lyhyempi (Espoossa). Kaukolämpökulutus oli 27tkWh viimeisenä 2na vuonna (lämpöisiä)

Mitäs meinasit 2000l varaajalle tehdä, lähteekö pois, kun 100l puskuri-varaajaankin varauduttu?

C9:n asentaminen on varsin suoraviivaista, onhan vain yksi 60cm kaappi. Oletan, että teillä asennustila ei ole ongelma, jos 2000l varaajakin on mahtunut? 185l LKV-varaaja tulee rittämään hyvin tolla porukalla.

Mittaaminen kannattaa, jolloin näkee heti alusta, onko laitteen parametrit kohdallaan (IVT:n logiikan avoimuutta ei kannata kehua). Itse laitoin asennusvaiheessa:
 - MLP:lle oma sähkömittari (S0 lähtö) (Enermet, Led ja S0-lähtö)
 - KV- ja LKV-kulutusmittarit ja varalta (virtaus) vielä LL-piiriin (49EUR kpl)
 - Sähköllä aukeavan venttiilin KV-syöttöön ("kymppejä") (kun tulee sähkökatko ei ongelmaa)
 - Anturitaskut lämpömittauksille (ei välttämätön, meillä ainakin osa tuli huonoon paikkaan ja parempi tulos pintamitauksena).

Poissa juhu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
Re: Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna
« Vastaus #2 : 05.09.09 - klo:11:11 »
Kiitos nopeasta kommentista!

Kyllä kahden kuution varaajasta on päätetty luopua. Tekniseen tilaan kyllä mahtuisi vanhaa purkamattakin, mutta lämmitysjärjestelmää on kehitetty useassa vaiheessa ja putkien sekamelska on tässä vaiheessa tarkoitus myös saada hallintaan.

Myyjä oli sitä mieltä, etten erillistä maalämpösysteemin sähkön kulutusmittaria tarvitse vaan että tiedot saa itse laitteesta.

Minulla ei ole analysointijärjestelmän rakentamisessa tarvittavaa kokemusta, mutta yritän saada EKo_taas viestien pohjalta asentajaa tekemään ainakin tärkeimpiä valmisteluja.
2013 Keski-Suomeen 100 neliön omakotitalo. Nibe 1245 6 kw koneella lattialämmitys. Ei puskurivaraajaa vielä; tarvetta taitaisi olla.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna
« Vastaus #3 : 05.09.09 - klo:20:52 »
Lainaus
Kyllä kahden kuution varaajasta on päätetty luopua. Tekniseen tilaan kyllä mahtuisi vanhaa purkamattakin, mutta lämmitysjärjestelmää on kehitetty useassa vaiheessa ja putkien sekamelska on tässä vaiheessa tarkoitus myös saada hallintaan.

Oletan, jos vaihto vuodenvaihteessa, mahdollisimman nopea lämpöjen poisolo olisi suotavaa (12h max?). Meillä hommat tehtiin tässä kesäkuussa ilman suurempaa painetta ja tilan-puutteesta johtuen kaikki piti purkaa edestä pois ja uuden asennus alusta.  Lämmöt ja LKV poissa 2 1/2 vrk:ta, vaikka asentaja teki ylitöitä....

Mites teillä projektointi/aikataulutus - vai onko väliaikainen lämmitys hoidossa?

Lainaus
Myyjä oli sitä mieltä, etten erillistä maalämpösysteemin sähkön kulutusmittaria tarvitse vaan että tiedot saa itse laitteesta.

Myyjiä on aina kiva kuunnellaa, mutta MLP-miehet taitaa kaikki olla savolaisia (vastuu siirtyy poikkeuksetta kuulijalle) :D :D :D  IVT:n miehet on siinä tapauksessa ottaneet aimo harppauksen kesäkuusta  ;D ;D

Katso itse, mitä Carrier (IVT) mittaa (valikon kohdat 3 (lämmöt) ja 7 (käyntiajat) ja 11 (hälytykset):
   http://www.matris.composer.fi/images/greenlinehtplus_fi_2.1.pdf (myös huollon sivut)

Energiaa ei mitat/lasketa otto eikä antopuolelta (missään MLP:ssä vakiona). S-mittari tarvitaan, jos energiatehokkuus/mittaus kiinnostaa - muista hankia malli, jossa 3x20+A vakiona (mulla Enermet DIN 100A, ostin ensin liian pienen (10/63A, joka tarkoittikin ulkoista viritystä 20A:lle).

Lainaus
Minulla ei ole analysointijärjestelmän rakentamisessa tarvittavaa kokemusta, mutta yritän saada EKo_taas viestien pohjalta asentajaa tekemään ainakin tärkeimpiä valmisteluja.

Ei minullakaan, olen kiusannut asiantuntioita mm. tällä foorumilla....

Mittauksien tarve riippuu paljolti budjetista / halusta / kiinnostuksesta, jolloin olisi hyvä, että rakennat systeemiä avoimeen suuntaan (halvat/tarkat anturit, skaalautuva softa, jos sellaiset löydät  ;) ). LVI-miestä vaativat hommat (virtaus- tai energiamittarit) kannattaa laittaa asennusvaiheessa, muut voi tehdä myöhemminkin. Jos vedät uutta sähköä päätaululta, vedä samalla LAN tekniseen tilaan (ja toinen CAT5-kaapeli varalta vaikka 1-wire varaukselle).

Laita 20A sulake (ei 16A, jota kuitenkin suosittavat) ja 5 x 4mm oma veto, niin saat tarvittaessa vaikka 9kW lisävastuksen päälle). Jos talon sulakkeet 3x25A, kannattaa asettaa "5.2 Kytkentätehon val. sähkövastus" oletus "2/3":n.

Oma ajatukseni aikanaan oli, että ensin kerätään dataa mahdollisimman helpolla systeemillä tietämättä tarkaaan mihin tulisin käyttämään dataa. Forumia lukemalla pääsee käsiksi numeroiden (mahdolliseen) merkitykseen  :-X .

Itse kotiautomaatio ei ole mun kiinnostuksen kohde, mutta tässä voi olla jotain sullekin "Tiedonkeruujärjestelmät ja etämonitorointi":
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3127.0

Vielä yksi asia asennustavasta. Tarkasta, millaisen kytkennän meinaavat tehdä - onhan erillinen P1-pumppu. Hifistelijä laittaisi 2 rinnan, mutta ei siitä sen enempää  :-X :-X

Carrier ja "pääkaupunkiseutu" - onko Bror?
« Viimeksi muokattu: 29.11.12 - klo:13:50 kirjoittanut tomppeli »

Poissa juhu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
Re: Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna
« Vastaus #4 : 06.09.09 - klo:19:39 »
Myyjä arveli, että 2-3 päivää menisi vanhan  purkuun ja uuden asennukseen. Kuulostaa kokemustesi perusteella siltä, että on syytä aloittaa asennus alkuviikosta, ettei tule viikonvaihde vastaan kesken hommien. Kaksi takkaa ja 3-4 irrallista sähköpatteria on käytettävissä, joten lämpö ehkä pysyy hallinnassa, mutta uimahalliin on taatusti asiaa.

Laitteen manuaalista ei ollutkaan ennestään tietoa, joten se oli hyvä pohjatieto jatkomietintöjä varten. Energiankulutus kiinnostaa, joten mittarin hankinta asennuksen yhteyteen on sovittava.

LVI-miestä vaativat hommat (virtaus- tai energiamittarit) kannattaa laittaa asennusvaiheessa, muut voi tehdä myöhemminkin. Jos vedät uutta sähköä päätaululta, vedä samalla LAN tekniseen tilaan (ja toinen CAT5-kaapeli varalta vaikka 1-wire varaukselle).

Sähköt on samassa tilassa tarjolla, mutta LVI mieheltä vaadittavien virtaus- ja energiamittareiden osalta olen ihan uuno. En osaa tilata. LANia varten on putkitusta tarjolla tekniseen tilaan.

Datan keräys kiinnostaa minuakin; voihan sitten eläkkeellä ollessa harrastaa kaikenlaista analysointia  :).

Asennustapa on vielä aika raakana hahmotelmana ruutupaperilla. Siltä osin olisi hyvä nähdä joku asiallinen esimerkki.
 
Bror tarjosi Viessmannin laitetta ja jäi hinnoissa ulos.
2013 Keski-Suomeen 100 neliön omakotitalo. Nibe 1245 6 kw koneella lattialämmitys. Ei puskurivaraajaa vielä; tarvetta taitaisi olla.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Carrierin laite tilattu; kaivo jo porattuna
« Vastaus #5 : 06.09.09 - klo:21:23 »
Lainaus
Myyjä arveli, että 2-3 päivää menisi vanhan  purkuun ja uuden asennukseen. Kuulostaa kokemustesi perusteella siltä, että on syytä aloittaa asennus alkuviikosta, ettei tule viikonvaihde vastaan kesken hommien. Kaksi takkaa ja 3-4 irrallista sähköpatteria on käytettävissä, joten lämpö ehkä pysyy hallinnassa, mutta uimahalliin on taatusti asiaa.

Meillä oli one-man-show, mutta jos teille tulossa useampi, aika (lieneen) realistinen (purku kuullostaa huomattavasti suuremmalta kuin meillä)

Lainaus
LVI mieheltä vaadittavien virtaus- ja energiamittareiden osalta olen ihan uuno

Pyydä tollaiset - asiallisen näköiset, maksaa alle 50EUR/kpl ja on S0-lähtö (itsellä vielä kytkemättä laskuriin) - Itselle otin kaikkin kolmeen piiriin saman (ja kun ei tiedä mitä haluaa, ottaa eniten pulsseja ;-)
http://www.zenner-korkeamaki.com/fi/etw-i.htm
231 204 -  - DN20/130 ETW-i Qn 1,5 m3/h 1imp/1L 1/20 3/4" x 1"

Lainaus
Asennustapa on vielä aika raakana hahmotelmana ruutupaperilla. Siltä osin olisi hyvä nähdä joku asiallinen esimerkki.

Pyydä asentaja (ei myyjä) paikalle ja keskustele homma läpi. Kysele täältä sitten lisää, jos epäilyttää...

Lainaus
Bror tarjosi Viessmannin laitetta ja jäi hinnoissa ulos.

Meillä Bror:n Carrier... ja oli halvin. Heillä alihankkijana erittäin hyvä asentaja, joka ainakin meillä teki erittäin hyvää asennusjälkeä :) . Olisi voinut suositella sinnekin  8-)

Poissa johnny73

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Carrier 30NQ C7 Heat60+2*200m+1 00l puskuri
Veden virtauksen mittauksesta
« Vastaus #6 : 06.09.09 - klo:22:18 »
Meillä myös carrierin pumppu ja 100l puskuri.  Autotallin lämmitys otetaan suoraan puskurilta omalla kiertovesipumpulla ja lämmityslaitteena toimii carrierin puhallinkonvektori.  Olen miettinyt että millä saisi säädettyä kiertonopeuden niin, että konvektorin läpi virtaisi vettä n. 100l/h.  Valmistajan taulukon mukaan laitteen hyötysuhde on silloin parhaimmillaan.  Tällä hetkellä ei ole tarkkaa tietoa kiertomäärästä.  Osaako joku auttaa millä tavalla voisin mitata vesimäärän.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Veden virtauksen mittauksesta
« Vastaus #7 : 07.09.09 - klo:05:29 »
Lainaus
Meillä myös carrierin pumppu ja 100l puskuri.  Autotallin lämmitys otetaan suoraan puskurilta omalla kiertovesipumpulla ja lämmityslaitteena toimii carrierin puhallinkonvektori.  Olen miettinyt että millä saisi säädettyä kiertonopeuden niin, että konvektorin läpi virtaisi vettä n. 100l/h.  Valmistajan taulukon mukaan laitteen hyötysuhde on silloin parhaimmillaan.  Tällä hetkellä ei ole tarkkaa tietoa kiertomäärästä.  Osaako joku auttaa millä tavalla voisin mitata vesimäärän.

100l/h ja 100l puskuri => hidas mittaus...

Jos et halua asentaa piiriin vesi-mittaria (ks. edellä), voisit vaikka tehdä seuraavasti:
 - aja MLP:llä välipuskuri läpimäksi
 - Sammuta MLP
 - laita (pakota) autotallin kiertovesipumppu ja AT lämmitys pälle.
 - mittaa välipuskurin lähdöstä pintamittauksena, miten kiertoveden lämpö alenee (jos ei ole dataloggeria, laita vaikka kaupasta saatava digitaalinen sisä/ulko-mittarin ulkoanturi väliaikaisesti siihen...)

Riippuu puskurin kytkentätavasta miltä käyrä näyttää, mutta parhaassa tapauksessa "toinen kierros" näkyy melko  selvästi ja päässet 10% tarkkuuteen sen hetkisellä venttiiliasennolla. Tai sitten arvioit käyrän muodosta.

Tämä varmaan yksi monista...

Mihin AT:n kierto palaa - puskuriin vai MLP-paluuseen (Oma AT:n lämmitys-projekti vielä edessä)?