Kohde johon pumppu tulee
2007 valmistunut 1-kerroksinen tiiliverhoiltu puurunkoinen omakotitalo Ruskolla (varsinais-suomi), rakennustilavuus 810m3, kerrosala 267m2 josta lämmin huoneala 200m2 ja puolilämmin 35m2 autotalli. Talossa sisällä huonelämpö 24c ja autotallissa 12c(autotalli talon yhteydessä). Ilmanvaihtokone Ilto 440 vesikiertoisella jälkilämmityksellä. Talossa Warmian vesikiertoinen lattialämmitys. Talossa on kaksi isoa varaavaa takkaa joita olen poltellut melkein päivittäin (puita kulunut noin 6 heittomottia koivua) ja Mitsubishin kattokasetti ilmalämpöpumppu. Talossa ei ole ammetta.
Talossa ei ole teknistä tilaa vaan lämpöpumppu pitäisi sijoittaa kodinhoitohuoneeseen keskelle taloa nykyisen Jäspi Tehowatin tilalle. Kodinhoitohuoneessa ei ole tilaa puskurivaraajalle joten siistä syystä olen valinnut inverter pumpun (korjatkaa jos olen väärässä). Toisekseen kodinhoitohuone sijaitsee päämakuuhuoneen vieressä ja pumpun hiljaisuus on tärkeä valintakriteeri tästä johtuen.
Talossa asuu kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta. Nykyinen kokonaissähkönkulutus on viimevuodelta 33000kWh ja tätä olisi tarkoitus merkittävästi alentaa 
Tervetuloa mukaan foorumille!
Koetin tehdä laskelman ja
liitin siitä tulosteen omaan viestiisi.
Jos laskelman lähtötiedoissa on virheellisyyksiä, kerro niistä ja korjaan ne. Korjaaminen on helppoa.
Kulutustietojen perusteella: kokonais sähkö 33000 kWh/a + 6 m3 koivuhalkoa + ilmalämpöpumppu, tämä laskemani mitoitus alittaisi ilmoittamasi, mutta voi olla, että ilmalämpöpumpulla on myöskin jäähdytetty taloa, tai taloussähkön kulutus on muuten vain kohtalaisen iso.
Tässä laskelman tulos tiivistettynä: Talo ”pihlg” RUSKO
Lämmitettävää 235 m2 597 m3
Vuotuinen lämmitystarve:( LATTIALÄMMITYS )
- Kiinteistö 5,2 COP 32 720 kWh
- Lämmin käyttövesi 2,8 COP 4 800 kWh
- Yhteensä 4,7 COP 37 520 kWh
Tarvittava lämmityslaitteen lämmitysteho 11,1 kW
- Valitun lämmityslaitteen lämmitysteho 11,0 kW
- Valitun lämmityslaitteen teho riittää saakka -28 C
▪ Maasta kerätään ( 5,2 COP) 8,9 kW 29 501 kWh
▪ Sähkölaitokselta tulee pumpun käyttösähköä 8 015 kWh
▪ Sähkövastuksella tuotettavaksi jää 4 kWh
▪ Ostosähköä yhteensä 8 019 kWh
Tarvitaan 276 aktiivimetrin lämpökaivo. Keruun virtaus oltava vähintään 0,61 l/s.
Alla keruupiirin painehäviö sileäseinämäisille keräinputkille:
• Keruun painehäviö 0,61 l/sek virtauksella ja 40 mm putkilla, Δt = 3,6 K 1,23 bar (123 kPa)
• Keruun painehäviö 0,61 l/sek virtauksella ja 45 mm putkilla, Δt = 3,6 K 0,64 bar (64 kPa)
• Keruun painehäviö 0,61 l/sek virtauksella ja 50 mm putkilla, Δt = 3,6 K 0,36 bar (36 kPa)Tai vaakakeruupiiri KOSTEA SAVI 681 m
...
Jos haluat, lähetän koko laskelman sinulle tavalliseen sähköpostiisi. Silloin voisit itse korjata virheelliset lähtötiedot.
Foorumin mailiin ei voi laittaa liitetiedostoja. Koko laskelma on tänne liian iso, noin 700 kB.
Laskentaohjelman avaamiseen tarvitaan koneellesi ladattu ilmainen
LibreOffice -toimisto-ohjelma.
Laskentapohja on myöskin ladattavissa
täältä.Tämäkin mitoituslaskelma on vain suuntaa antava; ei ole mikään takuumitoitus.Luotettavimman mitoituksen saat paikalliselta alan ammattisuunnittelijalta.