Tero kirjoitti:
"Tosin jos lauhtumislämpötila on 40 astetta se on käsittääkseni vielä kaukana korkeista paineista."
Päivää Tero ja muut foorumilaiset, tässä kinkkua sulatellessa tuli mieleen tarkistaa pari asiaa ja huomasin, että minulla IVT:n tehdessä käyttövettä, (pysäytyslämpö 47C) varaajalta palaavan veden lämpötila eli lauhtumislämpötila oli lämmityssyklin lopussa 42,5C ja alussa n.37,5C.
No, sinä Tero kirjoitat, että 40 astetta on kaukana korkeista paineista, aiheuttaako 42,5C lauhtumislämpö niitä korkeita paineita?. Ei.
Lisäksi varaajasta IVT:ssä täytyy mainita yksi seikka: Manttelivaraajassa on lämpökapasiteettia enemmän kuin käyttövesitilavuus. Kun kuumavesi hana avataan mantteliosa varaajasta alkaa luovuttamaan välittömästi lämpöenergiaa itse käyttöveteen. Minulla esim. varaaja on 300L+ mantteli 200L ja minulla varaajan lämpöanturi on noin 25cm varaajan alaosasta, jolloin kylmempää vettä on ehkä 70L. Lisäksi Käyttövettä tehdessään lämmityskapasiteetti on lämmityssyklin alusta saakka koko MLP:n lämpöteho eikä 20% kuten Tulistinvaraajassa.
-KimmoK on kyllä oikeassa, että tulistinvaraajasta on helpompi ottaa kuumempaa vettä eri tarkoituksiin (Rättipatteri + muut), mutta myös IVT/Carrieriin on helppo tehdä toinen lämmityspiiri, tosin se tarvitsee pienen (100L) lisävaraajan.
Lisäksi KimmoK on oikeassa siinä, että IVT/Carrierin paineet on alempana kuin Tulistinvaraajassa lämmityssyklin alussa, mutta lattialämmityksellä mielestäni myös jakson lopussa esim. Malibran Lattiapaluu eli lauhtumislämpö (Musta viiva)
http://www.jjhifi.com/day.php on tänään maximissaan ollut 25,9C.
-Lisäksi haluaisin kysyä seuraavaa: mihin tulistinjärjestelmässä tarvitaan sähkövastusta käyttövettä tehdessä?
-Peca-