Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä  (Luettu 6899 kertaa)

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Terve kaikille

Tämä on kyllä hieno saitti. Sain apua ongelmaani ja jotenkin tuli sellainen universaali olo, että tämä on oikea paikka jakaa kokemuksia. Ne todellakin voi joskus jossain olla avuksi.
Minulla on kaksi kokemusta, jotka eivät ainakaan minulle olleet tiedossa ennen kuin osui ns. tuulettimeen.

Pumpun ulkolämpömittari
Muutama vuosi sitten kävi hassuhko insidentti.
Oltiin jo myöhäissyksyssä, kun vaimo ja tytär valittivat, että kämpässä on liian kylmä.
Minä ja pojat kuljettiin t-paidassa ja laitoin koko valituksen naisellisten hormonaalisten juttujen piikkiin eikä liian lämpimässäkään ole hyvä olla. Kului muutama päivä ja tuli selvästi pakkasta. Tulin töistä ja menin yläkertaan, jossa vaimoni katsoi telkkaria peiton alla. Hetkinen, huomasin että vaimon hengitys huurustui. Mites se on mahdollista? Tosiaan lämpötila tuntui nyt minustakin viileältä.
Menin tarkastamaan lämpöpumppua ja volaa… lämpöpumppu näytti että ulkona on 20 astetta lämmintä! Ei tarvinnut siis pumpun pyöriä. Soitin Tom Allenille (joka muuten on aina palvellut todella hyvällä vasteajalla. Hiukan huolestuttaa, kun huolto on siirtynyt muualla, eikä sieltä siis kokemukseni mukaan saa apua samalla teholla). Siellä osattiin kertoa, että ulkolämpömittari on hyvin robusti eikä se oikein voi mennä rikki. Lämpömittari kuulemma perustuu metallin lämpölaajenemiseen. Ulkolämpömittari on muuten ulkoseinässä koteloituna pieneen valkoisen koteloon. Minua kehotettiin putsaamaan tuo ulkona oleva suojakotelo. Kotelo löytyy helposti. Se on ymmärtääkseni tyypillisesti 1-2 metrin korkeudella ulkoseinässä.
Ruuvasin kotelon auki ja se oli täynnä …..hämähäkin verkkoa ja kompostoituvia hyönteisiä. Putsasin rasian ja kiinnitin suojakotelon takaisin. Palasin lämpöpumpulle ja se näytti nyt ulkolämpötilaksi -3. Pumppu aloitti lämmittämisen ja kylmyys poistui. Vähän kyllä pohdituttaa, miten tämä on mahdollista. Tuottiko kompostoituvat hyönteiset niin valtavasti lämpöä? Tuskin. Ehkä joku sähkötekninen juttu? Kosteus? Sähkö johtui massassa ”väärin” tms. Joku viisaampi voinee kommentoida?
Joku kaunis kesäpäivä kannattaisi kenties muidenkin tarkistaa tämäkin…

Helmilitin
Viime ongelmassani minulle väännettiin rautalankaa helmiliittimestä. Niitä käytetään ainakin keruuputkien liittämisessä lämpöpumppuun. Ks. kuva. Minulle kerrottiin, että liittimen kiristysmutteri voi joskus haljeta pakkasen johdosta. Tarkistin itseltäni, ettei ollut halkeamia ja päättelin virheellisesti, ettei minulla voi ollakaan tuota ongelmaa, koska liitos ja pumppu ovat lämpimässä tilassa.
Jos liittimiä ei ole lämpöeristetty lämpimästä ja kosteasta sisäilmasta, kosteus tiivistyy liittimen pinnoille. Ja kun on kova pakkanen, kiertopumppu palauttaa maan alle miinusasteista nestettä => putki on jääkylmä => kosteus muuttuu mutterin kierteissä jääksi => jää laajene => mutteri halkeaa. Putket pitää eristää. Huoltomies antoi toisen vinkin. Laita silikonia mutterin ”ympärille” siten, ettei kosteus voi tiivistyä mutterin sisään. Voi toimiakin. Pohdin vain, onko liittimissä tai keruukierron ulkopuolisissa osissa muita vastaavanlaisia herkkiä osia, jolloin koko lämpöpumpun ulkoinen putkisto pitää eristää ja näin varmaan vakiona tehdään? Jos keruuneste vähenee, nämä eristeet pitää poistaa, jotta näkee onko vuotoa ja mikä liitin vuotaa. Ehkä tuo silikoni voisi nostaa todennäköisyyttä, ettei mutteri koskaan halkea? 

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #1 : 16.11.16 - klo:16:20 »
Yleensä aina keruukierron talon ulkopuolisissa osissa on käytetty muovisia liitoksia jotka on liitetty yhteen muovihitsaamalla. Eli kaivon yläosassa olevat kulmat on muovisia ja hitsattuja, eli niitä ei voi purkaa pois. Täällä vielä hitsattiin toisetkin kulmat pihalle koska halusin että keruuputket saa vietyä kallarin kattoa pitkin kellarihuoneen toiselle sivulle johon pumppu mahtui. Vaakaputkissa oli valmis eriste ja suojaputki päällä.

Eli tuohon kiinteään hitsauskulmaan kiinnitetään hitsauslaitteen sähköjohdot. Ilmeisesti tuossa kulmassa on jonkunlainen sähkövastus joka sulattaa kaksi muovia yhteen ja lopputuloksena on tiivis ja rikkoontumaton liitos.


http://www.muovitech.fi/default.asp?page=products&category=Hitsausosat&id=210
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #2 : 16.11.16 - klo:17:14 »
Pumpun ulkolämpömittari
...Menin tarkastamaan lämpöpumppua ja volaa… lämpöpumppu näytti että ulkona on 20 astetta lämmintä! Ei tarvinnut siis pumpun pyöriä. Soitin Tom Allenille (joka muuten on aina palvellut todella hyvällä vasteajalla. Hiukan huolestuttaa, kun huolto on siirtynyt muualla, eikä sieltä siis kokemukseni mukaan saa apua samalla teholla). Siellä osattiin kertoa, että ulkolämpömittari on hyvin robusti eikä se oikein voi mennä rikki. Lämpömittari kuulemma perustuu metallin lämpölaajenemiseen. Ulkolämpömittari on muuten ulkoseinässä koteloituna pieneen valkoisen koteloon. Minua kehotettiin putsaamaan tuo ulkona oleva suojakotelo. Kotelo löytyy helposti. Se on ymmärtääkseni tyypillisesti 1-2 metrin korkeudella ulkoseinässä.
Ruuvasin kotelon auki ja se oli täynnä …..hämähäkin verkkoa ja kompostoituvia hyönteisiä. Putsasin rasian ja kiinnitin suojakotelon takaisin. Palasin lämpöpumpulle ja se näytti nyt ulkolämpötilaksi -3. Pumppu aloitti lämmittämisen ja kylmyys poistui. Vähän kyllä pohdituttaa, miten tämä on mahdollista. Tuottiko kompostoituvat hyönteiset niin valtavasti lämpöä? Tuskin. Ehkä joku sähkötekninen juttu? Kosteus? Sähkö johtui massassa ”väärin” tms. Joku viisaampi voinee kommentoida?
Joku kaunis kesäpäivä kannattaisi kenties muidenkin tarkistaa tämäkin…
Tuntoelimenä tuskin on bi -metallielementti, vaan NTC -vastus 10.000 Ohm @ +25 C.

Sen vastusarvo on
+20 C lämpötilassa noin 12.510 Ohmia ja
-3 C lämpötilassa noin 38.942 Ohmia

Vastusarvo oli siis pudonnut huomattavasti koteloon pesiytyneen hämähäkkiperheen kosteudesta.
NTC -vastuksen johdot ovat yleensä vähän matkaa paljaana kotelon sisällä ja näiden väliin oli päässyt kosteasta massasta muodostunut osittain johtava silta.

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #3 : 17.11.16 - klo:08:56 »
Hienoa, kiitos. Selvisihän sekin.
Tieteellinen selitys on paras, eikä tarvii enää arpoa :-)

Poissa George

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Thermia Villa Classic 75
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #4 : 24.11.16 - klo:21:12 »
No niin, meillä tapahtui sitten sama kuin Vesa123:lla, naisväki valitteli kylmyyttä ja minä vetelin t-paidassa hikoillen. Tänä aamuna totesin itsekin että nyt taitaa olla vähän viileää. Kävin pumpulla katsomassa onko kaikki OK ja niin näytti minullakin olevan pumpun mukaan reilusti lämpöasteita ulkona, peräti 22°C. Illalla otin työn alle selvittelyn ja pumpun päästä johtimista mitattuna tuli anturin vastukseksi n. 170ohm. Kun olin saanut itse anturin alas seinältä, mittari näytti samaa joten otin tarkempään syyniin. Minulla ei ollut mitään sittisontiasia kotelon sisällä mutta huomasin että pinnat näyttivät hiukan hapettuneilta. Purin kaikki osat erilleen, hiomapaperilla hapettumat pois, CRC:tä perään ja kasaus. Nyt näytti mittarikin oikeita arvoja. Ainakin Villa Classicissa vastus on eri kuin tomppelin ilmoittama, 150ohm @ +25°C (+20°C = 183ohm ja +5°C = 343ohm).

Anturi on tosiaan pelkkä NTC-vastus (0,60€/kpl) muovikotelossa jossa on ruuviliitokset, aivan varmasti pinnat aikaa myöten hapettuvat. Ongelma tulee esiin vasta kun on vilu, mitään ulkoista hälytyssignaalia ei tietenkään tule (paitsi mamman marmatus :D ). Nyt ainakin tietää että 10 vuoden päästä pitää kavuta takaisin talonseinustalle tekemään tuota vaativaa "huoltoa".

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #5 : 25.11.16 - klo:08:49 »
No niin, meillä tapahtui sitten sama kuin Vesa123:lla, naisväki valitteli kylmyyttä ja minä vetelin t-paidassa hikoillen. Tänä aamuna totesin itsekin että nyt taitaa olla vähän viileää. Kävin pumpulla katsomassa onko kaikki OK ja niin näytti minullakin olevan pumpun mukaan reilusti lämpöasteita ulkona, peräti 22°C. Illalla otin työn alle selvittelyn ja pumpun päästä johtimista mitattuna tuli anturin vastukseksi n. 170ohm. Kun olin saanut itse anturin alas seinältä, mittari näytti samaa joten otin tarkempään syyniin. Minulla ei ollut mitään sittisontiasia kotelon sisällä mutta huomasin että pinnat näyttivät hiukan hapettuneilta. Purin kaikki osat erilleen, hiomapaperilla hapettumat pois, CRC:tä perään ja kasaus. Nyt näytti mittarikin oikeita arvoja. Ainakin Villa Classicissa vastus on eri kuin tomppelin ilmoittama, 150ohm @ +25°C (+20°C = 183ohm ja +5°C = 343ohm).

Anturi on tosiaan pelkkä NTC-vastus (0,60€/kpl) muovikotelossa jossa on ruuviliitokset, aivan varmasti pinnat aikaa myöten hapettuvat. Ongelma tulee esiin vasta kun on vilu, mitään ulkoista hälytyssignaalia ei tietenkään tule (paitsi mamman marmatus :D ). Nyt ainakin tietää että 10 vuoden päästä pitää kavuta takaisin talonseinustalle tekemään tuota vaativaa "huoltoa".

Terve George
Hehee, pitääpä kertoa kotona.
Joo ei Ukot mitään hälyttimiä tarvii. Tehokkain löytyy kotoa ja se hälyttää kaikista laitteista ja muusta :)
Onkos noi NTC-vastukset ihan ostettavista elektroniikakaupasta alle 1000 kappeleen erissä. Halpa osa kuulostaa teollisuusjutulta ja niitä myydään aina miljoona kerrallaan.
Päivän tyhmä kysymys: Voisinkos vaikka käydä ostamassa noita ja mikä olisi osan nimi tai tunniste?
Voisihan sitä kuvauksesi perusteella ne vaihdattaa vaikka lämpimänä kevätpäivänä hyvissä ajoin ennen kuin alkaa määkiminen  :D

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #6 : 25.11.16 - klo:09:00 »
Täältä niitä löytyy. http://www.vekoy.com/index.php?cPath=49_959_2415

Normaalisti antureina käytetään NTC, 10.000 Ohm @ +25C, mutta muitakin arvoja on käytössä.
Riippuu valmistajasta.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #7 : 25.11.16 - klo:14:25 »
Tuo uusi ulkoanturi alkuperäisen kotelon kanssa on ~15€ eli ei kannata paljoa alkaa kokeilemaan/hakemaan oikeaa.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa George

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Thermia Villa Classic 75
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #8 : 25.11.16 - klo:17:07 »
Eihän noita vastuksia tarvitse enempiä kokeilla, katsoo vaan manuaalista mitä arvoja pitää olla. Villa Classiciin menee tämä malli.
Itse ulkoanturi on mallia 200035 jota käyttää moni muukin valmistaja. Mutta ei tämä ole sen kummempi kuin muovikotelo jossa tuo 0,60€:n vastus luuraa, ei siellä mitään hienoa maailmanlopuntekniikkaa ole  ;D. Minä en ainakaan alkaisi maksamaan turhista koteloista, säästyneellä rahalla saa jo monta saunaolutta  ::)

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Lämpöpumpun ulkolämpömittari ja helmiliittimistä
« Vastaus #9 : 25.11.16 - klo:17:30 »
Pelkkä vastushan ei maksa juuri mitään, mutta tuo laatikon "sokeripala" on luultavasti se suurin syyllinen  Kontakti ongelmiin. Voihan senkin tietysti putsata tai vaikka tehdä tarpeettomaksi juottamalla piuhat kiinni.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *