Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Invertterillä vai ilman?  (Luettu 5931 kertaa)

Poissa Virtama

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Invertterillä vai ilman?
« : 24.04.16 - klo:15:38 »
Terve
Maalämpötarjouksia katsastellut läpi. Valinnan vaikeutta aiheuttaa se kun on tarjottu invertteripumppuja ja perinteisiä pumppuja. Olen miettinyt noita invertterin mahdollisia etuja. Onkohan muuten haittoja olemassa? Ensinnä mieleen tulee se, että invertteri lienee säästää kompuraa vähentämällä katkokäyntiä. Onko perinteisillä malleilla kompressorien hajoaminen "ennen aikojaan" ollut suurikin ongelma? Ainakin nuo kylmälaitteet tuntuvat kestävän todella pitkään ilman kompressorien hajoamista, mitta en tiedä onko tekniikka lainkaan vertailukelpoista maalämpöpumppuja ajatellen. Toinen asia on energiaystävällisyys. Onko invertterit siis pihimpiä kulutuksen suhteen? Jos on, niin onko jossakin tai jollakin olemassa jokin testi tai vastaava, jossa asia olisi todennettu? Kiitollinen olisin kuulemaan myös mitä tahansa muuta otsikon kysymykseen liittyen. Tietenkin on myös kiinnostavaa kuulla näkemyksiä siitä, että onko tuolla invertterin tai muun pumpun valinnalla oleellista merkitystä koko maalampöjärjestelmää ajatellen.
-Hannu

Poissa k113635

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Invertterillä vai ilman?
« Vastaus #1 : 24.04.16 - klo:18:09 »
Ainakin saneerauskohteessa jossa lämmitystarpeen määrittely saattaa olla hankalaa tai on tulossa remontteja tulevaisuudessa jotka pudottaisivat
lämmitystarvetta olisin ehdottomasti invertteripumpun kannalla. Mutta olen tässä asiassa täysin jäävi, koska pumppailen saneerauskohteessa
erittäin tyytyväisenä invertteripumpulla.  :)

Energiatehokkuudessa saattaa teoreettisella tasolla olla eroja on/off ja invertterien välillä, johtuen hyötysuhteen pienestä parantumisesta
invertterikoneella kun tehdään vain pyyntilämpöistä vettä pienimmällä siihen vaadittavalla teholla. Mutta itse uskon että erot tässä ovat
niin pieniä että pumpun mitoituksen onnistuminen ja riittävä kaivo/keruupiiri ovat huomattavasti tärkeämpiä seikkoja.
Toisin sanoen, paraskaan invertteripumppi liian pienellä kaivolla ja epäedullisella lämmönjaon toteutuksella ei voita huonointakaan
on/off pumppua jossa on keruu ja lämmönjako tehty paremmin. Kokonaisuus ratkaisee.
Tampere, 1-taso, puutalo, -97, netto 119m2/300m3(22C) + AT/VAR netto 32m2/90m3(15C), brutto 169m2/460m3 ,lattialämmitys
08/15- Nibe F1255-6, Jäspi GTV Hybrid 500, kaivo 190m, Toshiba Arctic 35 ILP, Vallox 121 SE

Poissa traktori

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 24.04.16 - klo:18:43 »
Minä päädyin invertteriin uudiskohteessa, koska se on uudempaa tekniikka (olen nörtti, joo), ja koska pystyin jättämään puskurivaraajan pois. Eli mulla oli invertterin vaihtoehtona on/off ja puskurivaraaja, ja hintakin oli tällöin käytännössä sama, ellei jopa hiukan edullisempi invertterillä.
07/2016 Nibe 1255-6 + kattokonvektorijäähdytys + kaivoa akt. n. 150 m.
11/2018 Nibe 1345-30 + 3 x 200 m kaivot 45mm turboilla.
11/2022 Nibe 1345-60 + 7 x 300 m vaakakeruu savipellossa.

Poissa Virtama

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 24.04.16 - klo:21:40 »
Kiitos vastauksista!
Ymmärsinkö oikein, että invertterimylly ei tarvitse puskurivaraaja samalla tavalla kuin on/off -kone?

Onko muuten näin, että on/off -konetta on suorastaan vastuutonta myydä ilman puskurivaraajaa?

-Hannu

Poissa euroshopperi

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 25.04.16 - klo:09:56 »
Tuo varaaja ja puskurivaraaja käsite pitäisi myös hieman paremmin avata. Eli itse olen mieltänyt tuon puskuri käsitteen niin, että sillä on tarkoituksena estää lämpösyöksyjä lämmitysjärjestelmään ja se kytketään aina sarjaan ennen lämmitysjärjestelmää. Esim 300 L puskurivaraaja on tarkoitettu hillitsemään jopa yli 30 kW lämpölähteen äkillinen lämmön tunku sekoittumisella ennen lämmönjakoa. Kauppiaat lukee tietysti hommaa niin, että sana varaaja nostetaan tapetille. Tuon varaajan taas käsitän niin, että sen voi katsoa lataavan jo hieman lämpöäkin purettavaksi, joka pidentää käyntiaikoja ja käyntimäärät vähenee jo enemmän. Varaajaan voidaan jo liittää esim muita lämmönlähteitä ja vaikka esilämmityskierukka käyttövedelle, joka on todella hieno juttu, jos asettaa käyttövedelle kovempia vaatimuksia, tai maksimoida hyötysuhdetta. Eli 300 L puskurivaraaja on ääliömäisen suuri pönttö lähes kaikille maalämpöpumpun kotikäyttäjille ja muuta hyötyä ei ole saatavilla. 500 L lämmityksen aito varaaja taas on hyvin pieni varaaja yleensäkin, mutta sillä saa jo talteen aurinkolämpöä ja mikä parasta sieltä voi nyhtää n. 1/2 käyttövedestä samalla hyötysuhteella, kuin lämmitys ja käyttöveden saatavuus lisääntyy reilusti. Eli puskurivaraajan paras hyöty tulee siitä, että pattereiden napsuminen saadaan ehkä kuriin. No pidentäähän se hieman käyntiaikaakin, mutta vähän niinkuin väärinkäyttö tulee enemmänkin mieleen. Vaikea on sen sijaan keksiä haittoja oikeasta varaajasta, kun ittelläkin on tuota ylitehoa arviolta vähintään 7 kW verran ja n. 4000 käynnistystä tulee vuoteen. Se on tosin moninkertainen verrattuna invertteriin.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa Virtama

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 25.04.16 - klo:11:05 »
Terve, ja kiitoksia jälleen!

Tuota onko patteritalossa tuo puskurivaraaja "välttämättömyys" myös invertteripumpuissa?

Hannu

Poissa euroshopperi

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 25.04.16 - klo:11:21 »
Sanoisin melkein, että tällaisen allekirjoituksen mukainen kokoonpano on hyvin lähellä optimia. Olkoon sitten patteri, tai lattialämmitys. Mulla kaivertaa jatkuvasti mielessä uusi 1000 L varaajan hankinta.

"Tampere, 1-taso, puutalo, -97, 119m2/300m3(22C) + AT/VAR 32m2/90m3(15C), lattialämmitys
08/15- Nibe F1255-6, Jäspi GTV Hybrid 500, kaivo 190m"
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.