TaustaaOtsikon mukainen pumppu asennettu 2016 puskurivaraajalla.
Pari viikkoa sitten kävi niin että hanasta ei tullut enää kuumaa vettä, lämmintä kuitenkin. Tiedusteluretki pumpulle paljasti että käyttöveden pyyntilämpötila oli itsestään tippunut 37C ja käyttötapa mennyt ECO-tilaan.
Palauttelin asetukset haluamikseni ja aloin seuraamaan miten toimii. Kuumaa vettä tuli taas, mutta silmään pisti että myös kiertovesi oli lämmennyt lähes käyttöveden lukemiin, yli 40C, vaikka näin kesällä ei varsinaisesti tarvitsisi lämmetä ollenkaan, pyynti 24C.
Olen nyt sitten pari viikkoa selaillut foorumeita ja kerryttänyt "ymmärrystä" asian tiimoilta, tässä pari ketjua jotka koin erityisen hyödyllisiksi.
www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=11349.msg144063www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6834.msg142221Eli nähtävästi minulla ei vaihtoventtiili toimi oikein. Keskustelujen perusteella ihan ihmetyttää, että on toiminut näinkin pitkään
Venttilin vaihtoVanhemmissä malleissa piti nähtävästi samalla vaihtaa vaikka ja mitä. Mutta jos tulkkaan oikein niin näillä pumpun aivoilla venttiilin vaihto pitäisi sujua ongelmitta?
WPM3I: 391 - 06
FES: 417 - 04
MFG: 14
Perustelen päätelmääni sillä, että versionumerot viittaavat samaan tai uudempaan kuin mitä muilla foorumilaisilla joilla homman pitäisi myös onnistua.
Vaihtoventtiili sijaitsee ymmärtääkseni liitteeseen merkityssä paikassa.
Ei näytä äkkiseltään kaksiselta vaihtaa.. Oletan että venttiilin mukana tulee sitä ajava moottorikin? jos ei, niin pitää sitten vielä setviä kummassa se vika on.
Diagnostiikalla jos ajaa LÄMMINVESIVENTT testiä niin releen ääni kuuluu, mutta itse venttilistä ei oikein kuulu mitään. Pitäisikö sen säätömoottrin pitää selkeästi jotain ääntä? Virta näkyy liikkuvan moottorille kun testiä ajaa ja virran tulo loppuu kun testin lopettaa.
Tekisi mieli ottaa paketti irti näkösälle ja ajaa sitten testiä, mutta mitä kaikkea tuossa, vaihdossa/vain tutkailussa, pitää huomioida? Käsittääkseni ne kaks ruuvia vaan auki ja vetää pihalle. Vettä tulee vähän irrotuksen yhteydessä ja asennuksen jälkeen muistaa ilmata MFG:n yläosan punaisesta nipukasta ja siinäpä se? Jostain lueskelin että sen venttilin pitää olla jossain tietyssä asennossa kun asentaa, mutta ei oikein selvinnyt tarkemmin oliko edes vastaava laite.
Sitten vielä kun keksis mistäs ihmeestä tuohon just oikean venttilin tietää tilata