Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pitkää käyntiä SH  (Luettu 26004 kertaa)

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: Pitkää käyntiä SH
« Vastaus #40 : 22.01.16 - klo:07:28 »
Se ei ole montaa minuuttia mihin ylävaraajan lämpö riittää ilman vastuksia.

Realmister: onko sulla vastukset mukana?

Poissa realmister

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #41 : 22.01.16 - klo:10:18 »

Realmister: onko sulla vastukset mukana?

Pumpun oma vastus ei ole ollut käytössä, sulakkeet alhaalla. Varaajan keskiosassa on kaksi vastusta yhteensä 12kW. Niitä voi käyttää monella tavalla, pois päältä, aina päällä, kello ohjaa, sähkölaitos tehokäsky ja pakkasvahti. Pakkasvahti on ulkona oleva termostaatti jonka eroaluetta voi myös säätää. Olen asettanut sen niin että kytkee päälle -25 ja pois -21. Se on aika tarkka laite, en muista merkkiä, mutta oli kallis aikoinaan.
Varaajassa oleva termostaatti on 3-portainen, sen olen asettanut siten että alin porras kytkee pois n. 50, seuraava porras hieman ylempänä, ja kolmas taas sitä ylempänä.
Sitten vastuksilla on 3 kytkintä, jotka vastaavat termostaatin portaita. Jokaisessa kytkimessä on edellä mainitut toiminnot.
1 kytkimessä on 2+2kw kummastakin vastuksesta. 2 kytkimessä taas 2+2kW lisää, ja 3 kytkimessä vielä 2+2kW.
Vain 1 kytkin on ollut päällä, eli pumpun tueksi tulee 4kW kun lämpötila -25. Muita kytkimiä pitää laittaa päälle sitten jos lämpöpummu on rikki.

Ymmärsin aiemmasta viestistäsi että lämmityspiirin pyyntilämpötila tulee lämmityskäyrän perusteella.
Mistään ei kai näe sitä paljonko pyyntilämpötila poikkeaa sen hetkisestä mitatusta lämpötilasta, tuo olisi mielenkiintoinen tieto.
Taidan käyttää liian jyrkkää lämmityskäyrää 0,84?

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #42 : 22.01.16 - klo:11:17 »
Ylävaraajan tilavuus on pieni, se vesimäärä ei riitä pitkään.
Tulistusteho teho pitää varaajan lämpötilaa hiukan korkeampana, kuin lauhduttimen antolämpötila.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #43 : 22.01.16 - klo:11:30 »
Nyt löytyi se asetus että sain vastukset peliin.
Esisäädin/järjestelmäpumppu valikosta sekoitusventtiilin korotus-arvoa muutin -23 -> -13. Tämä vaikuttaa integraalin laskentaan  ::)

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #44 : 22.01.16 - klo:12:22 »
Info-painiketta (i) kun painaa niin sieltä näkyy mikä on mitattu arvo ja mikä on asetusarvo. Erotusta se ei laske valmiiksi. Niin ja nämä pumpun paneelista, siitä serveristä en tiedä kun ei sellaista ole.

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #45 : 22.01.16 - klo:20:01 »
Info-painiketta (i) kun painaa niin sieltä näkyy mikä on mitattu arvo ja mikä on asetusarvo. Erotusta se ei laske valmiiksi. Niin ja nämä pumpun paneelista, siitä serveristä en tiedä kun ei sellaista ole.

Löytyi parametri "8744 Menoveden asetusarvo 1", joka siis muuttuu koko ajan, riippuen lämmityskäyrästä ja ainakin ulkolämpötilasta.
Sitten löytyi "2844 Maksimi poiskytkentälämpötila", joka siis tarkoittanee varaajan keskiosaa + alaosaa ja samalla paluuvettä.
Eihän tuota voi kovin korkealle nostaa, minulla se oli 52, pudotin 45, ehkä syytä alentaa vieläkin? Jos pumppu saa kovin lämmintä vettä takaisin, eikö vaikuta kompuran jäähdytykseen? Täällä on alijäähdytin, niin ei kai sitä ongelmaa ole ollut?
Muutin myös lämmityskäyrää, nyt 0,74.

Onhan tuo käsikirjassa sanottu seuraavasti: Kompressori kytkeytyy pois päältä.
- Kun yläosan lämpötila on asetusarvossaan.
- Keski- ja alaosan lämpötila on 3¤C korkeampi kuin korkeimman kierron asetusarvo.

En oikein ymmärtänyt tuota, varsinkaan sitä että myös alaosa ja siten paluuvesi on määräävä. Tarkoittaako tuo nyt sitä että jos parametri 2844 Maksimi poiskytkentälämpötila on 45¤C, niin poiskytkentä tapahtuu 48¤C.

Vaikea yhdistää noita lauseita oikeisiin parametreihin.

Tämä kaikki nyt siis, ettei olisi niin pitkää käyntiä.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #46 : 22.01.16 - klo:20:45 »
2844 on enemmän "suojaus" tai maksimi jota ei ylitetä vaikka pyyntö olisi suurempi. Mulla on tässä 55, tehdasasetus. Tarkoittaa sitä että kun tämä lämpötila saavutetaan paluuvedessä kompressori pysähtyy varotoimenpiteenä.
Se milloin varaaja on täyteen ladattu, elää koko ajan menoveden pyynnin mukaan.

2840 rivillä määritetään pumpun käynnistyminen. Keski- ja alalämmön ollessa tämän verran alle korkeimman kierron pyynti. (tässä on se aste, tehdasasetus)
830 ja 1130, lp1 ja lp2, tässä määritetään se paljonko yli varaajan keski- ja alalämmön pitää olla että pumppu pysähtyy. (tässä on se kolme astetta, tehdasasetus)

Tämä siemens on kaikessa sekavuudessaan kuitenkin aika monipuolinen ja hyvin säädettävä systeemi  ???

Suosittelen pitämään kirjaa arvoista joita muuttaa tehdasasetuksista, on sitten helppo palata takaisin palauttamatta kaikkia asetuksia.

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #47 : 22.01.16 - klo:21:32 »
2844 on enemmän "suojaus" tai maksimi jota ei ylitetä vaikka pyyntö olisi suurempi. Mulla on tässä 55, tehdasasetus. Tarkoittaa sitä että kun tämä lämpötila saavutetaan paluuvedessä kompressori pysähtyy varotoimenpiteenä.
Se milloin varaaja on täyteen ladattu, elää koko ajan menoveden pyynnin mukaan.

2840 rivillä määritetään pumpun käynnistyminen. Keski- ja alalämmön ollessa tämän verran alle korkeimman kierron pyynti. (tässä on se aste, tehdasasetus)
830 ja 1130, lp1 ja lp2, tässä määritetään se paljonko yli varaajan keski- ja alalämmön pitää olla että pumppu pysähtyy. (tässä on se kolme astetta, tehdasasetus)

Tämä siemens on kaikessa sekavuudessaan kuitenkin aika monipuolinen ja hyvin säädettävä systeemi  ???

Suosittelen pitämään kirjaa arvoista joita muuttaa tehdasasetuksista, on sitten helppo palata takaisin palauttamatta kaikkia asetuksia.

2840 parametriä ei OZW serveriltä löydy, siksi en ole sitä löytänyt. Löytyi pumpun paneelista OEM2 koodin takaa. Arvo on 5, sen täytyy olla tehdasasetus. 830 oli taas minulla 1, luulen että sekin tehtaan jäljiltä, en tosin varma.

Olen samaa mieltä, hyvää tässä Oilonissa on nimenomaan Siemens.

Mitä asetuksia suosittelette patterilämmitys taloon?

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #48 : 22.01.16 - klo:21:53 »
Sulla on kuuden asteen ero ja vähän väärinpäin tehdas asetuksiin nähden.
Mulla ei ole ollut valittamista tehdasarvoissa näihin kahteen parametriin. Onko sulla vain yksi lämmityspiiri? Sisäanturia? Mikä varaaja?

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #49 : 22.01.16 - klo:22:01 »
Sulla on kuuden asteen ero ja vähän väärinpäin tehdas asetuksiin nähden.
Mulla ei ole ollut valittamista tehdasarvoissa näihin kahteen parametriin. Onko sulla vain yksi lämmityspiiri? Sisäanturia? Mikä varaaja?

- 1 lämmityspiiri.
- langaton sisäanturi
- Varaaja Akvaterm 500

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #50 : 22.01.16 - klo:22:26 »
Lämmityskäyrän mukautusta on siis mahdollisuus käyttää ja huonevaikutus prosentteina paljonko se anturi käyrää saa muuttaa. Nämä varmaan tiesitkin. Pieni varaaja niin pakkasilla lepoajat jää hyvin lyhyiksi. Mullakin on vaan 700l ja yli 20 pakkasella käy koko ajan käytännössä. Kokeile käynnistys/pysäytys arvoiksi noita tehdasarvoja. Onhan siinä vähemmän kytkentäeroa ja siinä mielessä enemmän järkeä että pumppu käynnistyy lähes heti kun lämpö alkaa olla vähissä ja pysähtyy vasta kun sitä on hieman reservissä.

Syksyllä tulee 5 vuotta täyteen ja monenlaista säätöä olen ehtinyt kokeilla lähes kaikessa koodia vaativassa olen palannut ainakin lähelle tehdasarvoja. Mulla myös patterit lp1 ja sitten lisäksi lattialämmitys pesutiloissa lp2.