Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT Greenline HT Plus c6 kompressorin lämpötila korkea hälytys  (Luettu 2606 kertaa)

Poissa JanneHa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
2007 käyttöön otettu lämpöpumppu on alkanut herjaamaan säännöllisen epäsäännöllisesti kompressorin korkeaa lämpötilaa (GT6). Viittaako tämä kompressorin pettämiseen vai voisiko vika olla jossain muualla?

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Tuo anturi GT6 mittaa oikeastaan kompressorilta lähtevän kuumakaasun lämpötilaa.

Millaista lämpötilaa hälytystilanteessa GT6 anturi näyttää ja paljonko sen hälytysraja on asetettu?
Tehdasasetus (manuaalin mukaan) on 125C jossa lämpötilassa anturin kuuluu katkaista kompressorin käynti ja tehdä hälytys.

Kompressorilta kuumakaasu menee lauhduttimeen jossa se jäähtyy ja lauhtuu nesteeksi kun lämpötehoa siirtyy lauhduttimen lämmönvaihtimessa joko talon lämmitysverkkoon tai käyttöveden lämmitykseen.
Onko näissä ollut jotain komplikaatioita hiljattain tai onko niiden asetusarvoja muutettu?

Paljonko on lämmitysverkon meno- ja paluulämpötilat?
Paljonko on käyttöveden lämmitysasetukset?

Onko korkeapainepressostaatti tehnyt hälytyksiä?

edit: manuaali
https://www.lviraty.fi/data/ivt/kaytto-ohjeet/IVT_Greenline_HT_Plus.pdf
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Yksi syy korkeaan lämpötilaan voi olla kylmäaineen vähyys.
Se selviää, kun katsot oheisessa kuvassa olevan tarkastuslasin toiminnan.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa JanneHa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Tuo anturi GT6 mittaa oikeastaan kompressorilta lähtevän kuumakaasun lämpötilaa.

Millaista lämpötilaa hälytystilanteessa GT6 anturi näyttää ja paljonko sen hälytysraja on asetettu?
Tehdasasetus (manuaalin mukaan) on 125C jossa lämpötilassa anturin kuuluu katkaista kompressorin käynti ja tehdä hälytys.

Kompressorilta kuumakaasu menee lauhduttimeen jossa se jäähtyy ja lauhtuu nesteeksi kun lämpötehoa siirtyy lauhduttimen lämmönvaihtimessa joko talon lämmitysverkkoon tai käyttöveden lämmitykseen.
Onko näissä ollut jotain komplikaatioita hiljattain tai onko niiden asetusarvoja muutettu?

Paljonko on lämmitysverkon meno- ja paluulämpötilat?
Paljonko on käyttöveden lämmitysasetukset?

Onko korkeapainepressostaatti tehnyt hälytyksiä?

edit: manuaali
https://www.lviraty.fi/data/ivt/kaytto-ohjeet/IVT_Greenline_HT_Plus.pdf
Muutoksia: pattereiden termarit avattu ja lämpökäyrän arvo pudotettu: 5.3-->4
Näillä muutoksilla toiminut ihan hyvin pakkasten alkuun saakka.
Lämmitysverkon meno 44.3 astetta
paluun säädetty arvo: 38.6 mitattu: 36.4
Tämän päivän seurannut pumpun toimintaa ja vaikuttaisi siltä, että patteriverkoston paluu lämpötila ei saavuta tuota 38.6 ja pumppu käy tämän takia kokoajan.. Voisiko tämä aiheuttaa hälytyksen? Huomasin myös parametrejä läpikäydessäni, että lisäenergia on estetty tilassa. Onko tämä oikein?

Käyttöveden asetettu lämpötila 50.1 ja mitattu 53. Tämä lienee ok?

Olen siis muutaman kuukauden nyt asunnut tässä "ongelma kohteessa", joten pumpun aikaisemmasta toimivuudesta en osaa sanoa. vikahistoriasta en löytänyt kuin nykyiset GT6 hälytykset.

Poissa JanneHa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Yksi syy korkeaan lämpötilaan voi olla kylmäaineen vähyys.
Se selviää, kun katsot oheisessa kuvassa olevan tarkastuslasin toiminnan.

ATS

Tämän tarkistin. Vihreää näytti ja ilmakuplia en havainnut.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Lainaus
Tämän päivän seurannut pumpun toimintaa ja vaikuttaisi siltä, että patteriverkoston paluu lämpötila ei saavuta tuota 38.6 ja pumppu käy tämän takia kokoajan.. Voisiko tämä aiheuttaa hälytyksen? Huomasin myös parametrejä läpikäydessäni, että lisäenergia on estetty tilassa. Onko tämä oikein?
Jos näistä löytyisi vinkkiä.
Ota ylös kaikki koneesta löytyvät mittaukset koneen käytyä vähintään parikymmentä minuuttia.
Jos mahdollista, niin myös käyttövesijakson ajalta.

Lisäenergia on varojärjestelmä eikä sitä pidä kytkeä pois ilman pätevää syytä.
Tai sitten lisäenergia on normaaliin toimintaan kuuluva järjestelmä osatehomitoitetuissa pumpuissa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Lainaus
Lämmitysverkon meno 44.3 astetta
paluun säädetty arvo: 38.6 mitattu: 36.4

Meno-paluu lämpötilaero on korkeahko,saatko suurennettua patteriverkon virtausta esim suurentamalla kiertopumpun pyörimisnopeutta?

Lainaus
vikahistoriasta en löytänyt kuin nykyiset GT6 hälytykset.

Kannattaa tutkia anturi GT6 toimintaolosuhteita,on mahdollista että kyseessä on vioittunut anturi.

Etsi liitekuvan kohta näytölle kun kompressori käy ja tarkkaile mitä lämpötilaa tuo GT6 anturi näyttää normaalisen käynnin aikana,varsinkin pidempien käyntijaksojen loppupuolella.

Se kun on alttiina korkealle 100 asteen lämpötiloille niin saattaa olla että ajoittain alkaa näyttää väärin ja aiheuttaa turhan hälytyksen.

Joskus viallinen anturi näyttää oikeaa lämpötilaa jonkinaikaa ja sitten sen näyttämä lämpötila hypähtelee suuremmaksi tai pienemmäksi tjsp.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa JanneHa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Nyt on tovi seurattu pumpun toimintaa. Ammattilainen kävi säätämässä (paisunta venttiiliä), ei auttanut sekään GT6 hälytys ongelmaan. Mutta tästä 10 päivää, niin hälytykset loppuivat kokonaan.. Pumppu pyörinyt nyt parisen viikkoa ilman hälytyksiä. GT 6 lämpötila pysynyt aika tasaisesti alle 100 asteen. Tämä ehkä juurikin viittaisi tuohon GT6 anturi ongelmaan? Huomasin meinaan, että kun laitan pupun etulevyn paikalleen, niin GT6 lämpötila pomppaa n.6 astetta ylöspäin ja alkaa seilaamaan enemmän kuin ilman etulevyä.
Missä tämä GT6 anturi sijaitsee? onko se heti tuossa etulevyn takana?

Poissa mh jkl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 34
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
noissa ivt:n ht sarjan koneissa nuo hälyt johtuu pääsääntöisesti tukkeutuneista letkuista.

eli lämmönvaihtimelle menevä, pumpulle meneväja vastukselle menevä. taräskudos vahvisteinen letku.

korjaus

irroita nuo letkut ja puristele ja vääntele ja kääntele ja huuhtele ja kopsuttele kunnolla (kuulet kun rutina käy) niin niistä tulee monta muumimukillista kovettunutta sakkaa, ovat täysin tukossa.

puhdistus vaatii sitten hermoja niissä putkissa on sisällä sellainen jousi joka estää lyttääntymisen eli huuhdellessäpitää taivutella ja kopistella kunnolla ja se on ihan kiveä mitä sieltä tulee

ihan vakiovika eli vesi ei kierrä ni lämmöt nousee

ja älä koske niihin letkuihin jos et ole valmis niitä putsaamaan vähänkin kun niitä liikutat niin sakkaumat lähtee irti ja koko masiina on tiltissä kun vesi ei kierrä

t nimim kymmeniä koneita puhdistanut

Poissa JanneHa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
noissa ivt:n ht sarjan koneissa nuo hälyt johtuu pääsääntöisesti tukkeutuneista letkuista.

eli lämmönvaihtimelle menevä, pumpulle meneväja vastukselle menevä. taräskudos vahvisteinen letku.

korjaus

irroita nuo letkut ja puristele ja vääntele ja kääntele ja huuhtele ja kopsuttele kunnolla (kuulet kun rutina käy) niin niistä tulee monta muumimukillista kovettunutta sakkaa, ovat täysin tukossa.

puhdistus vaatii sitten hermoja niissä putkissa on sisällä sellainen jousi joka estää lyttääntymisen eli huuhdellessäpitää taivutella ja kopistella kunnolla ja se on ihan kiveä mitä sieltä tulee

ihan vakiovika eli vesi ei kierrä ni lämmöt nousee

ja älä koske niihin letkuihin jos et ole valmis niitä putsaamaan vähänkin kun niitä liikutat niin sakkaumat lähtee irti ja koko masiina on tiltissä kun vesi ei kierrä

t nimim kymmeniä koneita puhdistanut
Kiitos! Uskon, että juurikin tästä on kyse. vaihtoventtiilille menee juurikin tälläinen letku ja neuvostasi huolimatta kävin sitä hiukan testailemassa, niin letkusta löytyy selkeä kohta mihin lämpö jää jumiin. juuri ennen G8 anturia.
 Taidan jättää kyllä putsaamisen ammattilaiselle, etten saa mitään isompaa vahinkoa aikaiseksi.