No talo on jo oikean kokoinen ainakin. Tuo puskurivaraajahan on mulla aivan viimeisen päälle systeemi, kun siinä on aurinkokierukkakin mukana, niin saa lattiaan lämpöä kesällä, kun lämmitys tietty on poissa päältä. Lämmin vesi on hieno homma, kunhan sitä on varastossa tarvittaessa vaikka tajuttomasti. Ja kun on pumppukin kohtuu teholla 17 kW, niin lisää tulee aika vauhdilla. Eli mulla tuo käyttöveden varaajan minimi on aika lähellä tuolla 390 L varaajalla tuon pumpun tehon takia. Mutta se on kuitenkin varsin kompakti määrä. Lämmitysvaraajan esilämmityskierukalla tuo vesimäärä kuitenkin vastaa n. 1000 L käyttövesivaraajaa ilman esilämmitystä, jos ei enempääkin. Ja tuo lisämäärä on kätevästi piilotettuna sinne matalalla lämmöllä olevaan lämmitysvaraajan, joten hukkalämmöt on olemattomia verrattuna tuollaiseen 1000 L pönttöön 50 asteista vettä. Ensimmäinen vuosi meni 8160 kWh sähköä pumpulta tehdä taloon kaikki lämpö. Täytyy kyllä sanoa, että ilman varaajaa olisi homma saattanut mennä omille nilkoille, kun tuli tempaistua varmuudella kaikkea riittävästi. Kaivoja tuli kyllä vain 2x165 m, joka on vain 30 m enemmän, kuin mitä kauppias laski. 2x180 m olisi vielä mennyt heittämällä. 2 kaivoa on myös todella hieno systeemi, kun litkut kiertää tarvittaessa reilustikkin yli toleranssien. Tuo autotalli n. 80 neliötä tulee vielä myöhemmin liitettäväksi mukaan hommaan, niin alkaa olla sitten siinä tuo 500 neliön rakennus oikeudet, joista lämmintä on n. 440 neliötä.. Sulle voisi olla hieno laite joku 16 kW invertterikin ja vähintään sellainen 500 L varaaja. Ittelle olisi mieluisa 750 L. Kaivoista ei kannata säästää yhtään metriä, vaan laita heti 2 kaivoa vähintään 150 m. Tuota käyttöveden tehoa voi muuten hienosti laskea niin, että esim siihen 1000 L varaajaan pukataan kaivosta suoraann. 5 asteinen vesi tilalle, kun suihkutellaan. Mulla homma toimii niin, että tuohon 390 L varaajaan pukataan 32 asteinen vesi. Joskus kesällä menee yli 80 asteinen vesi tilalle, kun varaajan oma lämpö on siis aina se 50 astetta. Kannattaa ainakin pikkaisen ajatella sen lämpimän veden arvoa. Varsinkin, kun sen ylenpalttinen lisääminen vielä vähentää käyttökustannuksiakin. Ei nyt mitenkään paljon, mutta kuitenkin kaikissa tapauksissa. Kaikki saa tietty tehdä ihan oman mielen mukaan, mutta itse olen täydellisen tyytyväinen hommaan omalla kohdalla. Varsinkin, kun aivan tajuttoman hölmöt hybridi säästö hommat olisi tullut n. 5500 €halvemmaksi, mutta olisi ollut sama kun olisi heittänyt rahat ikkunasta ulos. Mulla maksoi homma 24 500 €.
unohtui vielä mainita, että puskurilla siis saa aikamoisen tehohaitarin laitteiile. Ja ihan kokemuksesta sanon, kun olisi meikäläinen pärjännyt varmaan alle 10 kW koneellakin. Mutta tulevaisuus näyttää talvensa ja pakkasensa, joihin olen varautunut varsin jämerästi. Eikä sekään näy kulutuksessa, vaikka reserviä onkin. No käynnistyksiä tuli kyllä 3400 / vuosi, mutta ei se vielä ole kummoinen määrä, kun kaikki ei ole vielä laitettuna.