Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Puskurin syöttöpumpun teho  (Luettu 2847 kertaa)

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Puskurin syöttöpumpun teho
« : 15.11.14 - klo:13:19 »
Millä nopeudella kannattaa pitää maalämpöpumpun sisäistä kiertovesipumppua, eli puskuri kun on järjestelmässä, niin tarkoittaa puskurin syöttöpumppua?
Vai täysillä aina, jotta saadaan mahdollisimman pieni lämpötilaero lähtevän ja palaavan veden välille?

Kuinka tuo nopeus vaikuttaa varsinaisiin lämmityspiireihin, niissä kun on kuitenkin ulkoiset kiertovesipumput erikseen?

Ja mites sitten puskurin kerrostumat, onko tuolla tehonsäädöllä siihen vaikutusta?

Katsoin manuaalista, niin omassa pumpussa nimellisvirtaus tulisi olla 1,78 kuutiota tunnissa, eli 29,7 l/min.
Onko tuo nimellisvirtaus se, johon pitää pyrkiä, vai onko se vain joku suositus?
Kokeilin tehonsäätöä, niin 68 % kun laittaa syöttöpumpun tehoksi, niin päästään aika tarkalleen tuohon nimellisvirtaukseen.
Tällöin lämpötilaero on muistaakseni n. 4,5 astetta pumpun käydessä.
Jos syöttöpumpun tehot on 100 %, niin virtaus on jotain 39 l/min luokkaa.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Puskurin syöttöpumpun teho
« Vastaus #1 : 25.11.14 - klo:19:51 »
Ei kellään vissiin ole mitään viisasten kiveä tähän sitten...?

Vähän tullut itse siihen tulokseen, että täysillä kannattaa ajaa, tai ainakin 95 % teholla.
Jos pudotan pumpun nopeuden esim. 68 % prosenttiin, niin tuntuu, että pumppu jauhaa ja jauhaa ja joutuu nostamaan puskurille menevän veden astetta lämpöisemmäksi.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Puskurin syöttöpumpun teho
« Vastaus #2 : 25.11.14 - klo:20:02 »
Ja juuripa huomasin, että jäsen seppaant kommentoi tuolla toisessa, itse aloittamassani ketjussa, että puskurin syöttöpumpun tulisi olla aina kovemmalla kuin ulkoisten pumppujen yhteensä.
Jotta siellähän se vastaus olikin... Pitäisi varmaan muistaa mitä tässä on mihinkin kirjoitellut itse ja mitä sieltä lukenut!  :)
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita